۱۲ پیشنهاد برای جذب و پذیرش دانشجو
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ کرونا تهدیدی برای مشتاقان تحصیل بوده و هست؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی توانست با اخذ تدابیری درخور تحسین، این تهدید را به فرصت متقاضیان گذراندن مقاطع تحصیلی مختلف تبدیل کند. شاهبیت این تدابیر برگزاری غیرحضوری دروس با برقراری آموزشهای مجازی بود. در این میان در همه مراحل بهویژه در دروس عملی، پروتکلهای بهداشتی مورد توجه خاص قرار داشت. دانشگاه آزاد اسلامی در کسوت نگین تابناک انقلاب اسلامی در دوره کرونا تلاش کرد بیش از پیش در تکریم متقاضیان تحصیل کوشا باشد.
این تلاش در امر پذیرش دانشجو هم مشهود است؛ چراکه شاهد دستورالعملها و بخشنامههای خوبی در راستای فعالیت برای پذیرش دانشجو و هدایت تحصیلی در سالهای اخیر بودهایم. اجرای مفاد هر یک از این موارد تأثیر بسزایی در پذیرش دانشجو دارد. با این همه در کنار این نگاه ملی، شایسته است الزامات بومی درباره هر واحد دانشگاهی هم مدنظر قرار بگیرد. نگارنده با توجه به فعالیت خود در تبلیغات برای جذب دانشجو از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ به بیان تجربیات خود در این ارتباط میپردازد.
این تجربیات که با تأکید بر مسائل بومی حاصل شده است در کنار مسائلی مانند تشکیل مراکز هدایت تحصیلی و ارائه خدمات مشاورهای مطرحشده در بخشنامهها و دستورالعملها مطرح میشود. هر واحد دانشگاهی در گذر زمان و بسته به تاریخچه خود تأثیرات مختلفی بر دیار محل استقرارش داشته است. حسب این تأثیرات که عموماً مثبت بوده در افکار عمومی دارای جایگاهی خاص هستند که با تکیه بر این جایگاه باید تبلیغات کرد. به امید اینکه تجربیات و یادداشت برای همکاران فعال در امر پذیرش دانشجو در واحدهای دانشگاهی کشور مفید فایده باشد.
۱- توزیع اطلاعیه:
امسال کنکور از روز چهارشنبه نهم تا دوازدهم تیر برگزار خواهد شد. تبلیغات در بازه برگزاری کنکور روشی کارآمد در دوره کرونا محسوب میشود. معرفی رشتههای دایر در هر واحد دانشگاهی در ایام برگزاری کنکور بسیار مهم است. بهویژه اگر اطلاعیه معرفی رشتهها در قالب یک پوشه یا فولدر تقدیم فرد شرکتکننده در کنکور و یا خانواده وی شود. خانوادهها یقیناً به تحصیل فرزندانشان در مراکز آموزش عالی دولتی توجه دارند؛ اما یادمان باشد دغدغه کرونا دارند و حواسشان به این مهم است که عزیزشان در زادگاهشان به تحصیل ادامه بدهند.
۲- دیدار با مشاوران تحصیلی:
مردم برای آینده فرزندانشان انواع هزینهها را متقبل میشوند. مراجعه به دفاتر مشاوران تحصیلی از دغدغههای بسیاری از والدین دارای فرزند شرکتکننده در کنکور است. در همین راستا شایسته است هر واحد دانشگاهی مذاکراتی با مشاوران تحصیلی پیرامون خود به نیت آشناکردن ایشان با کلیت دانشگاه و معرفی مفید رشتههای دایر داشته باشد. به شخصه برگزاری صبحانه کاری با ایشان را پیشنهاد میکنم. آنان نقش مهمی در تشویق خانوادهها برای ادامه تحصیل فرزندشان در هر واحد دانشگاهی دارند.
۳- هماهنگی با کافینتها:
بایسته است کافینتهای هر شهر واقع در حوزه نفوذ هر واحد دانشگاهی و حتی روستاهای دارای مراکز ارائه خدمات اینترنتی از منظر آشنایی با آن دانشگاه و رشتههای دایر در آن توجیه شوند. تعامل با کافینتها نقش مؤثری در توجه خانوادهها به هر واحد دانشگاهی دارد. نصب تبلیغات هر واحد دانشگاهی در این قبیل مراکز نقش مهمی در هدایت افکار عمومی به دانشگاه دارد.
۴- توجه به کارکرد انجمن اولیا و مربیان:
نهاد پویایی مانند انجمن اولیا و مربیان نقشی کمبدیل در شکوفایی و بالندگی هر مدرسه، دبستان و دبیرستان دارد. بایسته است از این نهاد پویا برای افزایش پذیرش دانشجو مدد گرفته شود. توصیه میشود در خلال سال تحصیلی نشستهای مجازی با انجمنهای اولیا و مربیان برای معرفی دانشگاه پیشبینی شود. در دوران پساکرونا میتوان میزبان این نهاد برای برگزاری جلساتشان در واحد دانشگاهی بود.
۵- برگزاری تورهای مجازی:
برگزاری تورهای مجازی معرفی دانشگاه در همه ادوار یک ضرورت است. این ضرورت در دوران کرونا جلوههای خوبی به خود گرفت که شایسته است در دوره پساکرونا جدیتر گرفته شود. قراردادن این تور بر سامانه اینترنتی هر واحد دانشگاهی یک الزام است؛ اما جالبتر آن است که این تور مجازی در سامانههای اینترنتی مؤثر در محل استقرار هر واحد دانشگاهی بارگذاری بشود. برگزاری چند مسابقه تشویقی براساس مشاهده این تور خالی از لطف نیست.
