بستر فعالیتهای پژوهشی برای چاپ و تکثیر کتاب فراهم شود
گروه استانهای خبرگزاری آنا- حسین عقابی؛ جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره به دلیل شرایط کرونایی کشور به تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت امسال بهصورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود.
هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت سال جاری به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها بهحدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
کمیته داوران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با ترکیب بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی و با همکاری معاونتهای مربوط، مرحله نهایی بررسی منتخبان استانهای دانشگاه در هشتمین جشنواره فرهیختگان را انجام دادند و افراد برتر در حوزههای مختلف (۷۱ برگزیده در ۲۷ محور پژوهشی و ۹ تقدیری) انتخاب شدند.
بهروز منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به همراه سیده صدیقه میرگذار عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی و سحر علینژادمجیدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با ترجمه کتاب «خردگرایی و رماتیسم در معماری» در گروه هنر و معماری، توانستند عنوان کتاب برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کنند.
خبرنگار آنا به همین مناسبت گفتوگویی را با بهروز منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و پژوهشگر برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ترجمه کتاب ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی میآید:
آنا: دلایل انتخاب شما بهعنوان پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان براساس چه شاخصها و مؤلفههایی بوده است؟
منصوری: بهروز و معتبربودن در سطح بینالمللی، دربرگیرنده حوزههای مختلف در چارچوب بستر هنر، معماری و فلسفه هنر از نقاط قوت کتاب «خردگرایی و رماتیسم در معماری» بوده و بهدلیل اینکه بهعنوان یکی از مراجع رفرنسهای تدریس در دوره دکتری و کارشناسی ارشد به دانشجویان معرفی کردم، باعث شد که این کتاب مورد قبول هیئت داوران قرار گرفته و به جشنواره راه یابد.
آنا: جزئیاتی از محورها، فصلها و مشخصات و محتوای کتاب برگزیده جشنواره را تشریح کنید.
منصوری: کتاب «خردگرایی و رماتیسم در معماری» میتواند برای مخاطبان مختلف که در حوزه فلسفه هنر و تاریخ معماری فعال هستند، کتابی مرجع محسوب شود.
در طول توسعه و گسترش حوزه هنر و معماری که همواره در غرب تا به امروز دو رویکرد متفاوت یعنی خردگرایی و رمانتیسیسم در دورهها و سبکهای معماری و هنر تقابل داشتهاند، دیدگاه خاصی وجود دارد که این دیدگاه میتواند به نظریهپردازانی که اکنون دغدغه فکری آنان عمدتاً موضوع معماری ایران، هویت معماری ایرانی و نحوه ارتباط گرایشهای معماریهای غربی و همخوانی آنها با معماری ایرانی باستانی و اسلامی خودمان است، تعمیم یابد.
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در کشورمان را چه میدانید؟
منصوری: واقعیت این است که هیچ حمایتی از طرف دانشگاه یا مؤسسات دیگر انجام نمیشود و کارها و فعالیتهای انجام شده فقط به دلایل علایق شخصی پژوهشگران است و به لحاظ مالی نهتنها هیچ بازده اقتصادی ندارد؛ بلکه مستلزم هزینه و وقت زیاد از طرف کسی بوده که علاقهمند به پژوهش در یک حوزه است یا میخواهد کتابی ترجمه یا تألیف کند.
بهجاگذاشتن رفرنسی برای دانشجویان و آیندگان، انگیزه مهمی است که پژوهشگران دست به فعالیتهای پژوهشی میزنند. واقعیت این بوده که میتوانیم کتابها را در انتشارات بیرون دانشگاه چاپ کنیم و آنها سهمی در پرداخت بخشی از حق تألیف داشته باشند؛ اما ترجیح دادیم به لحاظ اعتبار علمی که پیدا میکند در انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی چاپ شود. در بخش انتشار انصافاً دانشگاه همکاری کرد؛ اما تعداد محدودی را چاپ کردند که خیلی سریع تمام شد و همچنان منتظریم راهکاری برای تجدید چاپ آن پیدا شود.
آنا: کشورمان در حوزه کتاب و ترجمه جایگاه مناسبی دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟
منصوری: با توسعه واحدهای آموزش عالی در کشور و دورههای تخصصی در زمینه معماری، مهندسی، علوم پزشکی و ... و حجم انبوهی از دانشجویانی که در مقاطع تحقیقاتی مشغول به تحصیل هستند، باعث شده که بخش ترجمه و تألیف کتاب رواج پیدا کند.
از ملزومات دفاعیه دانشجویان دوره دکتری ارائه مقالات و کارهای تحقیقاتی است که در حوزه معماری در مقایسه با سالهای گذشته کتابهای باارزشی به بازار آمده و اکنون خلاء مطالب نظری -که در دوره دانشجویی وجود داشت- پُر و احساس کمبود کمتر شده است؛ اما در مقایسه با سطح بینالمللی اینگونه نیست؛ چراکه کتابخانه و آرشیو دانشکدهها در مقیاس بینالمللی خیلی فقیر بوده و جا دارد که محصولات و مطالب بیشتری در کتابخانهها و آرشیوها باشد تا دانشجویان راغب شوند از آنها استفاده کنند.
آنا: آیا در عرصه پژوهش جایگاه خوبی در سطح بینالمللی و منطقهای به دست آوردهایم؟
منصوری: بستر فعالیتهای پژوهشی باید به لحاظ اقتصادی و حمایت دانشگاهها برای چاپ و تکثیر کتاب فراهم شود. به تعبیری اگر کسی بخواهد کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد، باید حمایتهایی از مؤسسات دولتی و وزارتخانهها دریافت کند که این لینک میتواند بین مراکز آموزشی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی، دفاتر فنی وزارتخانهها و مؤسسات فنی به وجود بیاید.
فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی که توسط دانشجویان و پژوهشگران در فضای دانشگاهی صورت میگیرد، میتواند به لحاظ مالی، کاربردی، سرفصل و محور تحقیق در ارتباط با سازمانهای اجرایی باشد.
برای نمونه سال ۶۵ تا سال ۶۸ در دفتر بهسازی وزارت مسکن کار میکردیم؛ اما محل کار در دانشگاه علم و صنعت بود، کارمند دفتر بهسازی وزارت مسکن بودیم؛ اما تیمی که کار را ارائه و مصوب میکرد، استادان و دانشجویانی بودند که در دانشگاه همه مدارک و مطالعات را جمعآوری کرده، طراحیها صورت میگرفت و با نظارت استاد کارهای با کیفیت بالا و خیلی پرمحتواتر از مهندسان مشاوره آن دوره ارائه میدادند.
آنا: توصیههای شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه کتاب چیست؟
منصوری: اکنون در فضای مجازی اطلاعات عمومی و منابع گسترده شده و استادان میتوانند بازتاب و بازخورد کار خود را در این فضا و یا بین دانشجویان ببینند تا بدانند تمایل دانشجویان و بستر اجتماعی درباره چه موضوعاتی بوده که آنان بهعنوان هدایتکننده ذهنیت و افکار جامعه، موضوعی را مورد پژوهش قرار دهند که دغدغه جامعه دانشگاهی و جامعه حرفهای باشد.
جامعه حرفهای در رشته هنر و معماری مهندسان مشاوری هستند که میتوانند از پژوهشهای هدفمند در طراحی و اجرای ساختمان استفاده کنند تا بازخورد تلاش آنان از طرف مخاطبان مختلف مورد توجه قرار گیرد.
آنا: و کلام آخر...
منصوری: زمانی که جشنواره فرهیختگان برگزار و نتایج اعلام شد، برایمان خیلی جالب بود که چنین جشنوارهای وجود دارد و تاکنون شناختی از آن نداشتیم در صورتی که در یک مجموعه(دانشگاه) قرار داریم. اگر زودتر مطلع میشدیم فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی که سالهای قبل صورت گرفته را زودتر در این جشنواره ارائه میکردیم.
جشنواره فرهیختگان اگر به غیر از موضوع پژوهش و مقالات، مسابقاتی داشته باشد و بتواند ارتباطاتی را با دستگاههای اجرایی در رشتههای فنی و مهندسی که بهنوعی رشته معماری هم به آن مرتبط میشود، برقرار کند، کارکرد خیلی بالاتری خواهد داشت و معرفی کردن این جشنواره در سطح بینالمللی و دعوت از افراد خارج از دانشگاه، اعتبار جشنواره را بالا میبرد.
برای نخستین بار بود که در این جشنواره حضور داشتیم و سالهای قبل اطلاعرسانی اینقدر ضعیف بود و هیچ اطلاعی نداشتیم که باعث شد خیلی از فعالیتها را در مؤسسات خصوصی انجام دهیم.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/