دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

بازی با معیشت مردم در روزهای آخر دولت همچنان ادامه دارد

چرا مطالبات کشاورزان به‌موقع پرداخت نمی‌شود؟اگرچه انتظار می‌رفت دولتمردان، خاطره تلخ دیگری را در کارنامه خود به‌جای نگذارند، اما مدیریت بازار کشاورزی و دامداری نشان می‌دهد که سبد معیشتی کشور از کالاهای اساسی خالی است.
کد خبر : 591820
کشاورزی

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، صنعت کشاورزی و دامداری این روزها حال خوشی ندارد، اگرچه انتظار می‌رفت که دولتمردان در ماه پایانی، خاطره تلخ دیگری را در کارنامه ضعیف ۸ ساله خود به‌جای نگذارند، اما مدیریت بازار کشاورزی و دامداری نشان می‌دهد که دولتمردان مصمم هستند تا علاوه بر ده‌ها چالشی که برای دولت سیزدهم به ارث گذاشته‌اند، سبد معیشتی کشور را هم از کالاهای اساسی با رسوب چندین هزار تن کالا در گمرکات کشور و رسیدن آنها به مرز فاسد شدن خالی نگه‌دارند.


بر این اساس مسئولان سعی دارند بخش عمده‌ای از علت آن را به خشکسالی معطوف کنند، اما واقعیت چیز دیگری است. افزایش نامتوازن هزینه‌های تولید و عدم مدیریت بازار این صنعت از سوی سیاست‌گذار از جمله مهمترین عواملی است که کمر تولیدکنندگان و فعالان این حوزه را خم کرده است. از این‌رو ضعف عملکرد مسئولان دولتی منجر شده تا شاهد افزایش روزانه قیمت محصولات تابعه در بازار باشیم. برخی دیگر از تولیدکنندگان دام نیز که به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، دام‌های مولد خود را راهی کشتارگاه کرده‌اند.


همچنین هزینه‌های تولید، فشار ناشی از خشکسالی، تأمین خوراک دام و تورم موجود در بازار از جمله عواملی است که منجر به راهی کردن دام‌های مولد به کشتارگاه‌ شده است. این عوامل موجب نابرابری دخل و خرج دامداران شده، در نتیجه عمده دامداران توان تامین هزینه نگهداری از دام‌ را نداشته و آنها را راهی کشتارگاه می‌کنند.


نهاده‌هایی که در گمرک فاسد می‌شوند


کیومرث سرمدی واله می‌گوید دامداران و کشاورزان در حال نابودی هستند و امروز تأمین نهاده‌ها و خوراک دام تبدیل به یک معضل بزرگ در کشور شده است. مسئولان اعلام کرده‌اند که چندین هزار تن کالاهای اساسی در بنادر شمال و جنوب کشور دپو شده و در حال فاسد شدن و نابودی است، اگر به موقع نسبت به ترخیص این کالاها اقدام نشود باید کالاهایی را که مورد نیاز مردم و دامداران است را معدوم کرد.


به گفته وی مقادیر زیادی از نهاده‌های دامی و روغنی در انبارهای بنادر شمال و جنوب به اظهار مسئولان دپو شده و امروز دام‌ها و طیور گرسنه هستند و دامداران در حال کشتن دام‌های مولد هستند. حدود ۴.۵ میلیون تن ذرت دامی و کنجاله‌های سویا و جو دپو شده و به علت عدم تخصیص به موقع ارز و ناهماهنگی در بستر نظام توزیع نهاده‌های دامی و محدودیت‌های ناوگان حمل و نقل داخلی، در حال نابودی است.


علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید اگر وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این مورد فکری نکنند، در زمان نه چندان دور ما دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد که تبعات آن به دولت جدید خواهد افتاد.


ارز ترجیحی را حذف کنید


واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب اعلام کردند که تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی موجب شده تا ناملایمات ایجاد شده در این بازار به‌رغم اینکه دولت متولی برنامه ریزی، سیاست‌گذاری، تخصیص و توزیع است، به واردکنندگان تحمیل شود.


با تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و بسته شدن راه‌های معاملات خارجی و کمبود ارز و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، اعضا این اتحادیه برای تأمین مایحتاج غذایی مردم با استفاده از اعتبار خود نسبت به خرید و رساندن کالاهای اساسی به مبادی ورودی اقدام نموده و مظلومانه با صبر و تحمل زمان‌های تخصیص ارز و امکان آسیب پذیری کالا، نهایتاً نهاده را ترخیص و برای حمل به محل‌های مصرف از طریق سامانه بازارگاه کشاورزی تحت مدیریت و نظارت وزارت جهاد کشاورزی به بازار عرضه نمودند که به جای قدردانی پیوسته در دو سال اخیر سهم دولت در این بخش در رقابتی نابرابر افزایش یافته است.


هرچند وجود ارز ترجیحی در این فعالیت اقتصادی همواره ناملایمات ایجاد شده در بخش تأمین و تولید و مصرف را علی‌رغم آنکه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و تخصیص و توزیع تحت نظارت دولت محترم بوده، به سهولت بردوش واردکنندگان تحمیل نموده و اتحادیه بارها درخواست حذف ارز ترجیحی از این فعالیت را کرده و خواستار یک فعالیت آزاد تجاری و استقرار نظام عرضه و تقاضا بوده است. (بیشتر بخوانید)


چرا مطالبات کشاورزان به‌موقع پرداخت نمی‌شود؟


از سوی دیگر مطالبات کشاورزان نیز از سوی دولت به‌موقع پرداخت نمی‌شود، همین امر منجر نارضایتی کشاورزان و فروش محصولات در بازار آزاد و دلالان شده که در نهایت افزایش قیمت محصولات را در بازار مصرف در پی خواهد داشت. افزایش تولید در بخش گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات دامی در گرو حمایت از دامداران و حفظ دارایی دام و طیور در کشور است. علاوه بر مشکلات موجود در تأمین نهاده‌های دامی، خشکسالی هم زخمی کاری بر پیکر صنعت پرورش دام سنگین و سبک وارد کرده است.


رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان کلزا کار که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، می‌گوید متاسفانه علی‌رغم تذکرات متعدد، نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته شده با وزیر جهاد کشاورزی ومعاون رئیس جمهور و مدیر عامل سازمان غله کشور تا کنون مطالبات کشاورزان کلزا کار پرداخت نشده است.


وی با اشاره به اینکه کشاورزان محصول کلزای خود را در خردادماه تحویل دولت داده اند اما تا کنون مطالبات خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند، می‌افزاید دولت تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزانی که محصول کلزای خود را به دولت تحویل داده‌اند را پرداخت کرده است.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است بیش از ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان کلزا کار در سطح کشور که محصول خود را در خردادماه به دولت تحویل داده‌اند پرداخت نشده و این موضوع باعث نارضایتی آنها شده است.


تا زمانی‌که حمایت‌های دولت برای جلوگیری از نابودی این صنعت لنگ می‌زند، نمی‌توان به آینده آن امید داشت. در این شرایط بحرانی صنعت کشاورزی و دامپروری دولت باید به‌عنوان سیاست‌گذار با جدیت بیشتری وارد شده و مانع از ورشکستی صنایع تولیدی و کشتار دام‌ها شود. تأمین نهاده‌های دامی کافی به تولیدکنندگان و کوتاه کردن دست دلالان از بازار نهاده اقدامات اولیه‌ای است که می‌تواند موجب دلگرمی تولیدکنندگان برای حفظ دام‌های مولد خود شود.


انتهای پیام/۴۱۳۳


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته