تمرین یوگا همراه و بدون تمرین مقاومتی «با تراباند» چه تأثیری بر زنان یائسه دارد؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره بهدلیل شرایط کرونایی کشور بهتعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت امسال بهصورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود تا تداخلی با دوره نهم هم نداشته باشد.
در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها بهحدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
کمیته داوران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با ترکیب بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی و با همکاری معاونتهای مربوط، مرحله نهایی بررسی منتخبان استانهای دانشگاه در هشتمین جشنواره فرهیختگان را انجام دادند و افراد برتر در حوزههای مختلف (۷۱ برگزیده در ۲۷ محور پژوهشی و ۹ تقدیری) انتخاب شدند.
هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت امسال به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
فرزانه دانشیار دانشآموخته رشته تربیت بدنی شاخه فیزیولوژی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز از برگزیدگان هشتمین جشنواره فرهیختگان است که در بخش پایاننامه کارشناسی ارشد با محور پژوهشی گروه علوم انسانی و عنوان «بررسی تأثیر هشت هفته تمرین یوگا همراه با و بدون تمرین مقاومتی با تراباند بر سطوح ویسفاتین، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و ترکیب بدن زنان یائسه» در این جشنواره شرکت کرد و حائز مقام پایاننامه برتر شد.
این پژوهشگر عنوان میکند که حاصل سالها تلاش و کوشش او در عرصه پژوهش، فعالیت در مدرسهای غیرانتفاعی است که بیمه ندارد و ماهانه ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت میکند، در حالی که دارای مقاله ISI با ایمپکت Q۲ بوده و جزء دانشجویان برتر علمی و ورزشی با معدل «الف» بوده است.
بیشتر بخوانید:
مدلسازی، تشخیص و پیشبینی سیگنالهای تشنج صرعی
مجله «نانوساختار در شیمی» چگونه برتر جشنواره فرهیختگان شد؟
تخمین حلالیت گازها در حلال برای طراحی فرآیند جذب با انرژی و هزینه کمتر
خلّاقیت و نوآوری نویسندگان در کاربرد حوزههای جدید استعاری
۵ پروتئین ناشناخته در پاسخ به تنش شوری پایه پسته شناسایی شد
خبرنگار آنا به مناسبت برتری این دانشآموخته رشته تربیت بدنی شاخه فیزیولوژی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در جشنواره هشتم فرهیختگان با او گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: دلایل انتخاب پایاننامه کارشناسیارشد شما بهعنوان برتر جشنواره فرهیختگان براساس چه شاخص و مؤلفههایی بوده است؟
دانشیار: عواید و بهره ورزش در ایجاد سلامت و نشاط جامعه تأثیر داشته و دارد و مقالات و موضوعات عدیده کارشناسان مؤید این مدعاست که این مقالات در دسترس قرار دارد.
متأسفانه در شرایط عادی، متناسب با اهمیت مطالب و ضرورتها استفاده مقالات ورزشی مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما مباحث ویژه و مختص به گروههای خاص از بخشهای جامعه مانند سالمندان یا بانوان یائسه که برای بهبود و ارتقای کیفیت روحی و جسمانی به اهرم و موارد حمایتی متمسک میشوند از مخاطبان بیشتری برخوردار است که بهعنوان نسخههای شفابخش حتی به یکدیگر انتقال داده و استفاده میکنند.
از مرحله بینام و نشانی تا کسب عناوین قهرمانی
از سوی دیگر موهبت ورزشی جامع یوگا در بهبود وضعیت قشر بزرگ بانوان کشور که در دوره یائسگی قرار دارند، مفید خواهد بود. علاقه شخصیام به ورزش جامع یوگا نیز با کسب عنوانهای قهرمانی همراه بود و موفقیت خود را در کنار تحصیل پرداختن به این ورزش مفرح میدانم.
آنا: چه شاخصهایی سبب موفقیت این پایاننامه ارشد و کسب مقام برتر شد؟
دانشیار: زمینه رشدم در دورههای ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه حتی قبل از ورود به مدارس در محیط گرم ورزش مهیا شد و از چهار سالگی موفق به انجام حرکات زیبای ژیمناستیک شدم و حتی در مراسم ورزشی و جشنوارهها برنامه اجرا کردم و خیلی زود در تیم شهرستان سقز و استان کردستان راهی مسابقات قهرمانی کشور شدم.
متعاقب آن در رشتههای بسکتبال، تنیس روی میز، دوومیدانی، آمادگی جسمانی و یوگا در تیمهای شهرستان، استان و دانشگاهها در مسابقات کشوری و دانشگاهی حضور فعال داشتهام و صاحب عنوان و مقام بودهام.
با ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی (فیزیولوژی ورزشی) بعید به نظر نمیرسد که توانایی خلق چنین موفقیتی را داشته باشم. پیشنهاد میکنم که مشاغل و خدمات اجتماعی از جمله شاخههای تربیتبدنی را افرادی تشکیل دهند که ورزش در زندگی آنان عجین شده باشد.
متأسفانه بیشتر جوانان بدون علاقه در رشته تربیتبدنی تحصیل میکنند و بعد از آزمون و صرف چند سال بیهوده بدون اینکه علاقهای داشته باشند با اخذ مدرک به استخدام مشاغل ورزشی درآمده و وارد خدماتی که میتوان آن را تحمیلی گفت درمیآیند؛ نه خود میدانند چه کار میکنند، نه مخاطبان و نه دانشآموزان! در حالی که برای حوزه اجرایی و مدیریتی ورزش، افرادی مؤثر هستند که از طفولیت با ورزش همدم بودهاند.
فرضیات بررسی تأثیر ۸ هفته تمرین یوگا بر بدن زنان یائسه
موفقیت خود را مدیون ورزش هستم و از خانوادهام، مربیان، استادان و عدل و انصاف هیئت ژوری، داوران و مدیران هشمتین مرحله جشنواره فرهیختگان قدردانی میکنم. من بینام و نشان از واحد پرتلاش و محدود دانشگاه آزاد اسلامی سقز به این مهم دست یافتم و این افتخار بزرگی است.
آنا: چکیده پایاننامه ارشد خود و کاربردها و نتایج آن را تشریح کنید.
دانشیار: تحقیقات اندکی در زمینه تمرین یوگا همراه با و بدون تمرین مقاومتی با تراباند بر شاخصهای فیزیولوژیکی زنان یائسه صورت گرفته است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین یوگا همراه با و بدون تمرین با تراباند بر سطوح ویسفاتین، اسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و ترکیب بدن زنان یائسه فعال بود.
روش تحقیق
روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود و در سال ۱۳۹۶ روی ۳۳ زن یائسه فعال در شهر مهاباد انجام شد. افراد بهصورت نمونهگیری هدفمند و در دسترس در سه گروه تمرینی یوگا (۱۲=n)، یوگا همراه با تمرین مقاومتی «با ترهاباند» (۱۲=n) و کنترل (۹=n) تقسیم شدند.
پروتکل تمرین یوگا شامل هشت هفته تمرین آساناها و آرامسازی (شاواسانا) بود و گروه یوگا همراه با تمرین مقاومتی علاوه بر تمرین یوگا، تمرینات مقاومتی با کش تراباند نیز انجام دادند. نمونههای خون آزمودنیها در حالت ناشتا جمعآوری و بهمنظور بررسی تغییرات سطوح ویسفاتین، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و ترکیب بدن در قبل و بعد از دو ماه تمرین مورد بررسی قرار گرفت.
فرضیات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی با اندازهگیریهای مکرر در سطح معنیداری >۰۵/۰P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها:
تمرین یوگا همراه با و بدون تمرین مقاومتی بوده و «با ترهاباند» بر سطوح ویسفاتین (Sig=۸۹۳/۰)، آسپارتات آمینوتزانسفراز (Sig=۰۳۲/۰)، آلانین آمینوترانسفراز (Sig=۰۰۱/۰) و درصد چربی بدن (Sig=۵۷۸/۰) تأثیر معنیداری ندارد.
از سوی دیگر یوگا همراه با و بدون تمرین مقاومتی «با ترهاباند» بر نسبت دور کمر به لگن (Sig=۰۳۲/۰)، تأثیر معنیداری دارد.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد که هشت هفته تمرین یوگا همراه با و بدون تمرین «با ترهاباند» بر سطوح ویسفاتین، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و درصد چربی بدن تأثیر ندارد؛ اما تمرین یوگا همراه با و بدون تمرین مقاومتی «بر تراباند» بر نسبت دور کمر به لگن را کاهش میدهد.
تأثیر تمرین مقاومتی «بر تراباند» برای بهبود ترکیب بدن زنان یائسه
براساس یافتههای مطالعه، اگرچه اضافه کردن تمرین مقاومتی «بر تراباند» به تمرین یوگا تأثیری بر سطوح در گردش ویسفاتین و آنزیمهای کبدی زنان یائسه ندارد؛ اما چنین رویکردی برای بهبود ترکیب بدن (نسبت کمر به لگن) به این افراد پیشنهاد میشود.
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی در کشورمان را چه میدانید؟
دانشیار: نقش پژوهش در پیشبرد و توسعه جوامع در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. با نگاهی هرچند اندک به برنامههای کشورهای توسعه یافته در ادوار گذشته بهراحتی میتوان به اهمیت پژوهش در رشد و توسعه پی برد. بررسیها نشان میدهند که آنان با برنامهریزیهای بلندمدت و محور قراردادن پژوهش در تمام زمینهها به این پیشرفت دست یافتهاند.
موانع عمده پژوهش پیش روی پژوهشگران مربوط به مدیریت در نظام تحقیقاتی کشور بوده و در رأس هرم مدیریتی نیاز به افراد متخصص و کاربلد است. موانع مربوط به فرهنگ پژوهش و رفع مشکلات پژوهشگران، نبود امکانات مالی و فنی لازم، ضعف کارگروهی و ضعف سرمایهگذاری برای تولید دانش، همکاری نکردن مخاطبان بهدلیل اعتماد نداشتن به تحقیقات و نگران از پاسخگویی به پرسشها، باورنداشتن به نتایج پژوهشها، آمارهای غیرواقعی در اکثر نظرسنجیها، کمباوری تعدادی از مسئولان به امر پژوهش هم یکی از چالشهای فرهنگی پیش روی پژوهش و تحقیق است.
نکته جالب اینجاست که بیشتر افراد خیّر و سرمایهدار تمایل به ساخت مدرسه دارند؛ اما تمایلی به ساخت مرکز تحقیقاتی ندارند، ضعف ارتباطات که وجه مشخصه آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد و فرهنگ جامعه بوده و ضعف ارتباطات با دنیای پویایی علم و فناوری از دیگر موانع پیش روی پژوهشگران است.
آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش جایگاه مناسب ملی و بینالمللی دارد. بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟
دانشیار: بخش اعظم علوم و دانستنیهای فعلی که بهعنوان گنجینهها و ذخایر در بانک اطلاعات و پیشینه کشورمان موجود بوده و در بیشتر مطالعات برای کاوشگران مستند و مورد استفاده است و به آن مراجعه میشود، نتیجه تحقیق و کاوش و پژوهش کاوشگرانی است که از سنوات خیلی دور از اقلیم و قارههای دوردست با کمترین امکانات و شرایط بسیار محدود وقت و تحمل تلاش و سختیها به کشورمان حتی به استانها و شهر و روستاها آمدهاند و با صرف زمان و تحمل سختیها در بخشها و سطوح مختلف و متنوع، تحقیق کردهاند و اغلب حاصل و نتیجه مرارتها معادل عمر و کل زندگی آنان بوده است و اکنون از آنها به عنوان منابع مفید بهرهبرداری میکنیم. در صورتی که در شرایط حاضر با امکانات خوب برای افراد مشتاق به کار تحقیق و پژوهش، تسهیلات و مدیریتی ویژه فراهم نیست که ورقی از اوراق مجهول در گیتی را معلوم و به نتیجه برسانند.
آنا: توصیههای شما برای موفقیت جوانان و دانشجویان و پژوهشگران چیست؟
دانشیار: دانشجویان و دانشآموختگان برخی از رشتهها نمیدانند برای چه سازمانی میتوانند پژوهش انجام دهند و تخصص آنها به چه دردی میخورد. در این راستا مدیریت کلان پژوهش باید نقشآفرینی و با اشراف به رشتههای عملی، نهادهای واسطه را به این منظور ایجاد کند. هر پژوهشی به خلق اندیشههای تازه منتهی میشود و هر اندیشه تازه، منشأ طرح پرسشهای نوینی خواهد شد که انسان را به ارزیابی بیشتر و جدیتر برمیانگیزد و زمینهساز تحولات علمی، صنعتی و ورزشی در هر جامعهای میشود.
انتقال اطلاعات و یافتههای حاصل از پژوهش از طریق همایشهای علمی و انتشار تحقیقات، قطعاً در ایجاد فرهنگ پژوهش و تشویق و ترغیب جوانان مبتکر و پژوهشگر مؤثر خواهد بود و در هر صورت باید نظام آموزشی و تحقیقاتی در وهله نخست پا به پای هم پیش بروند و سپس خود را با نیازها و اولویتهای بازار کار صنعت و نیاز جامعه و خدمات عمومی مطابقت دهند.
انتخاب موضوعات کلیدی برای پژوهش، واردشدن به فضاهایی که زمینه همکاری لازم را دارند، استناد به واقعیات اجتماعی، اقتصادی، سلامت و ... در موضوع تحقیق و ارائه راهکارهایی که قابل اجرا باشد از نکاتی است که در موضوع پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/