۶- مکاتبه با گروههای مرجع هر شهرستان:
در بحث تبلیغات و ارتباطات باید به گروههای مرجع توجه خاصی کرد. گروههای مرجع در هر آبادی، محله، مجموعه، هیئت، اداره، نهاد و سازمان محل رجوع مردم هستند. آنان در عمل معتمدان مردم هستند. پس از ایام برگزاری کنکور، مکاتبه با گروههای مرجع شهر و آبادیها و شهرستانهای اطراف پیشنهاد میشود. ازجمله این گروههای مرجع میتوان ائمه جماعات، دهیاران، رؤسای صنوف، مسئولان هیئات مذهبی، مدیران هیئتهای ورزشی و کانونهای بازنشستگی را نام برد. در این مکاتبه میتوان تاریخچه خدمات دانشگاه در عرصه تولید علم را در کنار معرفی رشتههای دایر دانشگاه و تسهیلات و امکانات بیان کرد.
۷- تبلیغات فضای مجازی:
تبلیغات نوین در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی از سوی هر واحد دانشگاهی نهادینه شده است. با این همه مطلوب آن است که این تبلیغات با سازوکار بومی همراه شود. به تعبیری تلفیقی از ارتباطات سنتی و نوین در قاب اینترنت و شبکههای اجتماعی توصیه میشود. بهتر آن است که برای هر رشته دایر یک جامعه هدف تعیین شود و به جای آن که یک اطلاعیه مشتمل بر دهها رشته به سمع و نظر خواننده و بیننده برسد، یک یا چند رشته مورد نظر یک جامعه هدف تبلیغ شود. بهطور مثال برای هیئتهای ورزشی روی رشتههای تربیتبدنی و علوم ورزشی مانور داده شود.
۸- استفاده از بضاعت شبکه دولت:
کارمندان همیشه جامعه هدف دانشگاه برای پذیرش دانشجو بودهاند. آنان برای ارتقای شغلی و علایق شخصی دوستدار ادامه تحصیل هستند. این جامعه هدف باید بهطور خاص مورد توجه قرار بگیرند. از نصب اطلاعیه در تابلوی اعلانات تا درج اطلاعات در فضای مجازی و برگزاری نشستهای معرفی دانشگاه در قالب بازدیدهای ترویجی توصیه میشود. تجربه نشان داده که آنان خواهان تحصیل در ساعات غیراداری و روزهای پنجشنبه و جمعه هستند. همین نکته مهم نباید مورد غفلت واقع بشود.
۹- توجه به زنان خانهدار:
بانوان خانهدار بنابر دلایل مختلف خواهان ادامه تحصیل هستند. بضاعت کلاسهای غیرحضوری و آموزش مجازی کمک خوبی برای ارائه خدمات به آنان است. زنان خانهدار برای تربیت فرزندانشان گرایش خاصی به رشتههای مرتبط به این مقوله دارند. حتی مایل به اشتغال پس از دوران کودکی فرزندانشان هستند و تحصیل را راهی برای کاریابی میدانند. بسیاری از آنان دارای مدارک تحصیلی هستند و میخواهند در مقاطع عالیتر ادامه تحصیل بدهند.
۱۰- توجه به بازار:
فعالان بازار بخش مهمی از هر شهر و شهرستان را تشکیل میدهند. اتاق اصناف کشور در شرایط فعلی توجه خاصی به بازاریان تحصیلکرده دارند. خود بازاریان هم خواهان ارتقای جایگاه اجتماعی خود هستند و در این راه تحصیل را راهکاری برای این مهم میدانند. هر واحد دانشگاهی میتواند تعاملی مؤثر با مجامع امور صنفی دیار خود داشته باشد. کافی است بضاعت آموزشهای مجازی و غیرحضوری بودن آموزش حتی در عصر پساکرونا تداوم یابد. بهعبارتی هر واحد دانشگاهی به نوعی یک واحد الکترونیکی هم محسوب بشود.
۱۱- بهرهمندی از توان رسانهای هر شهرستان:
در اطراف هر واحد دانشگاهی تعدادی رسانه اعم از مکتوب و مجازی و انواع خبرگزاری فعال هستند. بایسته است تبلیغات بهصورت مصاحبه با مسئولان هر واحد و انواع رپرتاژها و آگهیها بسته به حوزه نفوذ هر رسانه مورد توجه قرار بگیرد. بهتازگی پایگاههای خبری در فضای مجازی حضوری مؤثر دارند. یقین داشتن صفحه در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی مختلف میتواند کارکرد رسانهای برای هر دانشگاه در امر تبلیغ رشتههای تحصیلی داشته باشد.
۱۲- توجه بیشتر به پیامک:
هنوز توجه به پیامک برای جلب توجه به رشتههای دایر در هر واحد دانشگاهی ضروری است. این رسانه میتواند با اقتدار با دارندگان انواع موبایل هوشمند و غیرهوشمند سطح شهر و شهرستان و پیرامون هر واحد دانشگاهی در ارتباط باشد. پیشنهاد میشود دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور به ارائهدهنده خدمات پیامکی تبدل شود. به تعبیری یک اپراتور ملی شود و در واحدهای دانشگاهی خدمات خدمات بومی ارائه کند. به هر حال بضاعت پیامک مهم است، میتوان با کمترین کاراکتر در هر پیام مخاطب را به سامانه اینترنتی واحد ارجاع داد تا مطابق با علایقش با رشتههای دایر آشنا شود.
*حمیدرضا بیتقصیر کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/