دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مصطفی خدامی در گفت‌وگو با آنا:

دنیای داستانک شیرین و پرهیجان است/ناشران ریسک چاپ مجموعه داستانک را نمی‌پذیرند

نویسنده کتاب «ها؛ داستان‌های مینیمال» با اشاره به این که دنیای داستانک شیرین و پرهیجان است معتقد است ناشران ریسک چاپ مجموعه داستانک را نمی‌پذیرند.
کد خبر : 582341
مصطفی خدامی 2

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا مصطفی خدامی متولد ۱۳۵۸ در همدان و دانش‌آموخته رشته مددکاری اجتماعی است. او در زمینه رمان، داستان کوتاه و به‌ویژه داستانک فعالیت می‌کند. آثار خدامی عبارت‌اند از: «نامه‌های گمشده»، «یک پسر و دو مادر» و «ها؛ داستان‌های مینیمال»، «واگن مخصوص؛ داستانک‌های رضوی»، رمان «هدیه‌ای از یک جن» و مجموعه داستانک «شکوفه‌های گیلاس».


او برای کتاب «ها؛ داستان‌های مینیمال» جایزه بهترین اثر تألیفی در داستان کوچک ایرانی را دریافت کرده است.


به‌مناسبت نشست نقد این اثر، که ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با حضور منتقدانی همچون محمدرضا شرفی خبوشان و  احسان عباسلو در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت‌وگویی با مصطفی خدامی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


آنا: چطور شد که انتخاب کردید داستانک بنویسید و آیا تجربه نوشتن داستان کوتاه یا رمان را هم دارید؟
خدامی: دنیای داستانک دنیای شیرین و در عین حال پرهیجانی است و این من را با دنیای داستانک عجین کرد.بله، درباره سایر گونه های داستانی هم باید بگویم مجموعه داستان «یک پسر و دو مادر» و یک رمان در دست چاپ دارم.


آنا: نوشتن داستانک چه‌ سختی‌هایی دارد؟


خدامی: داستانک فضای کوتاه و محدودی دارد و نویسنده باید در همین فرصت کم عناصر داستان، شخصیت‌پردازی و «آنِ» داستانی را حفظ کند.


آنا: در محتوای داستانک‌های کتاب «ها» موضوع حسرت (در سطح زندگی شخصی و اجتماعی) پررنگ است. دلیل انتخاب این فضا چیست؟
خدامی: البته تعداد داستانک در فایل اولیه بیشتر از این تعداد بود که در فیلترهای مختلف ویرایش و بررسی کارشناسان چاپ محدودتر شد، ولی در خصوص این موضوع بنده عقیده دارم نویسنده باید با رسالت خود به مباحث مختلفی بپردازد. موضوع حسرت هم یکی از رویکردهای انسانی است که باید در آثار ادبی موردتوجه قرار گیرد.


آنا: به نظر یکی از خوانندگان این اثر، هر داستانکِ این کتاب می‌تواند یک رمان شود. آیا موقع نوشتن داستانک‌ها چنین فکری در ذهن شما هم آمد؟
خدامی: بله دقیقا. چون هر داستانک دارای سوژه‌های مجزاست و می‌تواند با گسترش به یک رمان تبدیل شود.



آنا: قصد دارید داستانک‌نویسی را ادامه دهید یا وارد حوزه داستان بلند و رمان شوید؟
خدامی: بله، البته. داستانک‌نویسی بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است و با وجود سختی، نوشتن داستانک با زندگی من عجین شده است.


آنا: دو مجموعه داستانک از شما در نشر صاد منتشر شده است. برای انتشار کتاب‌هایتان چه مراحلی را طی کردید؟ و از تجربه‌تان درباره‌ی همکاری با این نشر بگویید.


خدامی: تجربه همکاری با این مجموعه بسیار لذت‌بخش بود و به‌نظرم به عنوان نویسنده  روند بسیار منظم و تخصصی داشت. بنده آثار موردنظر خود را برای بررسی کارشناسان ارسال کردم و بعد از نظر شورای چاپ نتیجه‌ی بررسی و احیانا ویرایش‌هایی که باید صورت می‌گرفت توسط کارشناسان منتقل شد. در مرحله بعدی طراحی جلد و نظرخواهی بابت طرح موردنظر خودم انجام و در نهایت طرح پایانی زده شد، و در مرحله آخر هم چاپ دیجیتال و تبلیغات رسانه‌ای انجام شد.


آنا: انتشار اثر داستانی به‌ویژه مجموعه داستانک در ایران چه مشکلاتی دارد؟
خدامی: به دلیل ناشناخته‌بودن این سبک، بسیاری از ناشران ریسک چاپ مجموعه داستانک را نمی‌پذیرند و از طرفی با بالارفتن هزینه کاغذ چاپ کتاب‌های کاغذی کمتر شد. مشکل بعدی هم مربوط به نداشتن شبکه تبلیغات حرفه‌ای در انتشارات است که بعد از چاپ کتاب معرفی صحیحی از طرف ناشران برای اثر ادبی صورت نمی‌گیرد.


آنا: اثر دیگری در دست انتشار دارید؟
خدامی: بله رمان «هدیه‌ای از یک جن» و مجموعه داستانک «شکوفه‌های گیلاس».


آنا: برای کسانی که نوشتن داستانک و خواندن آن را دوست ندارند یا مفید نمی‌دانند چه توصیه‌ای دارید؟
خدامی: در انتخاب آثار داستانی توجه ویژه داشته باشند و سلیقه ادبی و درواقع ذائقه‌ی ادبی خود را با متون سطح پایین و نادرست از بین نبرند.


انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب