استقرار نظام نظارت برای جلوگیری از افت یادگیری در دوران کرونا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهناز ملانظری در پنجمین همایش وزارت عتف که امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاههای سراسر جهان در پی وقوع شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و به یادگیری آنلاین و ابزارهای دیجیتال روی آوردهاند، از طرفی بر اساس بررسیهای انجام شده، ۳۰۰ میلیون موقعیت شغلی به دلیل بحران شیوع کرونا در معرض خطر هستند، به طوری که مشاغل مبتنی بر سطوح پایینی از مهارت (نظیر حمل و نقل، رستوران، اقامتگاهها، مکانهای تفریحی و ...) متحمل بیشترین ضرر و آسیب ناشی از بحران شیوع کرونا بودهاند و در مقابل مشاغلی که نیازمند سطوح بالاتری از تخصص و مهارت هستند (نظیر مدیریت و کارفرمایی، فناوری اطلاعات، امور مالی و بیمه و آموزش) آسیب کمتری دیدهاند. بنابراین در آیندهای نهچندان دور شاهد تغییر مشاغل، از بین رفتن برخی مشاغل و ایجاد مشاغلی جدید مبتنی بر نیازهای جامعه خواهیم بود.
رئیس دانشگاه الزهرا افزود: بر این اساس، مؤسسات آموزش عالی که تعلیم و تربیت سرمایه انسانی جامعه را بر عهده دارند، باید نظام آموزشی خود را به گونهای بنا نهند که علاوه بر تقویت شایستگیهای عمومی برای تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد، دارای روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و اهل کار جمعی، پاسخگوی تحولات جامعه نیز باشند و در این میان تقویت تخصص و توانمندیها در زمینه فناوریهای نوین نظیر فناوریهای سبز، داده و هوش مصنوعی، مهندسی و پردازش ابری، فروش/بازاریابی و تولید محتوا، توسعه محصول، فرهنگسازی در جامعه، مراقبت اقتصادی و ... امری ضروری است.
چالشهای اصلی در ارائه خدمات آموزش مجازی به دانشجویان
ملانظری در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: از زمانی که آموزشهای مجازی در دانشگاههای کشور آغاز شد با چالشهایی مواجه بودیم که ازجمله میتوان به نحوه انتقال از آموزش سنتی به یادگیری الکترونیکی، چگونگی غلبه بر مشکلات دروس عملی، برنامهریزی مداوم و منعطف در شرایط عدم اطمینان، ارتباطات هدفمند و اثربخش، حفظ کیفیت و پیشرفت تحصیلی با راهحلهای مجازی و نوآورانه آموزشی و حفظ دانشجویان بینالمللی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال بیشتر تمرکز دانشگاه بر بحث آموزش بود و در ۶ ماه دوم سال نیز فرصت برای تمرکز بر مسائل پژوهشی با هدف فراهم کردن امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاهها و کارگاهها صورت گرفت، گفت: همچنین بهمنظور حمایت از دانشجویان کمبضاعت و فراهم کردن امکان بهرهگیری از آموزشهای مجازی با پیگیریهای معاونت دانشجویی و معاونت اداری ۱۰۰ تبلت در اختیار این دسته از دانشجویان قرار داده شد.
استقرار نظام نظارت برای جلوگیری از افت یادگیری در دوران کرونا
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش مجازی در شرایط کرونا، فرصتها و تهدیدهایی. دارد بر این اساس، هنر نظام آموزش عالی در شناسایی فرصتهای بالقوه و اقدام جهت بالفعل کردن آنهاست، و بهمنظور جلوگیری از تهدیدها و آسیبهای آن نیز جامعنگری، برنامهریزی و اقدام اثربخش موردنیاز است.
ملانظری تصریح کرد: همانگونه که میدانید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با تشکلهای دانشجویی با اشاره به اخبار نگرانکننده از افت یادگیری و آموزش در دوران کرونا از مسئولان آموزش عالی خواستند به این مسئله توجه و از آن جلوگیری کنند. بنابراین تصمیمگیری بهموقع و عکسالعمل سریع، منعطف، هوشمندانه و نظاممند نسبت به شرایط پیشآمده، برنامهریزی مبتنی بر کیفیت آموزشی بهمنظور انطباق مداوم و پیوسته با شرایط جدید، استقرار نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش مجازی بسیار مهم خواهد بود و مشارکت همدلانه و تلاش جهاد گونه دستاندرکاران نظام آموزش عالی منجر به دستیابی به اهداف متعالی این نظام خواهد شد.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/