دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1400 - 14:54
ایمانی در گفت‌وگوی مشروح با آنا:

هماهنگی بین اعضای کابینه شاخصه دولت مطلوب است / ضرورت بررسی رأی اعتماد در سه شیفت

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مهم‌ترین شاخصه عمومی و غیر فردی دولت مطلوب، مسئله هماهنگ بودن تمام اعضای کابینه است.
کد خبر : 600073
ناصر ایمانی

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست داخلی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، دولت سیزدهم از ۱۲ مردادماه، به‌طور رسمی شروع به کار کرد. طبق برخی گمانه‌زنی‌ها سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور لیست اعضای مدنظر خود برای کابینه را امروز (سه‌شنبه) یا فردا (چهارشنبه)، به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند؛ به باور کارشناسان در شرایط حساس کنونی برای بهبود اوضاع، مجلس می‌بایست هرچه سریع‌تر، کابینه پیشنهادی را ارزیابی و به رأی بگذارد، یکی از نکات مورد تأکید رهبر انقلاب، در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری نیز، تسریع در فرآیند نهایی شدن اعضای کابینه و لزوم تشکیل دولت پرتلاش و با کار جهادی شبانه‌روزی بود؛ در همین رابطه گفت‌وگویی با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی داشتیم.


متن گفت‌وگوی مشروح آنا با ناصر ایمانی به شرح زیر است:


آنا: طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، احتمالاً امروز یا فردا لیست نهایی کابینه ارسال می‌شود، با توجه به اهمیت تسریع روند تشکیل کابینه که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، عملکرد مجلس در روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باید چگونه باشد تا شاهد آغاز به کار دولت سیزدهم در اولین فرصت باشیم؟


ایمانی: این‌طور که از اخبار برمی‌آید، بزرگ‌ترین دلیل عدم ارسال کابینه توسط دولت، تاکنون، هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت است؛ البته معتقدم کار درست نیز همین است؛ مهم‌ترین بخش در هماهنگی داخل کابینه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تیم اقتصادی دولت است؛ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس‌کل بانک مرکزی، تیم اقتصادی دولت را تشکیل می‌دهند.




بیشتر بخوانید:


عذرخواهی جهانگیری؛ فرار رو به جلو یا اعتراف به کوتاهی!؟


طرح «حمایت از حقوق کاربران»؛ اولویت اصلی کشور یا طرحی شتابزده!؟


چرا زاکانی هنوز به طور رسمی شهردار تهران نیست؟ / استعفا در ایستگاه مجلس




مجلس برای ارزیابی کابینه جلسات سه شیفته داشته باشد


تردیدی نیست که تیم اقتصادی دولت باید کاملاً با هم هماهنگ باشند؛ عدم هماهنگی بین این‌ها آسیب‌های جدی به اقتصاد و کارکرد دستگاه‌های دیگری مانند وزارتخانه‌های صنعت و جهاد و کشاورزی وارد می‌کند که به‌طور مشخص، وظیفه‌شان اقتصادی نیست، اما تأثیرگذاری اقتصادی زیادی دارند؛ بنابراین مهم‌ترین کاری که باید در زمینهٔ هماهنگی کابینه انجام شود، در مرحله اول هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت است که ظاهراً تعلل‌ها هم تا الآن برای همین امر بوده است، مجلس هم همان‌طور که اعلام کرده‌اند، دو و یا سه شیفت برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی جلسات را برگزار کنند تا ان‌شاءالله قبل از عاشورا و تاسوعا در هفته آینده، کابینه دولت سیزدهم شکل گرفته و از مجلس رأی اعتماد بگیرد.


هماهنگی بین اعضای کابینه شاخصه دولت مطلوب است / ضرورت بررسی رأی اعتماد در سه شیفت


آنا: در مورد انسجام کابینه گفته می‌شود، اگر از تیمی که حجت‌الاسلام رئیسی معرفی کرده، تعدادی رأی اعتماد بگیرند و تعدادی رأی اعتماد نگیرند، ترکیب کابینه دچار اختلالاتی می‌شود، این قضیه تا چه حد صحیح است؟


ایمانی: به‌ هر حال حق مجلس است کسانی را که صلاح نمی‌داند، تأیید نکند؛ نمی‌شود بگوییم به خاطر هماهنگی‌های بین دولت، مجلس به همه وزرا رأی اعتماد دهد؛ اما در عین‌ حال، احتمال بسیاری وجود دارد که اکثریت قاطع وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور و شاید تمامی آن‌ها، بتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند؛ به‌ هر حال، این تصمیم‌گیری با نمایندگان مجلس است.


آنا: به عقیده شما، آیا می‌توان تیم اقتصادی دولت را در یک مجموعه یا زیر نظر شخص واحدی قرار داد؟


ایمانی: به‌طور طبیعی، مسئولان اقتصادی دولت که عبارت‌اند از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس‌ کل بانک مرکزی، قاعدتاً این‌ها، خطوط کلی اقتصادی را مشخص می‌کنند و وزرایی که مسئولیت اجرایی در این حوزه دارند، مانند وزارتخانه‌های صمت و وزارت جهاد و کشاورزی و یا، به عنوان مثال، وزارت راه و شهرسازی، پیرو همان سیاست‌های اقتصادی خواهند بود که تیم اقتصادی دولت آن‌ها را هماهنگ و ابلاغ می‌کند.


تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشد


مهم این است که تیم اقتصادی دولت، در وهله اول هماهنگ و سپس برنامه داشته باشند؛ اگر هماهنگ هم باشند، اما برنامه نداشته باشند و یا به‌عکس، باز هم نتیجه مطلوب گرفته نخواهد شد، وزرای دولت علاوه بر مشخصات فردی، از نظر شرایط مدیریتی، با انرژی و با انگیزه بودن، مردمی و ضدفساد بودن که باید داشته باشند، می‌بایست یک‌سری مشخصات دیگر هم در کابینه داشته باشند که کاملاً هماهنگ با مجموعه دولت رفتار کنند و هرکدام از وزرا نیز مسیر دیگری را طی نکنند؛ در اصل باید یک کار تیمی انجام شود، برای این کار باید مسئولان اقتصادی دولت هماهنگ بوده و برنامه مشخص داشته باشند تا بتوانند جهت کلی وزارتخانه‌های اجرایی و اقتصادی را تعیین کنند.


آنا: در مورد وزارتخانه‌های دیگر، معاونت‌های عالی یا رؤسای نهادهای ریاست‌جمهوری، چه برنامه‌ای باید مدنظرشان داشته باشند؟ هرکدام شاخصه‌شان باید چگونه باشد تا اوضاع را بهبود دهند؟


ایمانی: مهم‌ترین شاخصه غیرشخصی، کلی و عمومی اعضای کابینه، مسئله هماهنگ بودن است، مجموعه دولت، در اصطلاح باید یک ارکستر باشد؛ یک نفر اگر بخواهد یک ساز ناهمگونی بنوازد، مجموعه صوتی که خارج می‌شود، یک‌ صدای دیگری خواهد بود، در این زمینه، پیشنهادهایی هم شده بوده که مثلاً کابینه به چند طبقه تقسیم شود، یک بخش اقتصادی‌ها، یک بخش فرهنگی‌ها، یک بخش سیاسی و امنیتی مانند وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، خارجه و بخش دیگر هم اجتماعی‌ها مانند وزارتخانه‌های کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی و گردشگری هستند.


مهم‌ترین شاخصه دولت مطلوب هماهنگی تمام اعضای کابینه است


پیشنهاد دیگر هم این بود که رئیس‌جمهور، معاونانی را برای خودش قرار دهد؛ معاون اقتصادی که از قبل بوده، معاون اجتماعی، معاون سیاسی-امنیتی و ... منصوب شوند و این وزارتخانه‌ها زیر نظر معاونان کار کنند تا یک مقدار هماهنگی بیشتر شود، پیشنهاد بعدی هم این بوده که این تقسیم‌بندی، فقط در حوزه اقتصادی باشد و بقیه کار را معاون اول انجام دهد. مهم‌ترین شاخصه در این زمینه، هماهنگ بودن کابینه با سیاست‌های دولت و شخصِ رئیس‌جمهور است.


مسئله بعدی هم همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، برنامه داشتن اعضای هیئت دولت است، این، موضوع مهمی است، اگر دولت بهترین کارها را هم در کشور انجام دهد، اما بدون برنامه باشد، در واقع دچار سردرگمی خواهیم بود، دولت باید در تمام زمینه‌ها با برنامه حرکت کند. نه‌ فقط در حوزه اقتصادی، بلکه در حوزه فرهنگی و سایر موارد نیز همین‌طور است؛ به‌طور مثال وزارتخانه‌های ارشاد، آموزش‌وپرورش و علوم، باید با برنامه هماهنگ حرکت کنند تا بتوانند کشور را در یک‌ برهه زمانی مشخصی، حتی در سال‌های آتی، به نقطه مطلوب و مشخص‌شده‌ای برسانند.


هماهنگی بین اعضای کابینه شاخصه دولت مطلوب است / ضرورت بررسی رأی اعتماد در سه شیفت


آنا: به نظر شما در این زمینه باید یک برنامه کلی برای تمام قوه مجریه و برنامه‌های مجزا برای هر وزارتخانه باشد؟


ایمانی: دقیقاً همین‌طور است؛ یعنی باید یک برنامه کلی برای بدنه قوه مجریه وجود داشته باشد، برنامه مجزا برای زیربخش‌های دولت، مانند فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی و برنامه‌های دیگری هم در سطوح پایین‌تر، برای تمام وزارتخانه‌ها ضروری است؛ یعنی، به تعبیری سه‌ نوع برنامه و نقشه‌ راه لازم است، تمام اجزای دولت باید با هم هماهنگ باشند تا در مجموع، هر وزارتخانه‌ای که کار خودش را انجام می‌دهد، جزء و یک سازی از ارکستر باشد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته