دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

اعتیاد به مواد مخدر، با ۹۲ درصد، در راس نگرانی‌های مردم ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در نظرسنجی‌های به عمل آمده ۹۲ درصد از نگرانی مردم، اعتیاد به مواد مخدر است و آسیب‌هایی همچون بیکاری در رتبه‌های بعدی آن قرار دارد.
کد خبر : 58020

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، علیرضا جزینی در «همایش آسیب‌شناسی مواد مخدر و تاثیر آن بر سلامت جامعه» واحد کیش از دلایل گرایش به مواد مخدر در بین دانشجویان را استفاده از داروهایی همچون «ریتالین» برای شب امتحان و ناشی از باورهای غلط در بین جوانان دانست.


وی افزود: در کشور افغانستان ۳۲۴ هزار هکتاراز زمین‌های این کشور زیر پوشش کشت خشخاش است و در سال هفت هزار تن مواد مخدر تولید می‌کند و ۱۵ هزار تن از تولیدات خود را دپو کرده است.


جزینی گفت: ۳۰ درصد از مواد تولیدی سالانه این کشور از ایران عبور می‌کند که برخی کشف یا برخی مصرف و برخی دیگر ترانزیت می‌شود.


وی با توجه به کاهش سن مصرف اعتیاد در جهان در سال ۲۰۰۱، بیان کرد: در این سال سن اعتیاد و مصرف ۲۲ سال بود و اکنون ۱۸ سال شده است.


جزینی باورهای غلط را سبب افزایش ورود زنان به چرخه اعتیاد دانست و گفت: در چند سال گذشته پنج درصد از مصرف کنندگان را زنان تشکیل می‌دادند که امروز این رقم و بواسطه استفاده از قرص‌های لاغری وبرخی قرص‌های حاوی آمفتامین به ۱۰ درصد رسیده است.


محمدحسن جهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز در این مراسم گفت: تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای ریشه کن کردن این پدیده شوم دست به دست هم داده‌اند چرا که مبارزه با مواد بر عهده یک دستگاه نیست و نیازمند همت جمعی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کیش هم در این مراسم گفت: اعتیاد به مواد مخدر جدی‌ترین و پیچیده‌ترین مساله اجتماعی است که زمینه ساز بروز بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است.


امیررضا شریف نیا با توجه به نقش دانشگاه در بحث آسیب‌شناسی مواد مخدر ، افزود: دانشگاه‌ها سه وظیفه مهم در راستای مقابله با این پدیده شوم بر عهده دارند که پیشگیری و آگاهی بخشی و پرداختن به مسائل فرهنگی، رفاهی و اوقات فراغت دانشجویان، آموزش برای دانشجویان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکترا و پرداختن به پژوهش‌های تخصصی این حوزه و وظیفه درمانی با بهره‌مندی از استادان روان‌شناسی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته