تأثیرگذاری قصه بر رشد ۴ عنصر اصلی خلّاقیت کودکان
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره بهدلیل شرایط کرونایی کشور بهتعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ بهصورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود.
در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها بهحدود هزار و ۹۰۰ رسید.
هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
نعیمه بیدمشکی یزدی دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ازجمله پژوهشگرانی بود که موفق شد با پایاننامه کارشناسی ارشد خود در گروه هنر و معماری با عنوان «تبیین شاخصهای قصهگویی با رویکرد پرورش خلّاقیت کودکان گروه سنی (ب و ج)» در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی حائز رتبه برتر شود.
بیشتر بخوانید:
محصول «بوشهای دولایه» ۲ جایزه جشنواره فرهیختگان را صید کرد
تخمین حلالیت گازها در حلال برای طراحی فرآیند جذب با انرژی و هزینه کمتر
خلّاقیت و نوآوری نویسندگان در کاربرد حوزههای جدید استعاری
۵ پروتئین ناشناخته در پاسخ به تنش شوری پایه پسته شناسایی شد
پژوهشگر برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایاننامه برتر که سابقه تدریس در واحد یزد در گروه هنر و معماری را نیز دارد در گفتوگو با آنا اظهار کرد که پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «تبیین شاخصهای قصهگویی با رویکرد پرورش خلّاقیت کودکان گروه سنی (ب و ج)» بر اساس مستندات موجود مورد توجه قرار گرفت و به هشتمین جشنواره فرهیختگان راه یافت.
بیدمشکی یزدی دلایل موفقیت خود و کسب رتبه برتر در بخش پایاننامه جشنواره را تشریح کرد و گفت: مدت ۱۰ سال است که بهصورت مداوم در حوزه کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول فعالیت هستم و با توجه به اینکه قصهگویی از فعالیتهای شاخص کانون پرورش فکری است در این حوزه کارهای مختلفی انجام دادهام.
وی اضافه کرد: در جشنوارههای مختلف استانی و ملی قصهگویی شرکت کرده و با کسب رتبههای مختلف تجربیات لازم را کسب کردم و با رویکرد تأثیر قصه و قصهگویی بر پرورش خلّاقیت کودکان و نوجوانان به شکلهای گوناگون به سنجش تأثیر آموزش غیرمستقیم بر کودکان پرداختم.
افزایش خلّاقیت کودکان در گروههای سنی مختلف
دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد افزود: ابتدا در مقام یک مربی کنار آموزشهای گوناگون هنری و فرهنگی عنوان شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به قصهگویی برای کودکان میپرداختم و سعی کردم به روشهای گوناگون مطالب آموزشی خود را در قالب قصه برای آنان مطرح کنم.
بیدمشکی یزدی بیان کرد: پژوهش «تبیین شاخصهای قصهگویی با رویکرد پرورش خلّاقیت کودکان گروه سنی (ب و ج)»، ساخت مجموعه ۳۰ قسمتی بهصورت تصویری برای راهنمایی قصهگویان در راستای ضبط و ارائه آثار در فضای مجازی و ارائه چند مقاله با عنوان پرورش شاخصهای مختلف خلّاقیت با قصهگویی ازجمله فعالیتهایم در حوزه قصهگویی و آموزش کودکان و نوجوانان این مرز و بوم بوده است.
وی اظهار کرد: توجه به افزایش خلّاقیت کودکان در گروههای سنی مختلف، افزایش دایره واژگان با شنیدن قصه، استفاده از راهکارهای گوناگون برای حل مسائل روزمره برای کودکان ازجمله اهداف مهم پژوهش در ارائه پایاننامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده است.
پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان چکیده پایاننامه ارشد خود را تشریح کرد و به آنا گفت: پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخصهای قصهگویی با رویکرد پرورش خلّاقیت کودکان گروه سنی (ب و ج) صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را دختران گروه سنی (ب و ج) شهر یزد در سال ۱۳۹۶ تشکیل دادهاند. حجم نمونه ۳۰ نفر (۱۵ نفر گروه سنی «ب» و ۱۵ نفر گروه سنی «ج») بود که به شیوه (روش) تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
دانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد توضیح داد: ابزار جمعآوری دادههای پایاننامه، پرسشنامه تصویری «تورنس» و «خلّاقیت عابدی» بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مهمترین شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل «کوواریانس» در بخش تحلیل استنباطی دادهها انجام شد و نتایج نشان داد قصهگویی بر رشد چهار عنصر اصلی خلّاقیت کودکان (بسط، سیالی، ابتکار و انعطافپذیری) تأثیرگذار است.
بیدمشکی یزدی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با آنا موانع پیش روی پژوهشگران و محققان را یادآور شد و اظهار کرد: تأمین هزینه به دور از بوروکراسیهای نامطلوب اداری و دستیابی به بانک اطلاعاتی پژوهشی تا حد زیادی میتواند مشکلات پژوهشی پژوهشگران مشتاق را مرتفع کند.
نهادینهسازی فعالیتهای پژوهشی در کودکان
به گفته پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان، ایجاد بستر مناسب برای پژوهشگران بهمنظور ارائه کتب، مقالات و کارآفرینیها از نکات قابل توجه و قابل تفکر در حوزه پژوهش و فناوری است.
وی جایگاه ایران در حوزه پژوهش را مناسب ذکر کرد و افزود: با توجه به پژوهشمحورشدن آموزش کشور میتوان به روند رشد و توسعه حوزه پژوهش و ایجاد بستر مناسب در سطح ملی و بینالمللی امیدوار بود و در این راستا باید فعالیتهای پژوهشی را در کودکان با ایجاد فضای مناسب پرسش و پاسخ نهادینه کنیم.
بیدمشکی یزدی در توصیهای به جوانان و پژوهشگران بیان کرد: مطالعه و مهارتآموزی میتواند ما را از روند فرسایشی آموزش در کشور رها کند و امیدوارم بستری مناسب برای بالندگی جوانان و دانشجویان در مراکز آموزشی فراهم شود تا نیاز جامعه به نیروی متخصص مرتفع شود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/