دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1400 - 08:29
مدیرکل سازمان حفظ و احیای بناهای تاریخی در گفت‌وگو با آنا:

بودجه‌ای برای مرمت آثار باستانی خسارت‌دیده نداریم

مدیرکل سازمان حفظ و احیای بناها، بافت‌‎ها و محوطه‌های تاریخی کشور می‌گوید، سازمان برنامه و بودجه، اعتباری برای مرمت آثار باستانی خسارت‌دیده در نظر نگرفته است.
کد خبر : 582314
هادی احمدی

هادی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه جامعه خبرگزاری آنا در واکنش به انتشار عکسی از وضعیت نابه سامان پل تاریخی شاه عباسی کرج که در آن حفره ایجاد شده است، گفت: حدود دو ماه است که به دلیل بارندگی‌های شدید پل تاریخی شاه عباسی کرج سوراخ شده است. از طرفی در میراث فرهنگی بودجه‌‎ای به نام بودجه اضطرار در نظر گرفته نشده است، به این معنی که سالانه مبلغی را به سازمان حفظ و احیای بناها، بافت‌‎ها و محوطه‌های تاریخی کشور اختصاص بدهند و براساس آن برنامه‌ریزی ‌کنیم، بنابراین اگر اتفاقی بیافتد هیچ بودجه‌ای به این سازمان نمی‌‎دهند که این مشکل بزرگی است.


مدیر کل سازمان حفظ و احیای بناها، بافت‌‎ها و محوطه‌های تاریخی کشور افزود: به عنوان مثال اگر محلی دچار آتش‌سوزی شود، بودجه‌ای برای جبران خسارت‌های این قبیل مسائل پیش‌بینی نشده است. سال‎‌هاست که به دنبال اخذ این بودجه از سازمان برنامه و بودجه هستیم، اما تاکنون موفق نشدیم.


احمدی در مورد اینکه برخی بر این باورند در صورت مقاوم‌سازی بناها و آثار باستانی، اتفاقاتی نظیر شکل‌گیری حفره‌ای وسیع در پل تاریخی شاه عباسی کرج صورت نمی‌گرفت، تصریح کرد: پل تاریخی شاه عباسی کرج مقاوم است البته چندین بار مورد مرمت قرار گرفته، لذا مسائل فرسودگی در مورد آن مطرح نیست. در حقیقت پلی که از دوران صفویه تا امروز مورد استفاده قرار گرفته، صدها زلزله را پشت‌سر گذاشته، از مقاومت بالایی برخوردار است.


وی با اشاره به علل شکل‌گیری حفره در پل تاریخی شاه عباسی کرج اظهار کرد: به دنبال بارندگی‌های اخیر، به دلیل بی‌دقتی از طرف متولیان امر صورت گرفت، آب در این محل جمع شده بود و وزن آب باعث فرو ریخت پل مذکوئر شده بود. البته این اتفاق خاصی نیست و مرسوم است اما باید مرمت شود که از نقدینگی لازم برای انجام این کار برخوردار نیستیم.


احمدی درباره اینکه با توجه به نداشتن نقدینگی، هزینه ترمیم پل تاریخی شاه عباسی کرج از چه طریقی تامین شد؟ خاطرنشان کرد: صبر کردیم که سال ۱۴۰۰  فرا برسد اما دولت هنوز بودجه ترمیم این پل را نداده است، البته برخی از هزینه‌های آن توسط اداره کل میراث فرهنگی استان البرز تامین شد بخش دیگر را هم سازمان حفظ و احیای بناها، بافت‌‎ها و محوطه‌های تاریخی کشور بر روی کاغذ پرداخت کرده است که با وجود اینکه وجهی پرداخت نشده اما می‌توانند تعهد آن را ایجاد کنند.


انتهای پیام/۴۱۵۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته