دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1400 - 10:02

منتشر شده////////////

زبان انگلیسی
کد خبر : 593616
شکلات

در پاسخ به سوال جایگاه زبان انگلیسی در کشور باید عرض کنم که مردم ایران به رغم استعدادی که دارند ، عمدتا اززبان انگلیسی  بی نصیب یا کم نصیب هستند و تازه وقتی پای به خارج از ایران می گذارند از همان فرودگاه کشور مقصد متوجه می شوند که چه قدر از قافله عقب هستند.بر اساس تازه ترین مطالعات سازمان بین المللی تحصیلی EF – کشورهای سوئد – نروژ – هلند – استونی – دانمارک – اتریش و فنلاند حائز بالاترین رتبه ها در آموزش زبان انگلیسی شده اند.متاسفانه کشور ما ایران با رتبه منفی در زمینه آموزش زبان انگلیسی بسیار ضعیف عمل کرده است.
در سیستم فعلی آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور ما ایران ، دانش آموزان تنها برای انباشت اطلاعاتی در ذهن، آموزش می بینند و خیلی هم برای مدرس زبان انگلیسی مدارس حائز اهمیت نیست که این دروس تا چه میزان در زندگی روزمره ، کاربردی و عملی هستند.چه بسیار دانش آموزان و دانشجویانی که حداقل بین ۶ تا ۱۲ سال را صرف یادگیری زبان انگلیسی کرده اند اما پس از فراغت از تحصیل نمی توانند حتی نیازهای روزمره خود را به زبانی غیر از زبان فارسی مرتفع کنند.رشد فزاینده آموزشگاههای آزاد زبان انگلیسی نیز دقیقا از همین خلا آموزشی در مدارس ایران نشات گرفته است.
.عدم سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب برای جذب گردشگر خارجی نیز موجب شده که دانش آموز ایرانی نیاز به برقراری ارتباط با زبانی دیگر را به طور ملموس و عینی احساس نکند.در زمینه محتویات کتابهای زبان در کلاس زبان انگلیسی ویژه کودکان ، خیلی مهم است که در روند یادگیری زبان انگلیسی ، معلم برای لحظاتی هم که شده کاملا از کتاب و نوشتن فاصله بگیرند و سعی نمایند با دانش آموزان به زبان انگلیسی صحبت کنند.
این ناتوانی علمی ، فقط ویژه دیپلمه ها و لیسانس ها نیست بلکه بخش قابل توجهی از کسانی که مدرک دکتری هم دارند ، به این معضل دچارند و نکته قابل تامل اینجاست که برای ورود به دوره دکتری باید زبان انگلیسی را در حد تافل بلد باشند ولی اینکه چگونه حتی بعد از گرفتن دکتری نیز دو کلمه نمی توانند زبان انگلیسی را بخوانند و بنویسند و حتی صحبت کنند ، از عجایب روزگار است.
اکثر شهروندان ایرانی که صدها ساعت از عمرشان را در کلاس زبان انگلیسی گذرانده اند ، در حالی با این زبان بین المللی بیگانه اند که شرایط زیست در جامعه امروزی ، روز به روز دانستن زبان انگلیسی را ضروری ساخته است.اگر در سالیان گذشته ، فقط گروه اندکی مانند دیپلمات ها و تجار بین المللی نیازمند زبان انگلیسی بودند ، امروزه با گسترش اینترنت ، توسعه سفرهای خارجی ، الزامات تجاری در عرصه بین المللی ، نیازهای علمی و پژوهشی و حتی تفریحی ، اکثر شهروندان حتی گاهی به طور روزانه با زبان انگلیسی سروکار دارند که شاید ساده ترین آنها ، همین پنجره سیستم عامل رایانه هاست که حاوی پیام هایی به زبان انگلیسی هستند و خیلی از افراد حتی برای خواندن و فهمیدن اینکه چه چیزی بر روی صفحه مونیتور ظاهر شده ، نیازمند کمک دیگران هستند.
شاید علت عمده یا حداقل یکی از دلایل اصلی بر وضعیت حاضر ، این باشد که آموزش زبان انگلیسی در ایران از همان یکی دو سال اول آغاز تحصیلات رسمی در دوره ابتدایی شروع نمی شود.در حالی که متخصصان آموزشی معتقدند که در فرآیند زبان آموزی ، هر چه قدردر سنین پایین تر آغاز شود ، به همان میزان موفق تر و پایدارتر خواهد بود.از این رو آموزش زبان انگلیسی به عنوان فراگیرترین زبان بین المللی ، از مقطع ابتدایی یک نیاز استراتژیک محسوب می شود.
در واقع جای یک پوست اندازی جامع در حوزه آموزش زبان انگلیسی در ایران به شدت احساس می شود زیرا در غیر این صورت ، نسل بعدی دانش آموختگان مدارس کشور نیز همچون بسیاری از فارغ التحصیلان هم نسل ما قادر نخواهند بود که حتی نیازشان به آب و غذا را به زبانی غیر از زبان شیرین فارسی ادا کنند!


در ارتباط با زمینه های استعداد علاقمندان به این رشته باید خاطر نشان کرد که هیچ استعداد فوق العاده ای برای یادگیری زبان خارجی وجود ندارد. تنها چیزی که لازم است انگیزه و احساس نیاز



همانطور که از نام این رشته پیداست ، بخش اعظمی از فعالیت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته مربوط به تدریس و آموزش زبان می باشد.به علاوه، فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی می توانند در زمینه هایی همچون ترجمه ، فعالیت در وزارتخانه ها و تورهای گردشگری به عنوان مترجم و … حضور داشته باشند اما همانطور که گفته شد ، عمده تمرکز این گرایش از زبان مربوط به تدریس می باشد.


رشته آموزش زبان انگلیسی از رشته های پرطرفدار در میان داوطلبان کنکور زبان است که با توجه به متقاضیان زیادی که دارد ، در بسیاری از دانشگاه های روزانه و حتی در دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان دبیری زبان انگلیسی ارائه می شود. بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس معیار های مختلفی تعیین می شود ، اینکه فرد متقاضی دارای چه سطحی از توانایی زبانی باشد، تحصیلاتش در چه حد باشد ،  علاقه مند به فعالیت در چه زمینه هایی باشد و عواملی مانند این ها که تعیین کننده فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی است.


در ارتباط با چالشهای  آموزش زبان انگلیسی در کشور و پیشنهادات موجود برای حل این چالشها باید خاطر نشان کرد  که نظام آموزش رسمی کشور ما، از فقدان سیاست‌گذاری کلان، در زمینه آموزش زبان‌های خارجی چه در سطح آموزش مدرسه‌ای و چه در مقطع تحصیلات دانشگاهی رنج می‌برد. تدوین راهنمای برنامه درسی زبان‌های خارجی، از جمله پیشنهادهایی  است که در بیشتر تحلیل‌ها و پژوهش‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، به چشم می‌خورد.
دومین چالش در محور اصول و سیاست‌گذاری‌های آموزشی، بحث رویکرد آموزش زبان انگلیسی در سطح مدارس است که تقریباً در اکثر مدارس  رویکرد سنتی مبتنی بر روش دستور- ترجمه و روش خواندن محور، مورد استفاده قرار میگیرد. البته در چند سال اخیر حرکتهایی از سمت آموزش و پرورش   به سوی رویکردهای ارتباطی بوده است ولی این تلاشها خیلی ناچیز میباشد. همچنین
. کارشناسان و پژو هشگران زمان آغاز آموزش زبان انگلیسی (پایه هفتم تحصیلی) را با تأخیر ارزیابی می‌کنند و ساعات اختصاص‌یافته به زبان را به منظور تحقق اهداف موردنظر کافی نمی‌دانند و پیشنهاد میشود که آموزش زبان‌های خارجی، از پایه‌های پایانی دوره دبستان آغاز شود.
چالش بعدی در بحث محتوای آموزش میباشد، ، محتوای کتاب‌های زبان انگلیسی مقاطع مختلف از جهات گوناگون قابل قبول نیست.  انتقادات وارده به محتوای کتاب‌های آموزشی نشان دهنده ضعف‌هایی چون: عدم انسجام محتوای کتاب‌های پایه‌های مختلف با یکدیگر و یادآوری شدن مطالب آموخته در پایه‌های قبلی، گرامر محور بودن کتاب و عدم توجه به مهارت‌های گفتاری و شنیداری، عدم جذابیت ظاهری کتاب و عدم توجه به رویکردهای نوین آموزش زبان در کتاب‌های درسی زبان انگلیسی است.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته