دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

گیشه‌های ورشکسته و ناامیدی از تدبیر دولت/ هیچ‌کس برای حل معادله اکران پیش‌قدم نمی‌شود

باتوجه به ماه‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم بعید است که اراده‌ای برای حل معادله‌ سردرگم اکران از سوی مدیران فرهنگی دولت رقم بخورد.
کد خبر : 589932
سینمای ایران

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در حالی که پیش‌بینی می‌شد با فروکش کردن تدریجی موج چهارم کرونا فیلم‌های جدید به چرخه اکران اضافه شود اما این اتفاق رخ نداد. به این ترتیب سالن‌های فعال سینما نیز با همان میزان کم استقبال تماشاگران به کار خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که انتظار می‌رفت یکی از مصوبات آخرین جلسه هفتگی شورای صنفی نمایش که سی‌ام تیرماه برگزار شد اضافه‌شدن یک یا چند فیلم به آثار روی پرده باشد.


اما دبیر این شورا پس از برگزاری این جلسه در این باره گفت: همچنان تقاضایی از سوی سینماگران برای اکران نداشتیم. تمهیداتی برای ترغیب سینماگران به اکران آثارشان در نظر گرفته‌ایم که اجرایی شدن آن بستگی به خروجی جلسه ستاد کرونای سازمان سینمایی دارد.


شورای صنفی نمایش و ترکیب اکرانی که تغییر نکرد


با توجه به این گفته مرتضی شایسته، فیلم‌هایی که حدود سه ماه است در قالب اکران نوروزی روی پرده هستند، به نمایش خود ادامه خواهند داد؛ آن هم در شرایطی که میزان فروش این آثار حتی با در نظر گرفتن شرایط کرونایی کمتر از حد انتظار بوده است.


گیشه‌های ورشکسته و ناامیدی از تدبیر دولت/ هیچ‌کس برای حل معادله اکران پیشقدم نمی‌شود


در یک سال و چند ماهی که از آغاز شیوع کرونا و تعطیلات گاه و بی‌گاه سالن‌های سینما گذشته است، برخی از سینماداران به‌ویژه در بخش خصوصی، یا به کلی قید سینماداری را زده و تغییر کاربری داده‌اند و یا با ترفندهای مختلف از جمله پخش مسابقات فوتبال و والیبال و ارائه تسهیلات و تخفیف‌ها به دنبال جذب مخاطب رفته‌اند.


این شرایط چندی پیش جدی‌تر شد. آن هم زمانی که سینماداران در سازمان سینمایی جلسه‌ای تشکیل داده و اعلام کردند در صورت عدم ارائه فیلم جدید، سالن‌ها را تعطیل خواهند کرد. شایسته درباره این تهدید سینماداران نیز گفت: ما از آن‌ها خواسته‌ایم فعلاً برای عمل به این تصمیم، دست نگه دارند تا نتایج اقدامات شورای صنفی نمایش مشخص شود.


شایسته درباره مباحثی که قرار است در جلسه ستاد کرونای سازمان سینمایی مطرح شود هم توضیح داد: در این جلسه خواسته‌های شورای صنفی اکران، سینماداران و پخش‌کنندگان را مطرح خواهیم کرد و در صورت رسیدن به نتیجه جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.


دبیر شورای صنفی نمایش درباره احتمال اختصاص بسته‌های تشویقی برای ترغیب سینماگران به اکران آثارشان هم گفت: شورا برای اقدام در این زمینه نیاز به پول و امکانات دارد. فعلاً در حد برگزاری جلسات مباحثی طرح می‌شود که امیدواریم نتیجه داشته باشد.


بسته‌های تشویقی؛ طرحی که در نطفه خفه شد


موضوع این تسهیلات تشویقی هفته پیش در محافل سینمای مطرح شد. شایعه‌ای که بر مبنای آن سازمان سینمایی قرار بود با صاحبان فیلم‌های پرمخاطب که پشت خط اکران مانده‌اند و اختصاص مبالغی به عنوان تضمین فروش آنها را به اکران آثارشان ترغیب کند.


گیشه‌های ورشکسته و ناامیدی از تدبیر دولت/ هیچ‌کس برای حل معادله اکران پیشقدم نمی‌شود


حبیب اسماعیلی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان باسابقه سینمای ایران نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در این‌باره گفته بود: پیشنهادی که الان بین همکاران تهیه‌کننده و اهالی سینما مطرح شده این است که شورای صنفی نمایش چهار یا پنج فیلم را که احتمالاً فروش بالایی دارند انتخاب کند. معیارهای انتخاب هم می‌تواند مواردی همچون ترکیب بازیگران، موفقیت در جشنواره فجر و جشنواره‌های خارجی و میزان خبرسازی و جریان‌سازی این آثار باشد. سپس با تأمین اعتبار از دولت و منابع بالادستی، به صورت توافقی درصدی از فروش احتمالی این فیلم‌ها را تضمین کند تا تهیه‌کننده با خیال راحت فیلمش را اکران کند و سینما جان بگیرد.


البته این قضیه هم مسکوت ماند و پیگیری نشد تا افت فروش سینمای ایران همچنان روند نامطلوب خود را دنبال کند و تهدید تعطیلی سالن‌های سینما هم بیشتر به واقعیت نزدیک شود. به نظر می رسد اضافه‌کردن برخی فیلم‌ها که دارای مخاطب بالقوه هستند همراه با ارائه بسته‌های حمایتی و تأمین اعتبار به‌عنوان ضمانت فروش طرحی بود که در همان نطفه خفه شد و امکان عملیاتی شدن پیدا نکرده است.


در آخرین جلسه کارگروه کرونا در سینما  نیز پیشنهاد شورای صنفی نمایش مبنی بر حمایت سازمان سینمایی از اکران دو فیلم با قابلیت کشاندن مردم به سالن های سینما توسط مرتضی شایسته دبیر این شورا مطرح شد و پس از بحث و تبادل نظر، مقرر شد این پیشنهاد در شورای صنفی نمایش کاملتر شود و در جلسه فوق‌العاده کارگروه در هفته آینده تصمیم گیری شود.


فیلم‌های مخاطب پسندی که تن به اکران کرونایی نمی‌دهند


در چنین شرایطی نمی‌توان چندان به راه‌ افتادن چرخ‌های زنگ‌زده اکران و سالن‌های سینما امیدوار بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که فیلم‌های جریان‌ساز که یا در دو جشنواره اخیر فیلم فجر درخشیده‌اند و یا نام‌های بزرگی را به‌عنوان کارگردان و بازیگر در کنار خود می‌بینند وارد چرخه اکران نشوند، همین روند نامطلوب ادامه پیدا کند.


از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «درخت گردو» (محمدحسین مهدویان)، «آتابای» (نیکی کریمی)، «بی‌همه‌چیز» (محسن قرایی)، «تی‌تی» (آیدا پناهنده)، «روز صفر» (سعید ملکان)، «ابلق» (نرگس آبیار)، «منصور» (سیاوش سرمدی)، «شیشلیک» (محمدحسین مهدویان)، «روشن» (روح‌الله حجازی)، «زالاوا» (ارسلان امیری)، «مصلحت» (حسین دارابی) و «دوزیست» (برزو نیک‌نژاد) اشاره کرد.


گیشه‌های ورشکسته و ناامیدی از تدبیر دولت/ هیچ‌کس برای حل معادله اکران پیشقدم نمی‌شود


البته در این دایره، آثاری همچون «شنای پروانه» (محمد کارت)، «خروج» (ابراهیم حاتمی‌کیا) و «آبادان یازده شصت» (مهرداد خوشبخت) هم دیده می‌شود که در این دو سال یا بخت خود را در شیوه جدید اکران آنلاین آزموده‌اند و یا در بازه‌ای محدود، اکران روی پرده را هم تجربه کرده‌اند. ضمن این که دو فیلم «یدو» و «تک‌تیرانداز» هم کمتر از دو ماه پس از پخش در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن تلویزیون رفته‌اند. به این ترتیب معادله اکران همچون کلافی سردرگم باقیمانده است. معادله‌ای که با توجه به ماه‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم بعید است که اراده‌ای هم برای حل آن از سوی مدیران فرهنگی دولت رقم بخورد.


انتهای پیام/۴۱۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب