دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1400 - 13:12
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با آنا:

بخش خصوصی باید تحت کفالت وزارت بهداشت واکسن توزیع کند/ نباید افراد فقیر از تزریق واکسن محروم شوند

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر بخش خصوصی به واردات واکسن کرونا ورود پیدا کند، فعالیت‌های آن‌ باید تحت کفالت وزارت بهداشت باشد و نباید توزیع واکسن را به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم.
کد خبر : 585378
واکسن کرونا

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا، در خصوص واردات واکسن کووید-۱۹ توسط شرکت‌های خصوصی گفت: چنانچه شرکت‌های خصوصی تمایل به واردات واکسن داشته باشند، اقداماتشان باید تحت نظارت امنیتی و کنترلی وزارت بهداشت صورت گیرد و توزیع این واکسن باید تحت برنامه‌های عدالت در سلامت قرار گیرد.


وی در ادامه بیان کرد: این درست نیست که شرکت‌های واردکننده واکسن توزیع و واکسیناسیون را تحت کنترل خود قرار دهند؛ چراکه امروز بحث واکسیناسیون بحثی بسیار مهم برای کشور است و نحوه توزیع واکسن، عدالت در توزیع واکسن، توجه به گروه‌های مرجع و توجه به گروه‌های هدف آسیب‌پذیر در برابر کووید-۱۹ از موضوعات حساسیت‌برانگیز است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر اینکه توجه و اتکا به واکسن‌های تولید داخل بسیار مهم است، بیان کرد: ما جزء شش کشور معدودی در جهان هستیم که واکسن اثربخش برای مقابله با کرونا تولید کرده‌اند و حداقل سه گروه از این واکسن‌ها به ثمر رسیده‌اند و آمادگی برای تولید انبوه آن‌ها وجود دارد.


وی اشاره کرد: مقولات مربوط به واکسیناسیون کرونا ملی و مهم هستند و هر تصمیمی در این خصوص باید در مجلس و دولت موردبحث و کارشناسی قرار گیرد و پس‌ازآن قابلیت اجرا خواهد داشت.


نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: باید ضعیف‌ترین اقشار جامعه در واکسیناسیون در نظر گرفته شوند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم از بحث عدالت در توزیع واکسن‌ها صرف‌نظر کنیم؛ برنامه‌ریزی‌ها باید بر مبنای توجه به گروه‌های در معرض خطر و در معرض آسیب صورت بگیرد.


وی افزود: چنانچه شرایط کشور ایجاب کند که بخش خصوصی هم به موضوع واکسن و واردات آن ورود پیدا کند، لازم است که فعالیت‌های آن‌ها تحت کفالت وزارت بهداشت صورت بگیرد و نباید توزیع واکسن را به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم.


محمدبیگی تأکید کرد: نباید کسانی که پول‌ دارند واکسن دریافت کنند و کسانی که متموّل نیستند محروم بمانند و یک تبعیض ناروا بین اقشار ضعیف و متمول ایجاد شود؛ بلکه بخش خصوصی باید واکسن‌های وارداتی خود را به وزارت بهداشت واگذار کند تا سرعت واکسیناسیون در وزارت بهداشت بالا برود.


انتهای پیام/۴۱۶۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته