دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1400 - 15:46
نماینده موافق طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در گفت‌وگو با آنا:

نمایندگان موافق محدودسازی کسب‌وکار در فضای مجازی نیستند/ سوءتفاهم‌های به وجود آمده در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران جاهلانه است

نماینده موافق طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی می‌گوید، هیچ‌کدام از نمایندگان با محدودسازی کسب و کار در فضای مجازی موافق نیستند و همه به فکر پیش‌برد رونق کسب و کار هستند.
کد خبر : 598168
طرح صیانت

محمدعلی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا در پاسخ اینکه با توجه به مطرح شدن طرح صیانت بسیاری از کاربران فضای مجازی به ویژه افرادی که از این طریق امرار معاش می‌کنند، نگران از دست شغل خود رد نتیجه اجرایی شدن طرح مذکور هستند، آیا طرح صیانت از حقوق کاربران از این منظر حقوق کاربران را در نظر گرفته است؟ گفت: قبل از پاسخ دادن به این سوال، می‌خواهم جزئیات و مسائل در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را توضیح بدهم. اولین نکته که در مورد طرح مذکور باید مد نظر قرار بگیرد، این است که در مجلس شورای اسلامی برای تصویب یک طرح، حداقل دو مرحله وجود دارد.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی افزود: اولین مرحله مربوط به تصویب کلیات و مرحله دوم درباره تصویب جزئیات طرح مورد نظر است که معمولاً این مسئله در مورد طرح‌های دارای مفاد فراوان و عظیم زمان‌بر است.


نقدعلی با اشاره به مراحلی که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی برای تصویب طی کرده است، تصریح کرد:  در حال حاضر نمایندگان مجلس نه کلیات و نه جزئیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را مورد  بررسی قرار ندادند.


طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصویب نشده است


وی در رابطه با واکنش‌های رسانه‌ای به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: لذا سوءتفاهم جاهلانه یا مغرضانه‌ای که در مورد طرح مذکور در رسانه‌ها ایجاد شده ناشی از این است که مخاطبان گمان کرده‌اند، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصویب شده، در صورتی که به این ترتیب نیست و نه کلیات این طرح و نه جزئیات آن تصویب نشده است.


نقدعلی با تاکید بر تصویب نشدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی متذکر شد: بنابراین هیچ یک از مفاد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی قطعی نیست. به این معنی که طرح مذکر باید مانند هر طرحی ابتدا شاکه و مفاد آن در کمیسیون‌ مربوطه مطرح شود که در این پروسه امان دارد تغییرات فراوانی بر روی آن صورت بگیرد.


نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس هیچ‌کدام از مواد مطرح شده در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی قطعی نیست چراکه این طرح هنوز تصویب نشده است. بلکه تنها موردی که در مجلس به رأی گذاشته شده، مجوز تشکیل کمیسیون ویژه است که ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی مطرح شد.


نخبگان مجلس، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران هستند


نقدعلی با اشاره به عملکرد کمیسیون ویژه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی خاطرنشان کرد: کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با ترکیبی از نخبگان مجلس و استفاده از کارشناسان مرتبط با این موضوع تشکیل شده که مفاد طرح مذکور را بررسی کنند و دقیقاً آنچه را که قابلیت اجرا دارد و با مصالح کشور سازگار است، را در طرح لحاظ کنند که خود این هم زمان‌بر است.


وی همچنین متذکر شد: بنابراین قبل از  اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در داخل کمیسیون مطرح و چکش‌کاری شود، پاسخ‌های داده شده به سؤالات در مورد جزئیات این طرح قطعی نیست و نمی‌شود جواب قاطع داد.


نقدعلی با اشاره به جلسه مجلس در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: حتی در آن رأی‌گیری مجلس که روز چهارشنبه ( ۶ مرداد ماه ) انجام شد، موضوع رأی‌گیری نه کلیات و نه جزئیات طرح بود، بلکه موضوع تشکیل یک کمیسیون مشترک به اضافه انظار و نظرات نخبگانی و کارشناسان برای بررسی تک تک مواد طرح مذکور بود.


طرح‌های که در آن حق و حقوق کاربران را درنظر نگرفتند، رد شدند


نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه شما از جمله موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هستید، آیا در این طرح حقوق صاحبان مشاغل مجازی در نظر گرفته شده است؟ گفت: قطعاً یکی از اهدافی که در طرح صیانت یا طرح‌های مشابه مورد نظر قرار گرفته حق و حقوق کاربران فضای مجازی است.


نقدعلی افزود: در حقیقت به واسطه دغدغه نمایندگان در مورد حقوق کاربران فضای مجازی بعضاً طرح‌هایی که در این زمینه نقصان‌ داشت، از دستور کار مجلس خارج شد و در مقابل در مورد طرح‌هایی نظیر طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی تلاش می‌شود که حق و حقوق آنها حفظ شود و مدنظر قرار بگیرد.


فضای مجازی قانونمند به نفع کاربران است


وی درباره ضرورت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ادامه داد: افشای محتویات محرمانه کاربران یکی از حقوق کاربری است، در حقیقت همانطور که در فضای حقیقی افراد حق استفاده از برند یکدیگر را ندارند و در صورت استفاده از برند مشابه ده‌ها دستگاه و نهاد ایراد می‌گیرند و فرد را مکلف می‌کنند که از یک برند متفاوت استفاده کند، در فضای مجازی هم باید چنین فضایی حکمفرما شود. لذا چارچوب‌دار شدن قوانین فضای مجازی در همین راستا صورت می‌گیرد.


نقدعلی در ادامه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که هر عرصه‌ای باید قانونمند باشد و اگر بی‌قانون و بی‌حساب و کتاب باشد، نه ذی‌نفعان می‌توانند از حق و حقوق خود در مقابل متعرضان دفاع کنند و نه کسانی که نقطه مقابل قرار گرفته‌اند می‌توانند با گفتمان مشترکی با ذی‌نفعان صحبت کنند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فواید قانونمند شدن خاطرنشان کرد: اساساً  قانونمند شدن موجب گفتمان مشترک بین فعالان در عرصه مجازی می‌شود که برای حفظ حقوق و منافع خود می‌توانند به چارچوب قانونی استشهاد کنند.


در طرح اولیه صیانت از حقوق کاربران هیچ‌گونه تصریحی مبنی مسدودسازی وجود ندارد


نقدعلی در واکنش به اینکه با توجه به مطرح شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بسیاری از شاغلین  این فضا ، نگران کسب و کار خود هستند، گفت: شاغلین فضای مجازی به هیچ وجه نباید نگران باشند چراکه حتی در طرح اولیه در خصوص صیانت از فضای مجازی هیچ‌گونه تصریحی مبنی مسدودسازی، توقف و فیلترینگ وجود ندارد و خود مخاطبان هم اگر به این طرح مراجعه کنند، متوجه این نکته خواهند شد.


نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مورد دیگر این است که  نمایندگان به عنوان معتمدین و موکلین مردم هر کجا که بخواهد به مشاغل ولو یک شغل آسیب وارد شود، قطعاً با آن مخالفت خواهند کرد و جلوی آن می‎‌ایستند. همه نمایندگان با همین مشی حرکت خواهند کرد و هیچ‌کدام از آنها با محدودسازی کسب و کار در فضای مجازی موافق نیستند. همه به فکر پیش‌برد رونق کسب و کار هستند.


نقدعلی خاطرنشان کرد: مردم به نمایندگان و متخبین خودشان اطمینان داشته باشند. چرا که  همانطور از نام آنها مشخص است، نماینده مردم هستند. در طرح صیانت از حقوق کاربران همانطور که از نام این طرح مشخص است برای صیانت از حقوق کاربران و حمایت از فعالان در عرصه فضای مجازی مطرح شده است.


وی در پایان یادآور شد: بنده به عنوان نماینده این اطمینان خاطر را به شاغلین در این فضا می‌دهم که با خیال راحت و کمال آرامش به کاسبی و فعالیت اقتصادی خود در فضای مجازی ادامه دهند و مطمئن باشند که ما نمایندگان تمام قد مدافع کسب‌وکار و مشاغل فضای مجازی هستیم.


انتهای پیام/۴۱۵۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته