ایران با خودروهای خود به الجزایر میرود/ رقابت با رنو در مستعمره فرانسه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سهم خودروسازان ایرانی از تولید جهانی بد نیست و سالانه به نسبت هر 70 شهروند ایرانی یک خودرو میسازند اما این خودروسازان در بازار کشورهای جهانی سهم چندانی به خود اختصاص ندادهاند.
کشورهای خاورمیانه که تا چندی پیش بازار خوبی برای خودروهای ایرانی بودند، اکنون ثبات و امنیت خود را از دست داده و به همین دلیل خودروسازان ما فعلا این بازار را فراموش کردهاند. در چنین وضعیتی خودروسازان ایرانی تمرکز خود را به سوی شاخ آفریقا بردند تا شاید به کمک فروش خودروها به این کشورها تراز تجاری ایران کمی متعادلتر شود و ایران از یک واردکننده صرف به صادرکنندهای پرقدرت تبدیل شود.
اکنون در شرایطی که واردات خودرو به کشور با شدت در حال افزایش است، ایرانخودرو توانسته قرارداد ارسال و تولید خودرو در کشور الجزایر را منعقد کند، قراردادی که نه با سرمایه طرف ایرانی، بلکه با همکاری و سرمایهگذاری یک شرکت خصوصی الجزایر بسته شده و قرار است در آینده نزدیک تا 30 هزار دستگاه از محصولات ایرانخودرو در کشور الجزایر تولید شود. به بهانه بستن این قرارداد خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفتوگوی تفصیلی با سعید تفضلی معاون صادرات ایرانخودرو داشته است که خود پای بستن این قرارداد حضور داشت.
* آیا قرارداد ایرانخودرو با طرف الجزایری، اولین نمونهای است که بدون سرمایه گذاری اقدام به تولید محصول در کشور دیگری میکنیم؟
- قراردادی که ایرانخودرو و سایپا در عراق دارند هم مشابه قرارداد نیجریه است. سایت تولیدی که متعلق به خود وزارت صنایع عراق است و شرکت طرف قرارداد که از ما قطعات را به صورت نیمه منفصله (SKD) میگیرد و در سایتی که از وزارت صنایع عراق اجاره کرده است مونتاژ میکند.
* تولید ایرانخودرو در عراق به چه شکل و با چه تیراژی انجام میشود؟
برنامه امسال ایرانخودرو در عراق نزدیک به 14 هزار دستگاه بوده که تاکنون هشت هزار و 500 دستگاه آن تولید و تا پایان سال حداقل 12 هزار دستگاه آن محقق خواهد شد. این قطعات به شکل نیمه منفصله به عراق ارسال شده و در سایت شرکت عراقی در اسکندریه مونتاژ و به بازار عرضه خواهد شد.
* جزئیاتی درباره قرارداد با طرف الجزایری بفرمایید.
فاز اول تولید در الجزایر این است که خودروها به صورت نیمه منفصله ولی با شکست بالاتر انجام میشود. به این صورت که قطعات تزئینی را روی خودرو نمیگذاریم. در فاز دوم همزمان با این عملیات، خط تولیدی دیگری را در یک سایت پنج هزار متر فضای مسقف احداث میکنیم. فاز سوم برنامه ما این است که با عملیاتی شدن خط مونتاژی که قرار است در این سایت نصب شود، سطح ارسال قطعات ما یک مرحله پایینتر میرود و بدنه عاری از هر نوع قطعه ارسال میشود و در آنجا مونتاژ خواهد شد که ما اصطلاحا به آن خط SKD صفر یا نیمه منفصله کامل میگوییم.
* با توجه به حضور رقبای فرانسوی و آسیایی شما چه استراتژی را برای تحصیل و تثبیت سهم بازار در نظر دارید؟
تا سال 2016 بین 10 تا 15 هزار دستگاه شامل سمند، سورن دنا، رانا و پیکاپ آریسان طی این فاز به تولید خواهد رسید.
استراترژی ورود ما به بازار الجزایر این است که در دو سال ابتدایی به پنج درصد سهم بازار خودروی کشور الجزایر برسیم. رقبای ما هم در کشور الجزایر کمپانیهایی هستند که میتوانند سایت تولید احداث کنند و طبق اطلاعات ما فعلا شرکت رنو برنامه مونتاژ خودروهایی مانند سیمبل را در الجزایر دارد. پس اقدام ایرانخودرو با شریک تجاری الجزایری خود باعث میشود ایرانخودرو پس از رنو به عنوان دومین خودروسازی باشد که با شریکی الجزایری در این شرکت اقدام به تولید خودرو خواهد کرد.
پس از گذشت دو سال و کسب سهم پنج درصدی بازار الجزایر، پروژهای دیگر را با همکاری همین شرکت «فمووال» آغاز میکنیم. با این پروژه قرار است یک کارخانه کامل خودروسازی را در منطقه آزاد الجزایر در فاصله 300 کیلومتری پایتخت احداث کنیم و ظرفیت تولید خود را این بار به تولید 30 هزار خودرو در سال برسانیم.
باید اشاره کرد که ما سعی داریم تا محصولاتمان با رقبایی مانند رنو، پژو، داچیا، هیوندای و تویوتا رقابت کنند نه با رقبای ضعیفتر.
* برای مراحل برندینگ و بازاریابی اقدامی صورت گرفته است؟
ایرانخودرو قصد دارد تا حدود هفت ماه آینده خط مونتاژ نیمه منفصله کامل در آنجا راهاندازی شود. همزمان با این کار، برای اینکه بتوانیم مراحل ثبت برند در الجزایر را طی کنیم، از ابتدای سال 95 خودروها را بهصورت CBU به الجزایر میفرستیم که مراحل ثبت برند انجام شود. در الجزایر یکسری الزامات استانداردی هست که باید توسط ما تامین شود.
* توضیحی راجع به طرف قراداد الجزایری خود ارائه میکنید؟
«فمووال»، شریک تجاری الجزایری ما است که مثل شریک تجاری ما در عراق یک شرکت خصوصی الجزایری است. این شرکت به صورت یک هلدینگ فعالیت میکند و مجموعهای از شرکت بسیار بزرگتری با 9 زیرمجموعه است. این شرکت هم نمایندگی ایرانخودرو و هم توزیع محصولات ایرانخودرو دیزل در الجزایر را به عهده دارد.
* آیا خدمات پس از فروش را برای الجزایر در نظر گرفتهاید؟
اساسا سیاست ایرانخودرو این است که در هر کشوری وارد میشود، همزمان با ایجاد خط تولید یا توزیع محصولات، خدمات پس از فروش را از طریق شرکت ایساکو هدایت کند. در بخش صادرات راهبری و نظارت بر خدماتی را که شرکت ایساکو انجام میدهد، داریم. پس شرکت «فمووال» با نظارت و راهبری ایرانخودرو و ایساکو، بحث توزیع و خدمات پس از فروش را انجام میدهند.
* تفاوت و مزیت این قرارداد نسبت به قرادادهای قبلی در چیست؟
مهمترین تفاوت این قرارداد با قراردادهای قبلی ایرانخودرو در این است که معرفی بسیار خوبی از محصولات ما شده است. طبق گفته مدیرعامل شرکت «فمووال»، نام نیکی که محصولات ما در بازار الجزایر به دست آورده است باعث شده مردم الجزایر به خودروهای ایران علاقهمند باشند و کیفیت خودروهای ما را با خودروهای اروپایی مقایسه میکنند.
ما هم قصد داریم در انجام این قرارداد سطح کیفی مورد نیاز خودروهای الجزایر را تامین کنیم. از مزایای دیگر قرارداد جدید ما این است که بسیار زودتر از شرکتهای رقیب اقدام کردهایم و اکنون تنها رقیب ما که برنامه تولید در خاک الجزایر را دارد، رنو فرانسه است. بنابراین ما از این امتیاز و سرعت عمل خود میتوانیم به خوبی استفاده کنیم و سهم مناسبی از بازار الجزایر را به دست آوریم.
گفتوگو از مسلم تقوی
انتهای پیام/