دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قائم مقامی: شعائر حسینی یعنی آزادی‌خواهی، اخلاق و دفاع از حقوق انسان/ این آقایان جز بر سروسینه زدن کاری کرده‌اند؟

آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی تصریح کرد: مگر شعائر حسینی (ع) فقط بر سر و سینه زدن است؟ شعائر حسینی گریه کردن و سیاه پوشیدن و بر سروسینه زدن است؟ شعائر حسینی یعنی آزادی خواهی، اخلاق، دفاع از کرامت انسان و دفاع از حقوق انسان. این آقایان بگویند که آیا در کارنامه کاریشان برای اولیات حقوق یک انساننه یک شیعه، کاری کرده اند؟ در برابر ظلمی که به انسان می شد، این ها چه کردند؟
کد خبر : 60035

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی ، عضو هیئت مؤسس اتحادیه اروپایی علماء و تئولوگ‌های شیعه در گفت وگو با شفقنا گفت: من این فاجعه و مصیبت بزرگ را نه به جهان تشیع و جهان اسلام، که به جامعه بشری و جامعه آزادی خواهان تسلیت عرض می کنم. به نظر می آید که در رابطه با نحوه تعامل ایران با عربستان باید خیلی تامل کرد. به جهت این که قاعدتا اهداف پنهان این حرکت از اهداف آشکارش باید خیلی بیشتر باشد.


وی با بیان این که آنچه که با رصد کلی تحولات، متبادراً به ذهن می رسد این است که بدون تردید هدف اصلی حکام نورسیده سعودی تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است، افزود: این ها به دلیل ناتوانی هایی که دارند و به دلیل شکست های پیاپی در منطقه که مشخصا از مسئله برجام شروع شد چرا که آنها پس از برجام و تسلیم دیپلماتیک غرب در برابر ایران ،احساس کردند که دیگر اعتبار و اعتناء گذشته را در نزد شرکاء و حامیان سنتی خود یعنی آمریکا و کشور های غربی از دست داده اند. پیروزی در یمن می توانست تا حدی این حس حقارت را جبران نماید ولی ناکامی های پیاپی شان،آنان را به شدت ناتوان و در عین حال خشمگین کرده و خود را ناگزیر می بینند که برای حفظ ادعای سیادت بر جهان عرب و جهان اسلام دست به تحرکاتی بزنند که به زعم خود این شکست ها را جبران نمایند و لذا چاره ای نمی بینند جز این که با تشدید اختلافات و ایجاد فتنه فرقه ای برای خود موضوعیت ایجاد کنند. فقط در چنین فضای اختلاف انگیز و تخاصمی است که حکام جدید سعودی می توانند فلسفه وجودی خود را هم در داخل جامعه خودشان و هم در جهان عرب و جهان اسلام و حتا در جامعه جهانی توجیه کنند.
مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: به همین جهت ضمن این که ما باید از تمام ظرفیت های ممکن مان، اعم از ظرفیت های داخلی و بین المللی و ظرفیت های رسمی و غیر رسمی نظیر لابی ها و ظرفیت های عمومی نظیر جمعیت ها و سازمان های مدنی، به صورت حساب شده و بخردانه برای محکوم کردن این فاجعه بزرگ استفاده کنیم، در عین حال باید کاملا به هوش باشیم که گامی در جهت هدف شوم و نامبارک آل سعود که تشدید اختلافات شیعه و سنی و اختلافات امت اسلامی و نیز ارایه چهره ای خشن و داعش گونه از پیروان اهل بیت علیهم السلام است ،برنداریم.


وی ادامه داد :دقت کنیم که روش فریب کارانه سعودی ها در همین قضیه این بود که شهید عزیز شیخ نمر را که به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز و منطقی ، ابتدایی ترین حقوق انسانی خود و شیعیان مظلوم را مطالبه می کرد ، در کنار عناصر تروریستی القاعده که در اصل دست پرورده خودشان بودند قرار دادند تا به این وسیله فهرست اعدام های خود را موجه جلوه داده و به افکار عمومی جهان این جنایت بی سابقه را مقابله با تروریسم نشان دهند.


قائم مقامی با تاکید بر این که باید به شدت به هوش باشیم و از هرگونه حرکت هیجانی، تحریک آمیز و ناسنجیده بپرهیزیم، تصریح کرد: مخصوصا روی صحبتم با بعضی از جریانات داخلی است که متاسفانه فارغ از مصالح جهان اسلام و با تمسک به بعضی گزاره های ظاهری که انتساب به شیعه دارد به اختلافات دامن می زنند و در راستای سیاست های آل سعود و استکبار جهانی قدم برمی دارند. به شدت باید به هوش بود تا این اتفاقات که دشمن آن ها را برای خودش فرصت و برای ما تهدید تلقی می کند را به فرصت برای خودمان و تهدید برای دشمنان تبدیل کنیم.


رئیس آکادمی الهیات صلح افزود: کاری که آل سعود کرد یک اقدام حساب شده بوده است و نمی شود آن را یک تصمیم عجولانه دانست و بنابراین ما نیز باید حساب شده و سنجیده با آن برخورد کنیم. بیش از سه سال است که شهید آیت الله نمر و مجموعه همراهان ایشان در اسارت بودند. در طول این مدت شخصیت های بزرگی اعم از شیعه و سنی و شخصیت های جهان اسلام و شخصیت های بین المللی و سازمان های حقوق بشری در جهان فشار های زیادی را به آل سعود آورده بودند که مانع این اقدام نابخردانه و ظالمانه شوند ولی اکنون سعودی ها با این اقدام، خودشان را با جریان حقوق بشری جهان مواجه کردند.


وی بابیان این که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم افزود: الآن دیگر بحث ایران و آل سعود نیست و الحمدلله علی رغم تلاش دولت عربستان برای ایجاد تعارض و منازعه دوگانه شیعه و سنی یا فارسی و عربی، چنین اختلافی رخ نداده است و اکنون نیز به برکت خون شهید نمر ، ظرفیت بزرگی به وجود آمده است که اگر عموم مسلمانان اعم از شیعه و سنی از این ظرفیت استفاده کنند و از امکانات عمومی که در اختیار دارند بهره ببرند، می توانیم آل سعود را در سطوح مختلف در برابر افکار عمومی عدالتخواه و حقوق بشری جهان قرار دهیم. تردید نکنیم که چنین ظرفیتی وجود دارد به شرطی که ما از این ظرفیت سنجیده، حساب شده و بخردانه بهره بگیریم و با رفتار های کوته بینانه آن را ضایع نسازیم و فرصت به دست آمده را با دست خود تقدیم طرف مقابل نکنیم. قطعا به فضل و لطف الهی خون پاک این شهید اثرگذار خواهد بود و این آغازی برای ریشه کنی پایه های ظلم آل سعود خواهد شد.


قائم مقامی بیان داشت: بعضی گروه هایی که به شیعه منتسب هستند و در داخل کشور و حوزه علمیه هم حضور دارند ، فارغ از مصالح امت اسلامی و فارغ از مصالح شیعه و برای اهداف خاص خودشان یا احیانا برای ارضاء بعضی نفسانیاتشان به اختلافات شیعه و سنی دامن می زنند و متاسفانه تصویری فرقه گرایانه از مدرس عقلانی و معتدل أهل البیت به نمایش می‌گذارند و در حقیقت پازل مشترک عقل ستیزان وهابی و استکبار جهانی را تکمیل می کنند. آن ها در زمین دشمنان تفرقه افکن بازی می‌کنند و اهدافی را که آنها دنبال می کنند ،عملی می سازند .


رئیس آکادمی الهیات صلح اذعان داشت :خیلی از این جریاناتی که ادعای شیعه گری و محبت اهل بیت (سلام خدا بر ایشان) را دارند و از بغض مخالفان دم می زنند، در این سه سالی که شهید آیت الله نمر و اصحابشان و کل شیعیان عربستان، بحرین و یمن در گرفتاری بودند و حتی غیرمسلمنان زیادی بر اساس روحیه عدالت طلبانه و وجدان اخلاقی انسانی شان از سراسر جهان از این شیعیان دفاع کرده و در حمایت از حقوق آنان راهپیمایی کردند و به مجامع بین المللی نامه نوشتند، اما ما شاهد هیچ حرکتی از این جریان مدعی محبت و پیروی أهل بیت علیهم السلام نبودیم. من ظن قوی دارم که اگر ما یک پارچگی داشتیم و این برادران نیز از اهداف سلیقه ای و فرقه ای خودشان دست بر می داشتند و هم صدای با امت اسلامی و هم صدای با کل جامعه تشیع در این قضیه وارد می شدند و در این مدت صدای مخالفت مسلمانان و شیعیان را تقویت می کردند، شاهد چنین وضعیتی برای شیخ نمر نبودیم.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما این جریان ها بیلان بدهند که در این مدت چه کردند؟ برخی از مراکز وابسته به اینها در این چند سال در عربستان فعالیت داشتند و حتی مراسم عزاداری برگزار می کردند. اما دریغ از این که اقدامی و اعتراضی در دفاع از شیعیان مظلوم نمایند ، نه به عنوان شیعه بلکه به عنوان انسان هایی که ابتدائی ترین حقوقشان مورد تضییع قرار گرفته است، انجام داده باشند. حالا دایما بگوییم در صدد احیاء شعائر حسینی (سلام خدا بر او) هستیم. مگر شعائر حسینی (ع) فقط بر سر و سینه زدن است؟ شعائر حسینی گریه کردن و سیاه پوشیدن و بر سروسینه زدن است؟ شعائر حسینی یعنی آزادی خواهی، اخلاق، دفاع از کرامت انسان و دفاع از حقوق انسان. این آقایان بگویند که آیا در کارنامه کاریشان برای اولیات حقوق یک انسان ونه یک شیعه، کاری کرده اند؟ در برابر ظلمی که به انسان می شد، این ها چه کردند؟ من فکر می کنم که باید در این فضا این استیضاح ها صورت بگیرد. نه به منظور این که به اختلافات دامن بزنیم بلکه برای اینکه لااقل این ها دیگر در این شرایط بر مشکلات نیفزایند و اختلافات را تشدید نکنند. باعث ایجاد شکاف هایی نشوند که ثمره اش به سود دشمنان خواهد بود و ضررش به اسلام و مسلمانان و مظلومان برمی گردد.


قائم مقامی تصریح کرد: علاوه بر این به جد معتقدم اگر در سال های گذشته دستگاه دیپلماسی ما در رابطه با جهان اسلام بهتر عمل کرده بود و دست آوردهایی که ما در سال های پس از انقلاب و مخصوصا قبل از ده سال گذشته به دست آورده بودیم، حفظ می شد و تقویت می شد و اگر مسئولین سیاست خارجی ما مسئولانه تر در این مورد می اندیشیدند و بخردانه تر عمل می کردند و این دستاوردها را مورد تضییع قرار نمی دادند، من گمان می کنم که می توانست در جلوگیری از بسیاری اتفاقاتی که الآن شاهد آن هستیم بسیار موثر باشد. این ها همه باید درس عبرت و منشاء تجدید نظر در خیلی از رفتارهای گذشته ما در سطوح مختلف باشد. انشاءالله بتوانیم این خسارت ها را به فضل و لطف الهی و با عنایت امام زمان (صلوات الله علیه) جبران کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب