لزوم تغییر نگرش گیمرهای ایرانی نسبت به بازیهای بومی
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ روزانه میلیونها نفر در سراسر دنیا با استفاده از دستگاههای مختلف بازیهای رایانهای را انجام داده و این ابزارها را سرگرمی مطلوبی برای خود میدانند. بررسیهای نشان داده است بازیهای رایانهای تأثیری عمیق بر ذهن و شخصیت گیمرها داشته و بازیسازان میتوانند محصولات خود را در حوزههای مختلف آموزش، بهداشت، علم و مواردی دیگر طراحی کنند.
بیشتر بخوانید:
معرفی محصول؛ بزرگترین چالش بازیسازان/ سهم اندک بازار گیم ایران در اختیار محصولات ایرانی
باتوجه به اهمیت و کاربردهای متنوع بازیهای رایانهای دولتها در اقصی نقاط جهان سیاستهای خاصی را برای حمایت از صنعت بازیسازی بومی و نظارت بر محتوای وارد شده به کشور اتخاذ میکنند. بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ایران به عنوان متولی ارتباط و حمایت از بازیسازان در کشور شناخته میشود. این بنیاد هر ساله رویدادهای متعددی را برای توسعه صنعت بازیسازی بومی برگزار میکند. اخیراً رویدادی به نام «بازینو» از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد. در همین راستا با حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفتوگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
آنا: بنیاد ملی بازیهای رایانهای چه اقداماتی برای حمایت از بازیسازان ایرانی انجام داده و برنامه این نهاد برای توسعه صنعت بازیسازی بومی چیست؟
نصیری: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از دهه 90 پروژه پیمایش صنعت بازیسازی در کشور را آغاز کرد و خوشبختانه در طول این دهه سهم بازیهای بومی سال به سال افزایش یافته است. منظورم از بازیهای بومی بازیهایی هستند که در ایران تولید شده و محتوایی کاملاً داخلی دارند یا بازیهای خارجی که در ایران بومیسازی شدهاند. بر اساس آمار منتشر شده از سال 94 تا سال 98 تقریباً سالی 46 درصد هزینهکرد گیمرهای ایرانی به بازیهای بومی اختصاص داشته است.
افزایش گرایش کاربران به بازیهای موبایلی
کارشناسان 2 دلیل عمده برای این موضوع بیان میکنند یکی افزایش تقاضا برای بازیهای هماهنگ با گوشیهای هوشمند و دیگری گران شدن بیش از اندازه بازیهای خارجی به دلیل بالا رفتن قیمت دلار است. در ایرانی برخی از بازیهای هماهنگ با پلتفرم تلفن همراه حتی از بازیهای خارجی مطرح نیز بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و مردم در سنین مختلف را به سمت خود جذب میکنند.
نکته مهم این است که معمولاً وقتی که بحث حمایت و توانمندسازی مطرح میشود بخش زیادی از مردم تصور میکنند این موضوع تنها به حمایتهای مالی مانند پرداخت وام منتهی میشود ولی چنین طرز تفکری درست نیست. در حوزه حمایت به غیر از موضوعات مالی ابزارهای دیگری نیز هستند که به بازیسازان کمک کرده و آنها را برای تولید محتوای بهتر و بیشتر تحریک میکند. رویداد «بازینو» نیز در راستای چنین سیاستی برگزار شد و تلاش کردیم در آن کاربران را با بازیهای ساخته شده از سوی بازیسازان ایرانی درگیر و به شناخت هرچه بیشتر صنعت بازیسازی بومی کمک کنیم.
آنا: بنیاد ملی بازیهای رایانهای دقیقاً در چنین رویدادهایی چه هدفی را دنبال میکند؟
نصیری: در بنیاد ملی بازیهای رایانهای با برگزاری رویدادهایی نظیر بازینو میخواهیم به همه کاربران ایرانی نشان دهیم فضایی سالم و جذاب برای سرگرمی با محتوای کاملاً بومی در کشور وجود دارد. در صورت ایجاد چنین تفکری در بین گیمرهای ایرانی تعداد بیشتری از مردم بازیهای بومی را نصب کرده و با افزایش تعداد کاربران این بازیها توان مالی بازیسازان نیز بیشتر میشود. بنابراین ابزارهایی که میتوان با آنها از اکوسیستم بازیسازی بومی حمایت کرد، تنوع زیادی دارند. باید به سمتی برویم که به جای حمایت مستقیم از تولیدکننده، محتوای جذابتری برای کاربران طراحی کرده و با استفاده از نظرات گیمرها به ارتقای کیفیت بازیهای بومی نیز کمک کنیم.
لزوم حمایت از بازیسازان در زمینه بازاریابی
کاری که بنیاد در رویداد بازینو انجام داد نوعی نوآوری بود و تاکنون مشابه آن را در کشور نداشتیم. همین کمیپن کمک کرد تا طیفهای جدیدی از حمایت در ساختار حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای اضافه شود. نباید فراموش کنیم بازیسازان ایرانی همواره در بحث بازاریابی به حمایت احتیاج دارند. چون مهندسان شاغل در صنعت بازیسازی اکثراً در رشتههای فنی تحصیل کردهاند دانش محدودی در زمینه بازاریابی دارند. از طرف دیگر بسیاری از کاربران ایرانی به خصوص گیمرهای حرفهای عادت کردهاند که خود را با بازیهای غیرایرانی سرگرم کنند و حتی وقتی با خانواده این افراد صحبت میکنیم باور ندارند که در ایران استارتآپهای بازیسازی وجود دارد و افرادی از این راه کسب درآمد میکنند.
آنا: لطفاً کمی بیشتر در مورد حمایتهای بنیان ملی بازیهای رایانهای از شاغلان این صنعت توضیح دهید.
نصیری: بنیاد ملی بازیهای رایانهای حمایتهای خود را به پس از تولید بازی و نشر آن معطوف کرده است. یکی از مواردی که باید تلاش زیادی برای آن انجام شود جا افتادن فرهنگ پرداخت برای بازی در بین خانوادههای ایرانی است. اگر گیمر ایرانی و خانواده او به این باور برسند که بازیهای خیلی خوبی در کشور وجود دارد و باید برای آنها هزینه کرد بسیاری از مشکلات صنعت بازیسازی حل شده و بازیسازان نیز برای بازاریابی و تأمین هزینههای خود دچار مشکل نمیشوند. در رویدادهایی نظیر بازینو با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی میکوشیم دید عمومی نسبت به بازیهای بومی را تغییر داده و استقبال از محصولات داخلی را بیشتر کنیم.
آنا: همکاری نهادهایی نظیر سازمان فناوری اطلاعات در رویدادهای حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای را چگونه ارزیابی میکنید؟
نصیری: در دو سال اخیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای سیاست شبکهسازی را برای توسعه بخشهای مختلف صنعت بازیسازی اتخاذ کرده است و باور داریم که منابع خوبی برای حمایت، نظارت، پژوهش و آموزش بازیسازان و گیمرها در دستگاههای مختلف وجود دارد. بنابراین به دنبال شبکهسازی و تجمیع حمایتهای سازمانهای مختلف هستیم. نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات در حوزههای مختلفی از جمله بازیهای جدی برنامهها و اقدامات ارزشمندی را تاکنون انجام داده و همچنان همکاری خود را با بنیاد ادامه میدهند.
جذب حامی مالی برای بازیسازان از دستگاههای دولتی
با توجه به اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای نهادی تخصصی برای رشد و توسعه اکوسیستم بازیسازی بومی است مدیران این مجموعه تلاش میکنند تمامی حمایتها را در پنجرهای واحد تجمع کرده و در این مسیر با سازمانهای مختلفی همکاری کنند. سازمان فناوری اطلاعات در رویداد بازینو مبلغ قابل توجهی تسهیلات نیز برای بازیسازان برتر در نظر گرفت. گروههای منتخب میتوانند از این جوایز برای تبلیغات و توسعه کسبوکار خود استفاده کنند.
آنا: یکی از چالشهای بازیسازان ایرانی عدم امکان عرضه محصولات در فروشگاههای بینالمللی است. بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حل این مشکل چه چارهای اندیشیده است؟
نصیری: بخش بزرگی از این مشکل مربوط به مسئله تحریمهای ظالمانه است و بنیاد ملی بازیهای رایانهای به تنهایی قادر به حل آن نیست. به هر روی مدیران بنیاد برای حمایت از بازیسازان در زمینه فعالیتهای بینالمللی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری کرده و تمرکز خود را روی بحث صادرات قرار دادند. در حال حاضر بنیاد با کارگزارانی که در زمینه صادرات تخصص دارند قراردادهایی امضا کرده و از طریق آنها به صادرات بازیهای ایرانی کمک میکند.
البته باید به این موضوع توجه کنیم که به جز مسئله تحریمها، صادرات داستانهای خیلی مفصلی دارد. هدف صنعت بازیسازی ایرانی دستیابی به بازار داخلی است و در کنار آن به موضوع صادرات و فروش بینالمللی نیز توجه میشود. قطعاً رفع تحریمها کمک بزرگی به صادرات بازیهای ایرانی خواهد کرد و درآمد بازیسازان چند برابر خواهد شد.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/