رئیس سازمان راهداری: 65 هزار کامیون بیش از 35 سال نوسازی میشوند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان درباره آخرین وضعیت اجرای نوسازی ۶۵ هزار کامیون با عمر بیش از ۳۵ سال براساس قانون بند "ق" افزود: براساس قانون بند ق قرار بود وزارت نفت برای نوسازی ناوگان با هدف صرفهجویی سوخت همکاری کند که بر همین اساس با کارشناسان وزارت نفت مذاکراتی صورت گرفت.
وی تصریح کرد: سال گذشته پیشنهاد تدوینی به تصویب شورای اقتصاد رسید اما چون مصوبه شورای اقتصاد براساس قانون بودجه سال ۹۳ بود بنابراین در سال جاری قابلیت اجرا نداشت.
کشاورزیان بیان کرد: بنابراین بند ق امسال به صورت یک قانون دائمی درآمد و لازم بود مجدداَ مصوبه شورای اقتصاد به استناد قانون جدید تجدید شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اکنون در انتظار اخذ مصوبه شورای اقتصاد از سوی وزارت نفت هستیم که البته باید مصوبات داخلی خودشان هم تکمیل شود تا بتوانیم نوسازی ۶۵ هزار کامیون با عمر بیش از ۳۵ سال را آغاز کنیم.
وی ادامه داد: رحمتی معاون وزیر نفت به وزیر راه و شهرسازی قول مساعد دادند تا ۱۷ آذرماه مجوز اجرای مصوبه فراهم شود. پیشبینی این بود که در این مدت این کار انجام خواهد شد اما متأسفانه موفق به اخذ مجوز نشدند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه در نوسازی ناوگان عمدتا صحبت از کامیونهای تریلی با حجم تناژ بیش از ۱۵ تن است، گفت: ۲.۷ میلیارد دلار در قالب بند "ق" برای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه خودروی فرسوده باری بالای ۳۵ سال تعریف شده است که در طول ۵ سال اجرا میشود.
کشاورزیان عنوان کرد: با توجه به این که قرار شده به ازای پیمایش سالیانهای که این خودروها دارند، بخشی از آن صرفهجویی در قالب سود تسهیلات به خریدار برگردد.
وی خاطر نشان کرد: به طور مثال برای هر خودرو در ۵ سال حدود ۴۶ هزار دلار تخصیص داده شود، یعنی اگر یک خودرو سالی ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کند و هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر صرفه جویی مصرف گازوئیل داشته باشد، در سال میزان صرفهجوییهای مصرف سوخت این خودرو به ۱۵ هزار لیتر میرسد که معادل ارزی آن محاسبه و به عنوان یارانه سوخت به مالک خودرو پرداخت شود.
انتهای پیام/