دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سید حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

رویدادهای بازی‌ساز، فرصتی برای جلب نظر مخاطب به بازی‌های بومی/ هزینه تبلیغات در بازارهای بین‌المللی بیش از اندازه بالاست

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: تبلیغات در بازارهای بین‌المللی برای بازی‌سازان ایرانی بیش از اندازه گران است و از همین رو سیاست‌های خاصی را در این حوزه دنبال می‌کنیم.
کد خبر : 583972
بازی رایانه ای

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ بازی‌های رایانه‌ای در جهان مدرن نه تنها ابزاری برای سرگرمی بلکه یکی از مهم‌ترین وسایل آموزشی هستند و شرکت‌های مختلف بازی‌سازی در سراسر دنیا محصولات خود را با اهداف متنوعی طراحی و عرضه می‌کنند. هم اکنون تنها با جست‌وجویی ساده در پلتفرم‌های عرضه بازی‌های رایانه‌ای هزاران نرم‌افزار آموزشی همراه با سرگرمی یافت می‌شود.




بیشتر بخوانید:


لزوم تغییر نگرش گیمرهای ایرانی نسبت به بازی‌های بومی




در ایران نیز بازی‌سازان کشورمان به موضوع بازی‌های جدی توجه ویژه‌ای دارند و در سال‌های اخیر محصولات ارزشمندی در این حوزه معرفی شده است. یکی از متولیان امر در حوزه تولید و حمایت از بازی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. این نهاد هرساله رویدادهای مختلفی را برای حمایت از صنعت بازی‌سازی بومی برگزار می‌کند. برای اطلاع از آخرین برنامه‌های این بنیاد با سید محمدعلی سید حسینی معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


رویدادهای بازی‌ساز، فرصتی برای جلب نظر مخاطب به بازی‌های بومی/ هزینه تبلیغات در بازارهای بین‌المللی بیش از اندازه بالاست


آنا: بنیان ملی بازی‌های رایانه‌ای از رویدادهایی نظیر «بازی‌نو» چه هدفی را دنبال می‌کند و از نظر شما این طرح‌ها تا چه میزان در توسعه صنعت بازی‌سازی بومی مؤثر بوده‌اند؟


سید حسینی: رویدادهای این چنینی معطوف به نشر بازی‌ها است. یعنی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بعد از تولید بازی‌ها، نیازهای بازی‌سازان ایرانی به ویژه در حوزه نشر و بازاریابی را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‌هایی را اجرا می‌کند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تمام ایام سال خدمات حمایتی خود را در قالب ساختاری به نام «ساختار حمایتی همگرا» به بازی‌سازان ارائه می‌دهد. در واقع بازی‌سازان اعتباری دریافت می‌کنند که امکان استفاده از آن برای تبلیغات محصول وجود دارد.


بهینه‌سازی بازی‌های بومی با جذب بیشتر مخاطب


رویداد بازی‌نو در تعطیلات نوروز با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار شد و هدف از اجرای چنین برنامه‌ای این بود که مردم در فرصت تعطیلات و در شرایط شیوع بیماری کرونا در خانه‌های خود بازی‌های ایرانی را انجام دهند. پیش از شروع این رویداد تبلیغات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مختلف وب انجام دادیم و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شد. وقتی تعداد کاربران بازی‌های بومی اضافه می‌شود بازی‌سازان می‌توانند محصولات خود را بهینه‌سازی کرده و بیشتر بازار هدف و سلیقه مخاطبان را بشناسند. در نهایت درآمدزایی هر بازی نیز بیشتر می‌شود.


آنا: یکی از دغدغه‌های بازی‌سازان ایرانی فروش محصولات در درگاه‌های بین‌المللی است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه حضور بازی‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی چه برنامه‌ای دارد؟


سید حسینی: وضعیت بازار بین‌المللی مقدار زیادی با بازار داخلی متفاوت است. در ایران برای بازی‌سازان و تولیدکنندگان محتوا بازار داخلی با عنوان مارکت بومی وجود دارد. بسیاری از کشورهای دنیا کمتر به مارکت بومی توجه می‌کنند و ترجیح می‌دهند در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند. فروشگاه گوگل پلی را در نظر بگیرید این پلتفرم یک بازار بین‌المللی است و اپلیکیشن‌هایی از سراسر دنیا در آن عرضه می‌شود ولی در ایرانی مارکتی همچون کافه بازار وجود دارد که هزینه بازاریابی را برای اپلیکیشن‌های ایرانی کاهش داده و بازی‌سازان کشورهای دیگر نمی‌توانند با طراحان ایرانی در این مارکت رقابت کنند. 


هزینه تبلیغات برای بازی‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی بیش از اندازه زیاد است


بازار بین‌المللی تقریباً اشباع است و رقبای قدرتمندی از شرکت‌های بزرگ در آنجا حضور دارند. به همین دلیل رقابت برای بازی‌سازان ایرانی خیلی سخت است. یعنی اگر بازی‌های ایرانی به صورت مستقل وارد بازاری مانند گوگل پلی شوند احتمالاً توان رقابت با تولیدات شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی جهان را ندارند. از طرفی به دلیل بالا بودن نرخ ارز تبلیغات نیز در بازارهای غیرایرانی برای بازی‌سازان کشورمان مقرون به صرفه نیست و هزینه آن بیش از اندازه زیاد است.


همکاری با ناشران معتبر بین‌المللی


بازی‌های ایرانی که توانسته‌اند در بازارهای بین‌المللی موفق باشند به معمولاً با ناشران بزرگ و معتبر قرارداد همکاری امضا می‌کنند و از این طریق هزینه‌های تبلیغات آن‌ها تأمین می‌شود و در ازای چنین همکاری سهمی از فروش بازی‌هایشان را به آن ناشر می‌دهند. در چنین حالتی مجموع درآمد بازی‌ساز از هزینه‌ای که برای تبلیغات در بازار بین‌المللی می‌کند، بیشتر است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای فراهم شدن شرایط چنین همکاری‌هایی برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. کارگزاران و مشاران این بنیاد ضمن تعامل با ناشران بین‌المللی بازی‌هایی ایرانی را که دارای استاندارهای بین‌المللی باشند شناسایی کرده و اگر اشکالی در بازی وجود داشته باشد آن را  به تولیدکننده اطلاع می‌دهند و در نهایت ناشران خارجی را به همکاری با بازی‌ساز مورد نظر ترغیب می‌کنند.


دیگر عاملی که سبب می‌شود بازی‌سازان ایرانی نتوانند به طور مستقل با ناشران بین‌المللی همکاری کنند بحث تحریم‌های ظالمانه است. در این شرایط نیز کارگزاران همکاری کننده با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای محصولات ایرانی را تحت نشان تجاری شرکتی که قبلاً در کشورهای خارجی ثبت شده است به ناشران معرفی کرده و امکان حضور آن‌ها در فروشگاه‌های بین‌المللی را فراهم می‌کنند.


رویدادهای بازی‌ساز، فرصتی برای جلب نظر مخاطب به بازی‌های بومی/ هزینه تبلیغات در بازارهای بین‌المللی بیش از اندازه بالاست


آنا: کارشناسان معتقدند بازی‌های رایانه‌ای یکی از ارکان آموزش در رشته‌های مختلف هستند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه چه برنامه‌هایی دارد؟


سید حسینی: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از چند سال پیش برنامه‌ای تحت عنوان رویداد بازی‌های جدی را آغاز کرده است. بازی‌های جدی دسته‌ای از بازی‌ها هستند که در سراسر دنیا برای اهدافی غیر از سرگرمی طراحی می‌شوند. این رویداد در ایران هرساله در آذر ماه برگزار می‌شود و تجربه چند سال گدشته نشان داده است در هر دوره کمیت و کیفیت محصولات نیز بیشتر می‌شود. تعداد زیادی از بازی‌های که در این رویداد شرکت می‌کنند بازی‌های آموزشی هستند. این بازی‌ها تنها مختص به رده سنی یا رشته خاصی نیستند و برای سنین مختلف طراحی می‌شوند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از محصولاتی که در رویداد بازی‌های جدی شرکت می‌کنند در زمینه‌های مختلفی حمایت می‌کند.


آنا: همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه آموزش با سازمان‌های دیگری که می‌توانند در این حوزه نقش داشته باشند تا چه میزاتی است؟


سید حسینی: در رویداد بازی‌های جدی سازمان‌های مختلفی نظیر وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات مشارکت می‌کنند. بیشتر از ۱۸ سازمان که مرتبط با حوزه آموزش هستند در این رویداد حضور می‌یابند. تعدادی از این سازمان‌ها جوایز ویژه‌ای برای بازی‌های منتخب خودشان در نظر می‌گیرند و در مسیر بازاریابی از آن‌ها حمایت می‌کنند. دانشگاه‌ها نیز همیشه شرکای اصلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستند و مدیران بنیاد از پروژهش‌های انجام شده در مراکز علمی سراسر کشور در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.


انتهای پیام/۴۱۴۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب