دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد؛ کاهش 11 میلیارد مترمکعبی مصرف آب‌های زیرزمینی تا پایان برنامه ششم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در انتهای برنامه ششم توسعه کشور باید 11 میلیارد متر مکعب از مصرف آب‌های زیر زمینی در کشور کاسته شود، گفت: اکنون با 110 میلیارد متر مکعب کسری مخزن مواجه هستیم که همین امر فرونشست زمین را به دنبال داشته است.
کد خبر : 59279

به‌ گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، رحیم میدانی در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در برخی مناطق حتی میانگین فرونشست زمین به 36 سانتی‌متر هم می‌رسد، افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میانگین بارش‌های کشور به 100 میلی‌متر رسیده که این میزان نسبت به سال آب گذشته 45 درصد و نسبت به میانگین درازمدت 37 درصد رشد داشته است.


وی تصریح کرد: حجم آب ورودی به مخزن سدهای کشور 8.38 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 درصد افزایش یافته است.


میدانی ادامه داد: ناکارآمدی اقتصاد آب، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‏‌ها، کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور از 130 میلیارد مترمکعب به 116 میلیارد مترمکعب، عدم تعادل بین منابع و مصارف آب سطحی و زیرزمینی و... را از مهم‌ترین چالش‌های بخش آب و آبفا عنوان کرد.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: ذخیره استاتیک کشور در 609 دشت 300 میلیارد مترمکعب است که سالانه حدود 40 میلیارد مترمکعب با بارندگی‌ها به این حجم افزوده می‌شود.


وی اضافه کرد: در سال گذشته علاوه بر ذخایر دینامیک حدود 11 میلیارد متر مکعب هم از ذخایر استاتیک برداشت کردیم. این در حالی است که برای رسیدن سطح آب‌های زیرزمینی به وضعیت پیش از احداث چاه‌ها در کشور آن هم طی 20 سال آینده، باید سالانه 5 میلیارد مترمکعب کمتر از ذخایر دینامیک برداشت کنیم.


میدانی درباره ارزش تاسیسات آبی در کشور تاکید کرد: ارزش تاسیسات آبی در کشور حدود 100 هزار میلیارد تومان است که باید سالانه حدود 3.8 درصد این میزان بابت تعمیر و نگهداری هزینه شود اما به علت عدم صرف این هزینه، تاسیسات آبی در حال مستهلک شدن هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته