دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1394 - 11:31
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

یک سال کاری با واحد سمنان؛ از اخذ مجوز فعالیت دو مرکز تحقیقاتی تا بهره‌برداری از فرهنگسرای فرهیختگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان می‌گوید: این دانشگاه در یک سال گذشته موفقیت‌های زیادی کسب کرد از جمله موفق به اخذ مجوز فعالیت دو مرکز تحقیقات بهینه‌سازی انرژی و توسعه پایدار و ژئوتکنیک لرزه‌ای از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شد و توانست فاز اول فرهنگسرای فرهیختگان را هم به بهره‌برداری برساند.
کد خبر : 58824

حسن رستم‌زاده​، خبرنگار آنا در سمنان- بیش از یک سال از حضور دکتر شاهرخ رنجبر بهادری در راس هرم مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان می‌گذرد. در این مدت این واحد دانشگاهی در مرکز استان سمنان در مسیر توسعه، مسیر رو به رشدی را پشت سر گذاشته است که اطلاع از کم و کیف آن خالی از لطف نیست. به همین منظور لحظاتی را پای صحبت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان نشستیم.


* در ابتدای صحبت مختصری درباره وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته و تغییرات صورت گرفته بفرمایید.


- سال گذشته سال بسیار مهم و تاثیرگذاری در آینده و ماموریت دانشگاه آزاد به شمار می‌آمد. در طول دوران تصدی دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد دو رویداد بسیار مهم و اساسی در چشم انداز و ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که به مثابه خونی تازه در رگ‌های دانشگاه جریان یافت. اول تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحد‌های مادر و دوم افزایش و گسترش تحصیلات تکمیلی به‌ویژه در مقطع دکتری تخصصی به ویژه در مراکز استان.


باید اذعان کرد، تدبیر هوشمندانه و به‌موقع دکتر میرزاده در بحث تجمیع باعث کنترل چالش‌های موجود در منابع مالی واحد‌های دانشگاه و پیشگیری از ضعف ناشی از پخش دانشجو میان واحد و پردیس علوم و تحقیقات شد. شاید بتوان از این دو اقدام به عنوان تدبیر نجات برخی از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی یاد کرد. دیدار با مراجع عظام در شهر قم، تلاش برای نهادینه کردن و توسعه فرهنگ قرآن و نماز در میان واحد‌های دانشگاهی، تغییر نگرش در ماموریت دانشگاه و تاکید بر تبدیل علم به ثروت از طریق ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد با هدف تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز دانشگاه اقدامات موثر و اساسی در تجسم تصویری روشن و درخشان از بزرگ‌ترین مجموعه حضوری آموزش عالی دنیا ترسیم می‌کند. در مجموع با توجه به تجمیع اقدامات عنوان شده باید پذیرفت دوران تصدی دکتر میرزاده بر اریکه دانشگاه آزاد اسلامی علی‌رغم تمامی هجمه‌های ناجوانمردانه و غیرکار‌شناسی وارد شده به دانشگاه، دورانی کارا و درخور تحسین بوده است.


موضوع مهم دیگر ایجاد هیات امنای استان و اجرای طرح تجمیع ۲ است که باعث بومی سازی دانشگاه و تصمیم سازی با توجه به پتانسیل‌های استانی در واحد‌های دانشگاهی شد. براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی در استان سمنان نیز دارای تشکیلات واحد استانی شد و زیر نظر ریاست دانشگاه مرکز استان قرار گرفت. این اقدام با هدف چابک سازی، تسریع در تصمیم‌گیری مطابق با نیاز‌های بومی و استانی واحد‌ها و استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود انجام گرفت که البته این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم سپری شدن زمان زیادی از تصویب آن، سرانجام در خرداد سال جاری اجرایی شد.



* از آغاز بکار در واحد سمنان و اقدامات اولیه انجام شده در این واحد دانشگاهی بگویید.


- در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی سمنان ایجاد ارتباط و تعامل سازنده با مدیران ارشد استان و شهرستان از قبیل استاندار، فرماندار، شهردار سمنان، اعضای شورای شهر سمنان، ارگان‌ها، سازمان‌ها، ادارات و نهادهای مرتبط و همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از طریق دیدار‌ها و برگزاری جلسات مستمر و دوسویه از جمله برنامه‌های ارتباطی و مهمی بوده است که انجام پذیرفت و هدف از آن ایجاد تعامل، هم‌افزایی بیشتر و برخورداری از پتانسیل مغفول مانده درباره دانشگاه بود.


افزایش قریب به ۳۳ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مهر سال جاری را می‌توان مهم‌ترین موفقیت در بخش توسعه رشته‌های تحصیلی دانست. همچنین اصلاح هرم هیات علمی، جذب استادان خبره متعهد با مرتبه دانشیار و استاد، ارتقای اعضای هیات علمی از مرتبه مربی و دانشیار به مدارج بالا‌تر و دعوت از استادان خوشنام و صاحب نظر در رشته‌های مختلف به عنوان استاد مدعو از دیگر اقداماتی است که در حوزه آموزش در دستور کار قرار گرفته است

در عین حال با مطالعه و بررسی‌های اولیه که صورت پذیرفت، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در رسیدگی یه آن اقدام می‌شد تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه ساز موجود در مجموعه بود. به منظور تکمیل زیرساخت لازم برای توسعه، رفع دعاوی میان دانشگاه و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی در دستور کار قرار گرفت به طوری که در حداقل زمان ممکن موفق به راه‌اندازی مجدد پروژه‌های نیمه کاره عمرانی در دانشگاه شدیم تا جایی که در این مدت یک سال توانستیم در کمترین زمان ممکن پروژه‌های ساختمان اداری و مسجد را تکمیل و راه‌اندازی کنیم. در این بین تکمیل پروژه مسجد فاطمه زهرا (س) به عنوان یک مجموعه فرهنگی جزو طرح‌های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی، ماندگار شد. همزمان با پیگیری و بررسی ویژه دعاوی موجود علیه دانشگاه در محاکم قضایی سعی گردید تا با هماهنگی با اداره کل حقوقی سازمان مرکزی، حضانت از حقوق دانشگاه انجام پذیرد.


* حال که صحبت از پروژه‌های عمرانی شد لطفا دیگر فعالیت‌های عمرانی واحد را هم کمی توضیح دهید.


- در این مدت یک سال اقدامات زیادی انجام گرفته است. آغاز مجدد پروژه ساختمان آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی و اقدام برای آغاز مجدد پروژه آمفی تئا‌تر و کتابخانه در کنار محوطه سازی و بهسازی موارد موجود از قبیل، محوطه سازی و فضای سبز ساختمان اداری و مجموعه ورزشی آزادگان، ساخت میدان و المان دانشگاه آزاد اسلامی در مجاورت آزادراه بین‌المللی تهران- مشهد به همراه بهسازی بلوار ورودی دانشگاه از طریق اجرای بتن RCC، رسیدگی و مرمت خوابگاه‌های دانشجویی امیرکبیر و قدر از قبیل رنگ‌آمیزی و بهسازی سیستم گرمایش و سرمایش خوابگاه و آغاز پروژه پارکینگ ساختمان اداری از دیگر اقداماتی عمرانی است که از آن می‌توانم نام ببرم.


* حوزه آموزش دانشگاه طی یک سال گذشته چه برنامه‌هایی را اجرا کرده است؟


- بر اساس برنامه تدوین شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، گسترش تحصیلات تکمیلی برای تولید علم سودمند، گسترش رشته‌های میان رشته‌ای در بخش آموزش در دستور کار قرار گرفته است. رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه آموزش به عنوان یک جزء از پیکره بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بر توجه و توسعه تحصیلات تکمیلی استوار است. افزایش قریب به ۳۳ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مهر سال جاری را می‌توان مهم‌ترین موفقیت در بخش توسعه رشته‌های تحصیلی دانست. همچنین اصلاح هرم هیات علمی، جذب استادان خبره متعهد با مرتبه دانشیار و استاد، ارتقای اعضای هیات علمی از مرتبه مربی و دانشیار به مدارج بالا‌تر و دعوت از استادان خوشنام و صاحب نظر در رشته‌های مختلف به عنوان استاد مدعو از دیگر اقداماتی است که در حوزه آموزش در دستور کار قرار گرفته است. تمامی این اقدامات با هدف ارتقای کیفیت آموزش و سطح دانش علمی دانشجویان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


* مهم‌ترین رویدادهای دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته را عنوان کنید.



رویدادهای زیادی را در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در سال گذشته پشت سر گذاشتیم که از جمله آنها می‌توان جابجایی مجموعه اداری دانشگاه به ساختمان جدید، ساخت المان ورودی دانشگاه، تکمیل مسجد فاطمه الزهرا (س)، افزایش رشته‌های تحصیلی، حضور و بازدید معاونت‌های مختلف نظیر معاونت هماهنگی و معاونت عمرانی در دانشگاه را نام برد. در عین حال یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال گذشته حضور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در راس هیاتی در این مجموعه دانشگاهی و برگزاری جلسه هیات امنا با حضور جناب آقای دکتر میرزاده بود که بر حسب اتفاق هم‌زمان شد با برگزاری مسابقات بسکتبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی. این اتفاق باعث شد تا این مسابقات به‌ویژه افتتاحیه این مسابقات با شکوه و جلوه‌ای خاص برگزار شود و برد تبلیغاتی وسیعی برای واحد سمنان در مجامع دانشگاهی و همچنین ورزشی به همراه داشته باشد.


یکی از راه‌های مشارکت سطوح مختلف جامعه در امور خیریه و عام‌المنفعه ورود خیران و واقفان در امور زیربنایی نظیر ساخت مسجد یا مدرسه در کشور است، اقدامی که به نوعی سرمایه گذاری معنوی و اخروی محسوب می‌شود. آموزش عالی نیز یکی از زمینه‌های مستعد ورود این افراد به این امر را در کشور فراهم آورده است. به این منظور در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با تاسیس بنیاد خیرین دانشگاه به دنبال شناسایی و ترغیب سرمایه گذاری خیران در این بخش هستیم. تاکنون نیز زمینه بازدید برخی از این بزرگواران را در دانشگاه فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم از این پتانسیل بالقوه موجود در شهرستان ‌‌نهایت بهره را ببریم.


امروز دانشگاه آزاد اسلامی در حال گذر از نسل دوم دانشگاه یعنی دانشگاه پژوهش محور به نسل سوم یعنی دانشگاهی فن آفرین و فن محور است و اجرای طرح‌هایی ماندگار و ماندنی نظیر سا‌ها و شفا موید همین تغییر نگرش در رویکرد مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی است

* در حوزه پژوهش و فناوری چه اقداماتی را در سال گذشته انجام داده‌اید؟


- بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ درصد شهریه پرداختی توسط دانشجو را شامل می‌شود که در بخش‌های مختلف پژوهشی از قبیل طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی، مراکز رشد و تحقیقاتی، انتشار کتب و مجلات علمی هزینه می‌شود. رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری رویکردی جدید و متفاوت از گذشته است. امروز دانشگاه آزاد اسلامی در حال گذر از نسل دوم دانشگاه یعنی دانشگاه پژوهش محور به نسل سوم یعنی دانشگاهی فن آفرین و فن محور است و اجرای طرح‌هایی ماندگار و ماندنی نظیر سا‌ها و شفا موید همین تغییر نگرش در رویکرد مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی است.


بر همین اساس تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی در دستور کار تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور در حوزه پژوهش و فناوری قرار گرفت. راه‌اندازی شورای اقتصاد دانش‌بنیان و برگزاری منظم جلسات این شورا با حضور نمایندگان صنایع، اصناف و برخی مدیران تاثیرگذار دوایر دولتی و خصوصی در این حوزه بر همین اساس اجرا شد. در این میان اقدامات اولیه برای تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است و به زودی شاهد تصویب و راه‌اندازی آن خواهیم بود.


همچنین واحد سمنان توانست در این مدت مجوز فعالیت دو مرکز تحقیقات بهینه‌سازی انرژی و توسعه پایدار و ژئوتکنیک لرزه‌ای را از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اخذ کند. در این حوزه همچنین هم‌زمان با سفر دکتر میرزاده و حضور وی در جلسه هیات امنا توانستیم مجوز ۲ طرح اقتصاد دانش‌بنیان را با عنوان‌های راه‌اندازی سامانه دانش افزار الکترونیکی و همچنین یکسان سازی ملزومات علمی کارگاهی رشته‌های فنی و مهندسی را دریافت کنیم. البته اجرایی شدن این طرح‌ها مستلزم کار شبانه‌روزی و مداوم تیم‌های اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه است که امیدوارم به زودی وارد فاز اجرایی شود.



* محصول اجرایی شدن این طرح‌ها و همچنین راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی برای دانشگاه آزاد اسلامی سمنان چیست؟


- بدون شک با راه‌اندازی و تکمیل این موارد دانشگاه وارد فاز کارآفرینی و تبدیل دانش به ثروت می‌شود که تحقق کسب درآمد از محل غیرشهریه دانشجویی است. به عبارت دیگر دانشگاه قادر خواهد بود با محصول نهایی حاصل از این موضوع بخشی از منابع مالی خود را تامین کند. مشتریان این مراکز تحقیقاتی بخش صنعت و بخش‌های خانگی هستند و با توجه به اینکه در منطقه لزوم وجود این مراکز به شدت احساس می‌شد امیدواریم بتوانیم هم نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در توسعه اجتماعی استان ایفا کنیم و هم به اهداف دانشگاه دست‌ یابیم.


*یکی از دغدغه‌ها و گلوگاه‌های دانشگاه همواره خدمات اجتماعی و رفاهی دانشجویی است. در این حوزه دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته چه عملکردی داشته است.


- دانشجویان مخاطبان اصلی و سرمایه‌های دانشگاه محسوب می‌شوند و حوزه دانشجویی به همراه حوزه آموزش دو حوزه‌ای هستند که در تعامل مستقیم با این گروه قرار دارند بنابراین همواره خدمات‌رسانی شایسته و باکیفیت در این دو حوزه مورد تاکید قرار دارد. بر همین اساس و با هدف تکریم ارباب رجوع و ارتقای خدمات دهی به دانشجویان حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه تلاش بایسته و شایسته‌ای را در طول مدت یک سال گذشته صرف کرده است. ارتقای کیفیت خوابگاه‌های دانشجویی، تخصیص مهمانسرای فرهیختگان به اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای کیفیت غذای سلف سرویس، سرویس دهی منظم ناوگان اتوبوسرانی برای ایاب و ذهاب دانشجویان و مراجعین به دانشگاه از جمله اقداماتی است که با هدف افزایش رضایتمندی دانشجویان در دستور کار این حوزه قرار گرفته است.


باید این نوید را بدهم که دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در مسیر پیشرفت و توسعه با توجه به زیرساخت‌های مهیا شده به زودی به عنوان قطب تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی خواهد شد

* در سال‌جاری شاهد حوزه‌های دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه آزاد هستیم این اقدام چه تاثیری در برنامه‌های این دو حوزه دارد؟


- براساس طرح تجمیع که در سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد، تمامی معاونت‌های دانشجویی در واحدهای سراسر کشور دانشگاه آزاد با معاونت فرهنگی ادغام و معاونت فرهنگی - دانشجویی تشکیل شد. این اقدام با توجه به اینکه مخاطبان اصلی و عمده برنامه‌های فرهنگی دانشگاه را دانشجویان تشکیل می‌دهند با هدف جلوگیری از هم‌پوشانی فعالیت‌های این دو حوزه اجرایی شد تا از این طریق در تصمیم سازی و برنامه‌ریزی برای دانشجویان بتوان با تمرکز بیشتر اقدام کرد.


*با این توضیحات روند دانشگاه آزاد اسلامی سمنان را برای دستیابی به اهداف فرهنگی آموزش عالی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- در حوزه فرهنگی با سرلوحه قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری تلاش کردیم تا با هدف بصیرت افزایی در مسیر ارتقای بینش اسلامی دانشجویان گام برداریم. در وهله اول و مهم‌ترین اقدام در این حوزه، تکمیل و بهره‌برداری از فرهنگسرای دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با عنوان فرهنگسرای فرهیختگان مشتمل بر آمفی تئا‌تر و کتابخانه، مزار مطهر شهدای گمنام و مسجد فاطمه زهرا (س) به عنوان طرح فرهنگی ماندگار در اولویت کاری قرار گرفت که به حول قوه الهی هم‌زمان با سفر دکتر میرزاده شاهد بهره‌برداری از فاز اول آن بودیم. دعوت از صاحب‌نظران و اساتید برجسته، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، کارگاه‌های عقیدتی، مسابقات فرهنگی، اردوهای مختلف و متنوع فرهنگی از جمله دیگر برنامه‌های انجام شده در این حوزه است.


* در حوزه نیروی انسانی و کارکنان چه برنامه‌هایی در این یکسال انجام شده است؟


-نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع هر سازمان به‌شمار می‌آید که توجه به شرایط کار و ارتقای جایگاه اداری آنها می‌تواند نقش موثری در پیشرفت مجموعه ایفا کند. توجه به وضعیت معیشت، امنیت شغلی و ایجاد فضای فیزیکی و روانی مناسب، از جمله نیاز‌های اولیه نیروی انسانی به شمار می‌آید. بر این اساس تلاش شده تا در این زمینه با درایت و نکته‌سنجی شرایط لازم و درخورشان کارکنان را برای ارتقای خدمات‌رسانی به دانشجویان فراهم کنیم. در مدت یک سال گذشته قدم‌های اساسی برای تحقق این موضوع برداشته شده است که می‌توان از تشکیل شورای صنفی کارکنان با هدف تشریک مساعی این شورا در خصوص جابجایی پرسنل، تعیین ساعت کاری، رفع مشکلاتی نظیر ادامه تحصیل و پرداخت تخفیفات شهریه تحصیلی کارکنان و خانواده‌های محترمشان، خرید مرخصی مازاد، پرداخت سنوات و حقوق بازنشستگی، تخصیص بهینه اضافه‌کار، تسهیلات پرداختی، کارانه، و مطالبات قانونی از این دست و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مناسبتی همراه با خانواده محترمشان، نام برد.


* و سخن پایانی....
در خاتمه جا دارد از تمامی همکارانم در واحد سمنان که در مدت یک سال گذشته تمام تلاش خود را برای حرکت در مسیر توسعه دانشگاه به کار گرفتند، صمیمانه تشکر کنم و این نوید را بدهم که دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در مسیر پیشرفت و توسعه با توجه به زیرساخت‌های مهیا شده به زودی به عنوان قطب تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته