مردم از طرحهای فصلی فروش کتاب خبردار نمیشوند/ طرح بهارانه یک مسکن مقطعی است که مشتری جدید به بازار کتاب نمیآورد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا اهالی نشر و کتاب با بحران و چالش جدی در حوزه شغلی خود مواجه شدند. بعد از اینکه سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب به خاطر اپیدمی کرونا لغو شد، صاحبان مشاغل صنعت کتاب در دی ماه سال ۹۹ تجربه اولین نمایشگاه مجازی در روزهای کرونایی را داشتند. به عنوان اولین تجربه فرصتی خوبی برای کتابفروشیها ایجاد شد، اما از طرفی برگزاری این طرح مفید و مثمر ثمر بود و از طرفی دیگر نیز برخی نقص زیادی در برگزاری این نمایشگاه میدیدند.
سعید مکرمی، مدیر انتشارات اسم در رابطه با برگزاری نمایشگاه بهاره کتاب به صورت مجازی به خبرنگار آنا اظهار داشت: هر چیزی که کمک کند صنعت نشر در یک فرآیند منظم و هماهنگ به گردش دربیاید اتفاق مبارک و خوبی است، و هر چیزی که این سیکل آن را به هم بزند به کل صنعت نشر آسیب خواهد زد. حتی اگر در آن لحظه و در آن مدت کوتاه متوجه این تغییرات نشویم در دراز مدت متوجه خواهیم شد.
نمایشگاه مجازی باید مخاطب جدید معرفی کند
وی با گلایه از نحوه برگزاری نمایشگاههای مجازی کتاب عنوان کرد: اینکه یک نمایشگاه با عنوان بهاره برگزار کنیم تا مردم بیایند و از تخفیفی بهرهمند شوند نافی اثر نیست، اما چنین نمایشگاههایی تا زمانی که نتوانند مخاطب جدید به صنعت کتاب معرفی و یک تبلیغاتی ایجاد کنند نمیتوانند کمک عمده به کتاب فروشیها داشته باشند. اگر نمایشگاهی مثل نمایشگاه بهاره میتوانست یک هژمونی به گردش کتابفروشیها اضافه کند بهتر و مشتری پندتر بود.
این ناشر در رابطه با اینکه طرحهای مجازی کتاب نتوانستند مخاطب جدید به صنعت کتاب معرفی کنند، گفـت: دلیل این اتفاق احتیاج به مطالعه و بررسی دارد اما این واضح است که طرحهای فصلی صرفا مخاطبان قبلی خود را پشتیبانی میکند.
طرح مجازی نمایشگاههای کتاب تا چه اندازه اثربخش است؟
مکرمی با بیان اینکه برگزاری این طرحها تا حدی مفید است تصریح کرد: گردش سوبسیدهای کاغذ در داخل خود صنعت نشر را میتوان از جمله مزیتهای این طرحها دانست، اما همانطور که اشاره کردم این طرح با مشکلاتی همراه است. عدم ایجاد کمپینی رسانهای برای جذب مخاطب جدید به کتابفروشی ها و ایجاد انتظار در مخاطب برای خرید همراه با تخفیف به صورت دائمی و تغییر ذائقه آنها از عمده مشکلات این طرح ها است.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه شاید خیلی از ناشران فروش داشته باشند، اما اگر به وضعیت اصلی فروش نگاهی بیندازیم میبینیم همان کسانی فروش خوب داشتند که در فضای واقعی نیز فروش خوبی داشتند! وقتی وضعیت نمایشگاه مجازی کتاب را بررسی میکنید میبینید یک تاثیر منفی در بازار کتاب گذاشته است. اگر مبلغی که هر ساله به عنوان فروش طرحها حاصل میشود را با سالهای گذشته و به نسبت تعداد کتابهای فروخته شده قیاس کنیم خواهیم دید در مقابل شهرها و در نهایت جمعیت کل کشور اعداد قابل توجهی نیستند.
مردم از طرحهای فصلی فروش کتاب خبردار نمیشوند/ اینها یک مسکن مقطعی است
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در دی ماه تاثیر خوبی در آن بازه زمانی کوتاه گذاشت اما بعد از فروردین به دلیل فراگیری کرونا، دوباره تعطیلات ۴ هفتهای شکل گرفت و آسیب جدی به صاحبان این مشاغل وارد شد.
مدیر انتشارات اسم خاطرنشان کرد: اگر به طرحهای فصلی سال گذشته نگاهی بیندازید، خواهید دید آنها نیز بار تبلیغاتی ویژهای ندارند و تقریبا فقط مشریان کتابفروشی خبردار میشوند. از آنجایی که رسانهها تا حد کمی به این موضوع میپردازند تا زمانی که نتوانیم این بار رسانهای را تقویت کنیم برگزاری نمایشگاههای مجازی مانند طرح بهاره کتاب مثل یک مسکنی است که مقطعی خاصیت درمانی دارد.
آغاز طرح بهارانه کتاب در خرداد ۱۴۰۰
در پایان یادآور میشود، طرح فصلی بهارانه کتاب در سال ۱۴۰۰ در خرداد ماه و با اعتبار حدود ۴ میلیارد تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود. این طرح از ۱۷ خرداد در کتابفروشیهای سراسر کشور برگزار و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.
سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۲۰۰ هزار تومان است و خریداران میتوانند با مراجعه به کتابفروشیهای عضو طرح، کتابهای عمومی، کودک و نوجوان و کتب دانشگاهی را با یارانه ۲۵ درصدی تهیه کنند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/