دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1400 - 18:57
قاضی‌زاده هاشمی:

برنامه تحول بنیادین در حوزه کشاورزی داریم/ شعار محوری دولت ما ثبات و آرامش است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه کشاورزی آسیب‌های زیادی داریم، گفت: ما در این حوزه برنامه‌های تحولی بنیادین داریم.
کد خبر : 584941
نشست انتخاباتی سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در برنامه «شمارش معکوس» که عصر امروز از رادیو ایران پخش شد ضمن معرفی خود به بیان سابقه تحصیلاتی و اجرایی اش پرداخت و گفت: به عنوان کسی که تقریبا همه زوایای کشور را شناخته و در حوزه‌های مختلف نظام نقش داشته‌ام، فکر می‌کنم یکی از کسانی هستم که اشراف نسبی و قابل قبولی از همه موضوعات کشور دارم.  


وی با بیان اینکه دو سال است مدیرعامل اندیشکده «گام دوم» هستم، افزود: در این اندیشکده با بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصین حوزه های مختلف،  برنامه هایی برای مشکلات جدی مردم چه به صورت کوتاه‌مدت و چه به صورت بلندمدت طراحی کرده‌ایم.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تشریح اولویت اصلی خود در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: شعار محوری دولت ما ثبات و آرامش و نام دولت «دولت سلام» است.


قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه آنچه باعث بی ثباتی ذهنی و روحی مردم می‌شود،  گرانی هاست، اظهار داشت: گاهی گرانی به صورت مزمن و گاهی به صورتی جهشی اتفاق می افتد.


وی گفت: اولین مسئله‌ای که در اقتصاد به آن می‌پردازیم ایجاد ثبات اقتصادی است. در ۱۰ سال گذشته، تورم سالانه متوسط ۲۲.۵ درصد بوده است. در سال ۹۹ تورم به ۵۰ درصد رسید و علت این تورم سرسام‌آور خلق نقدینگی و جبران کسری بودجه است.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: وقتی حجم پول نسبت به کالای نقدینگی افزایش پیدا کند، تورم بالاتر می‌رود. اگر به رشد نقدینگی در ۱۰سال اخیر توجه کنید، چیزی حدود ۲۷ درصد رشد کرده است، در حالی که میانگین رشد اقتصادی ما در این سال‌ها نیم درصد بوده است. این عدم توازن بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، رقم زده شده و ایران با این رشد نقدینگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است.


قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: بانک مرکزی این موضوع را توجیه می‌کند و چون دولت‌ها به بانک‌ها تسلط دارند این روند استمرار پیدا کرده است. بانک ها همچنین در موضوع اعطای تسهیلات و وام های بدون بازگشت، خلق پول می کنند. وام های بسیاری داده شده که صرفاً روی کاغذ برگردانده شده، چگونه هزار-هزار میلیارد خلق پول ایجاد شده است.


وی در نقد ساختار و عملکرد بانک ها، تصریح کرد: نکته دیگر این است که نقدینگی هم در پول و هم در شبه پول ها افزایش پیدا کرده است، شبه پول مثل تسهیلات و رمزارزها در کشور ما افزایش یافته و متاسفانه شبه پول به راحتی قابلیت تبدیل پول را دارد. به محض اینکه اتفاقات سیاسی در کشور می افتد شبه پول به پول تبدیل شده و وارد هر حوزه‌ای مثل  طلا،  مسکن و ارز می‌شود و این حوزه را نابود می‌کند.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: قدرت تبدیل شبه پول به پول را نظام بانکی ما ایجاد کرده و تمام این موضوعات فقط در بخش نقدینگی اتفاق افتاده است. علاوه بر این‌ها موضوع چک، پروژه های عمرانی نیمه تمام، هزینه‌های بالای دولت و کسری بودجه و ... موضوعاتی هستند که باعث تورم شده اند.


قاضی زاده هاشمی درباره برنامه های خود برای حوزه اقتصاد، گفت: یک برنامه ریزی جدی کرده‌ایم و در ۵۱ پروژه، تورم را طی چهار سال به زیر پنج درصد می‌رسانیم.


وی افزود: در کتاب اعتماد این برنامه‌ها را چاپ کرده ایم و باید بگویم که این روند در دنیا تجربه خوبی را کسب کرده است. کشور ترکیه که با تورم ۷۰ درصدی مواجه بود در مدت دو سال و نیم توانست تورم خود را به ۳ درصد برساند.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه در حوزه کشاورزی آسیب‌های زیادی داریم، گفت: ما در این حوزه برنامه‌های تحولی بنیادین داریم.


قاضی زاده هاشمی ناوگان اداری کشور را قدیمی دانست و بر لزوم نوسازی نظام مدیریت تاکید کرد.


در حال تکمیل ...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته