آنچه از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به یادگار ماند/ یک دورهمی آرام، خنثی و بیدردسر در چارسو!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که به دبیری محمدمهدی عسگرپور از پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود، روز گذشته(چهارشنبه دوازدهم خردادماه) به پایان رسید. سه مجموعه پردیس سینمایی چارسو به عنوان سالن اصلی جشنواره، پردیس سینمای آزادی و سینمای روباز کانون، در این دوره میزبان علاقهمندان به سینما بودند.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخشهای اصلی و جانبی برگزار شد. و فیلمهایی که مراحل تولید را در سالهای ۲۱-۲۰۲۰ میلادی به پایان برده باشند، امکان حضور در بخشهای رقابتی اصلی شامل سینمای سعادت (مسابقه بینالملل) و جلوهگاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) را یافتند.
کرونا و تعویقهای پیاپی یک رخداد هنری
این جشنواره قرار بود از ۲۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان برگزار شود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا زمان برگزاری آن به نیمه دوم خرداد ماه ۱۳۹۹ موکول شود. با این حال به خاطر تداوم شیوع ویروس کرونا، اردیبهشتماه سال ۹۹ ستاد خبری جشنواره فیلم فجر رسماً از لغو برگزاری این جشنواره خبر داد و درنهایت هفته اول خردادماه ۱۴۰۰ بهعنوان زمان قطعی این رویداد سینمایی معرفی شد.
اگرچه بسیاری از برنامههای جنبی جشنواره همچون کارگاههای آموزشی، بازار فیلم و نشستهای تخصصی به صورت برخط و در فضای مجازی برگزار شد، اما اکران عمومی و تماشای فیلم بر قرار بود. ضمن اینکه جشنواره امسال به شکل سنتی و به روال سالهای گذشته آیین افتتاحیه و اختتامیه نداشت.
تفکیکی که همچنان بحثبرانگیز است
تفکیک بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر و برگزاری آن به صورت مجزا در قالب جشنواره جهانی فیلم فجر، از سال ۱۳۹۳ عملیاتی شد. به این ترتیب آثار خارجی جشنواره با فاصلهای دوماهه در فروردین سال بعد در قالب بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده و وارد عرصه رقابت شدند.
این روند از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از سینماگران و منتقدان قرار گرفت. علاوه بر هزینههای مضاعف، افت کیفی فیلمها و کیفیت فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره نیز از مهمترین انتقاداتی است که به این روند جدید وارد شد. یکی دیگر از این انتقادات به روند اجرای جشنواره و محدود کردن برگزارکنندگان آن به طیف خاصی از اهالی سینما بود که شائبه مدیریت و اجرای محفلی جشنواره را تقویت می کرد.
مدیران فرهنگی دولت دوازدهم در رویکردی محافظهکارانه ترجیح دادند تا این روند را در سال آخر دولت هم ادامه دهند و به ترکیب این بدعت سینمایی دست نزنند.
فیلمهایی که درخشیدند
در میان فیلمهای ایرانی آثاری همچون «صحنهزنی» به کارگردانی علیرضا صمدی، «بوتاکس» (کاوه مظاهری) و «میجر» به کارگردانی احسان عبدیپور و «سیارک» ساخته مهدی حسینیوند نظرها را به خود جلب کنند «بوتاکس» که با کارگردان و بازیگرانی جوان و خوشقریحه، اثری پخته و حرفهای است و میتواند در سایر جشنوارههای داخلی هم بدرخشد. تماشی صحنه زنی هم با کیفیت خوب بازی بازیگران و کارگردانی درخشان این پرسش را برای منتقدان و تماشاگران ایجاد کرد که چرا این اثر در جشنواره ملی فجر پذیرفته نشد؟
در بین فیلمهای خارجی هم میتوان به «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک محصول کشور هلند، «عوامل انسانی» به کارگردانی رونی تراکر (محصول آلمان، ایتالیا و دانمارک)، «ارنا در جنگ» ساخته هنریک روبن گنز از دانمارک، «حافظِ برادر» به کارگردانی فرید کاراهان از کشور ترکیه، و «هلن» ساخته آنتی یوکنین محصول فنلاند و استونی اشاره کرد.
در نهایت اختتامیه این دوره از جشنواره هم مانند چند بخش اصلی آن ظهر دیروز به صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.
بیشتر بخوانید:
پرواز سیمرغهای نقرهای در چارسو
ثبت جهانی جشنواره جهانی فجر
ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فدراسیون جهانی انجمنهای تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) و پیوستن به پانزده جشنواره برتر رقابتی دنیا که در روز افتتاحیه اعلام شد هم از اتفاقات قابل توجه در این دوره بود. رخدادی که به گفته محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره، به جهانی شدن این رخداد و قرار گرفتن آن در رخدادهای جهانی کمک میکند. حال باید دید در سالهای آینده و با توجه به تغییر دولت و سکانداران حوزه فرهنگی کشور چه سرنوشتی در انتظار این جشنواره خواهد بود.
کلاسیکهای مرمتشده؛ همچنان جذاب برای اهالی سینما
نمایش فیلمهای کلاسیک مرمتشده یکی از بخشهای جذاب جشنواره جهانی فجر در ادوار گذشته بود که با همکاری فیلمخانه ملی ایران رقم خورد. این بخش، هم فیلمهای کلاسیک سینمای جهان و هم فیلمهای ایرانی را در برمیگیرد. امسال نیز در این قالب نسخه باکیفیت آثاری چون «نان روزانه ما» (کینگ ویدور) و «چهارصد ضربه» (فرانسوا تروفو) اکران شدند.
«بدوک» ساخته مجید مجیدی، «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری، «دختر لُر» ساخته اردشیر ایرانی و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی فیلمهای ایرانی این بخش هستند. رونمایی از نسخه ترمیمشده فیلم سینمایی «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری آغازگر جشنواره امسال بود. رخدادی که با حضور کارگردان این اثر و سیامک اطلسی رقم خورد.
انتهای پیام/۴۱۰۴/پ
انتهای پیام/