پیشینههای تمدنی، زمینهساز اقتصاد قوی منطقهای در دولت سیزدهم
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، با توجه به پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری، به نظر میرسد سیاست خارجی دولت سیزدهم میتواند یکی از پیشرانهای مهم در حوزههای مؤلفههای قدرت کشور به شمار آید. بااینحال، طی ۸ سال سیاست ایران درگیر حل اختلاف با آمریکا و کشورهای غربی بود که آنها هم نهایت سوءاستفاده را کردند و تصورشان این بود که ایران به دلیل تحریمها ضعیف شده است. لذا باید اولویت سیاست خارجی، تقویت موضع داخلی باشد؛ بهبیاندیگر، مذاکره و گفتوگو ایرادی ندارد اما از موضع قوی باید وارد آن شد.
ایران میتواند حتی در سطح بینالمللی وارد یکسری ائتلافهایی مانند ائتلاف با کشورهایی مثل روسیه و چین و یا کشورهای اسلامی شود و بهجای اینکه سازمان کنفرانس اسلامی داشته باشیم اتحادیه کشورهای اسلامی تشکیل شود. قطعاً بسیاری از کشورها هم آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.
مسئله دیگر در حوزه سیاست خارجی این است که ما باید به سمتی برویم که سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد باشد درحالیکه بسیاری از سفارتخانههای ما حتی رایزنی اقتصادی ندارند که مسائل مربوط به اقتصاد و یا بازرگانی را حل کند و لذا سفرا هم خود را در اینگونه موارد موظف نمیکنند. باید این بخش تقویت شود.
تقویت پتانسیل اقتصاد منطقهای با استفاده از ظرفیتهای داخلی
همچنین پتانسیل قوی در کشورهایی که پیشینه تمدن ایرانی داشتند وجود دارد که آنها زمینههای بزرگ اقتصادی را در اختیار دارند ما میتوانیم با این کشورها در حوزه آسیا وارد ائتلاف شویم و ابعاد اقتصاد منطقهای خود را تقویت کنیم. دولت اندازه باید مشخص کند تا چه اندازهای میخواهد مسائل سیاست خارجی را با مسائل اقتصادی و داخلی ایران پیوند بزند. از این منظر، هیچکدام از رؤسای جمهور بعد از دولت فعلی نباید به این سمت بروند زیرا این یک تجربه شکستخورده است که بخواهیم سیاست خارجی را به مسائل داخلی پیوند بزنیم.
باید به سمتی برویم که سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد باشد درحالیکه بسیاری از سفارتخانههای ما حتی رایزنی اقتصادی ندارند
بسیاری از ایرانیان در کشورهای مختلف زندگی میکنند که از پتانسیل قوی در حوزه اقتصادی برخوردار هستند و اگر بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم بهتدریج جذب سرمایه بهصورت اتوماتیک انجام میشود. مسئله دیگر ضعف تبلیغاتی و رسانهای ما در خارج از کشور است که باید این موضوع هم مورد توجه سیاست خارجی ما قرار بگیرد و وجهه ایران تقویت شود که در این زمینه هم ما میتوانیم از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم بسیاری از موضوعات مانند تحریمها از این طریق قابلحل است. با اسلامستیزی در جهان و ایران نیز باید مقابله کرده و جلوی آن را بگیریم.
ماجرای برجام
در این خصوص، ثمانه اکوان، کارشناس مسائل بینالملل معتقد است ایران اگر بخواهد آمریکا را به میز مذاکره برگرداند و دوباره توافق هستهای با قدرتهای جهانی را احیا کند و مستقیم یا غیرمستقیم بر سر میز مذاکره با آمریکا بنشیند باید در خصوص جزئیات نیز طرح و برنامه داشته باشد.
به گفته وی، این سؤال مطرح است که آیا فقط احیای برجام سال ۲۰۱۵ به نفع منافع ایران است؟ آیا برگرداندن آمریکا فقط بهصرف اینکه بگویند آمریکا به برجام برگشته، به نفع منافع ایران است؟ یا اینکه باید دقت عمل بیشتری در جزئیات عقد قرارداد جدید به خرج دهند تا بر اساس همان قرارداد، واشنگتن مجبور شود علاوه بر بازگشت به برجام به تمام تعهداتش ذیل قرارداد عمل و تمامی تحریمهای ظالمانه علیه تهران را بهصورت کامل لغو کند.
دولت وقتی به اجرای جزئیات طرحهای مجلس در خصوص توافق هستهای میرسید سعی میکرد مصوبه را بهکل تغییر دهد
به گفته این کارشناس مسائل بینالملل، مشکلی که ما تابهحال با دولت حسن روحانی داشتیم این بود که زیاد به خواست مردم و مجلس تن نمیداد و اگر مصوبهای هم در مجلس تصویب میشد در اجرای آن سنگاندازی میشد و وقتی به اجرای جزئیات میرسیدند سعی میکردند مصوبه را بهکل تغییر دهند یعنی اینکه از جزئیات آن طفره میرفتند.
ازاینرو به نظر میرسد که اگر دولت انقلابی حائز آرای اکثریت مردم شود، با فعال کردن پتانسیلهای داخلی و اتخاذ رویکرد قوی در برابر مطالبات غرب، میتواند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را آنگونه که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب است، احیا کند.
انتهای پیام/۴۱۰۶/
انتهای پیام/