چرا دانشگاه آزاد اسلامی اراک در جشنواره فرهیختگان واحد برتر سطح یک شد؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره به دلیل شرایط کرونایی کشور به تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت جاری بهصورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود تا تداخلی با دوره نهم هم نداشته باشد.
در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها به حدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
پایهگذاری دانشگاه کارآفرین و نسل سوم در واحد اراک
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در جشنواره هشتم فرهیختگان و در بخش واحدهای دانشگاهی برتر سطح ۱ رتبه برتر را کسب کرد و از رئیس این دانشگاه تجلیل شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با حسین کلانتری درباره موفقیتها و دستاوردهای اخیر این دانشگاه در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری به گفتوگو نشسته است که مشروح این گپ و گفت در پی میآید:
آنا: دلایل انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک (سطح یک) و جنابعالی به عنوان رئیس دانشگاه در جشنواره هشتم فرهیختگان براساس چه شاخصها و مؤلفههایی بوده است؟
کلانتری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مسیر حرکت خود طی دو سال گذشته را در راستای نیل به دانشگاه کارآفرین و نسل سوم پایهگذاری کرد، در حالی که در این دانشگاه و سایر واحدها بهدلیل تبعات ناشی از ریزش دانشجو و سیاستگذاریهای شهریهمحور فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و فناوری تحتالشعاع قرار گرفته بود با روحیه جهادی حاکم بر مدیریت دانشگاه، تلاشهای مجدانه و حرکت در جبهههای مختلف با هدف انگیزشی و خیز دانشگاه به سمت کارآفرینی و فرهنگسازی آن آغاز شد.
بدیهی است فعالیتهای شاخص در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در حوزه پژوهش و فناوری مهمترین مؤلفهای بوده که در این انتخاب مورد توجه قرار گرفته است.
رایزنی با سازمان مرکزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر سازمانهای حامی از نخستین فعالیتهایی بود که در عرصه پژوهش و فناوری انجام شد؛ ازجمله پست معاونت پژوهش و فناوری در استان مرکزی با پیگیری بسیار زیاد احیا شد.
اختصاص مجتمع آموزشی قائم مقام فراهانی با هدف تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری در استان مرکزی با حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شهریور سال ۱۳۹۸ کلید خورد و در نهایت این مجتمع با تغییر نام به بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی با مساحت ۳.۹ هکتار در دی ۱۳۹۹ رسماً گشایش یافت.
اکنون در این مجتمع سه مرکز تحقیقات (امنیت غذایی، علوم گیاهی کاربردی و علوم اعصاب کاربردی) و ۶ سرای نوآوری (سلامت کار، تکنولوژی نساجی، بازیافت، محصولات زراعی و باغی، صنایع شیمیایی و فلزی و صنایع خلاق فرهنگی و هنری) با مأموریت نقشآفرینی مؤثر و همراستا با سیاست دانشگاه کارآفرین و مهارتمحور فعالیت میکنند.
فعالیت ۱۱ مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی
۱۱ مرکز رشد نیز در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی فعال شدند که افزایش سه برابری از نظر تعداد مراکز رشد را در استان به دنبال داشته است و از این بین، مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک توانست بهعنوان مرکز رشد سطح یک در کشور ارزیابی شود.
این مراکز میزبان بیش از ۴۰ هسته و واحد فناور و چهار شرکت دانشبنیان هستند که علاوه بر تولید ۳۹ محصول فناورانه، فرآیند تجاریسازی این محصولات را بر عهده دارند.
تجاریسازی طرحها، احداث دهکده فناوران سلامت، راهاندازی دو مدرسه کسب و کار با محور ورزش و بورس، برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت و مهارتمحور از جمله اقداماتی بوده که در یک سال گذشته محقق شده است.
شرکت در نمایشگاههای مختلف، انعقاد بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال قرارداد، فعال کردن تعداد ۵۹ انجمن علمی و دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، پیگیری امور دفاع بیش از ۴۲۰ رساله دکتری و یکهزار و ۳۰۰ پایاننامه کارشناسی ارشد در استان، حمایت از تعداد ۱۰ نشریه فعال دانشجویی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، اخذ شابک کتابهای منتشر شده دانشگاه از سازمان مرکزی و اخذ فیپای کتابهای تأیید شده در شورای انتشارات از کتابخانه ملی و عقد قرارداد حقالتألیف با مؤلفان و مترجمان کتابها از دستاوردهای مهم در حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی محسوب میشود.
چاپ ۳۶ جلد کتاب تألیفشده در سطح دانشگاه آزاد اسلامی استان، پیگیری و اخذ گواهینامه کالیبراسیون تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، برگزاری رویداد استارتآپی، مسابقه طراحی وبسایت، کافه کارآفرینی، کارگاه پویش کارآفرینی، معرفی دانشجویان به صنایع برای مهارتآموزی و اشتغال (۳۱۲ نفر)، کسب رتبه بینالمللی مجله مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و کسب رتبه (ب) مجله ریاضیات مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر دستاوردهای پژوهشی است.
آنا: چه شاخصهایی موجب موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در عرصه پژوهش و انتخاب به عنوان واحد برتر(سطج یک) شد؟
کلانتری: تعداد مجلات علمی و پژوهشی و مقالات چاپ شده در مجلات علمی، کتابهای موجود و تعداد کتابخانهها، تعداد کارگاهها و آزمایشگاهها، تألیف و ترجمه کتاب، تعداد سراهای نوآوری و مراکز رشد، شرکتهای دانشبنیان و مراکز تحقیقاتی، تعداد اختراعات و پتنتها، تعداد تفاهمنامهها و قراردادها و مبالغ ریالی آنها و تعداد انجمنهای علمی شاخصهای اصلی هستند که در ارزیابی واحد اراک بهعنوان واحد برتر مدنظر قرار گرفتهاند.
آنا: تازهترین فعالیتهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک که موجب انتخاب برتر شد، چه بود؟
کلانتری: علاوه بر رشد قابل توجه فعالیتهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در بخش تولید مقالات علمی بینالمللی، تألیف و چاپ کتب، انجمنهای علمی، تفاهمنامهها و پایاننامهها، تازهترین فعالیتهایی که به صورت گسترده و جدی توسط این حوزه پیگیری شده، ایجاد بازار نوآوری و فناوری شهید قاسم سلیمانی و ۶ سرای نوآوری ذیل این بازار بوده است.
گسترش تعداد مراکز رشد و ارتقای کیفی فعالیتهای تجاریسازی و نمونهسازی محصولات در این مراکز، انتخاب مرکز رشد واحد اراک بهعنوان مرکز رشد سطح یک کشور و فعالیت مدون مراکز تحقیقات و مجموعه آزمایشگاهها و کارگاهها، جذب طرحهای دانشبنیان از داخل و خارج دانشگاه و بررسی آنها در شوراهای مدیریت فعالیتهای دانشبنیان و شورای سرمایهگذاری و کارآفرینی از تازهترین فعالیتهای این حوزه بوده که در بین سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بیسابقه بوده است.
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران کشورمان در فعالیت پژوهشی را چه میدانید؟
کلانتری: با وجود اقدامات بسیار مثبت صورت گرفته از سوی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که حمایتهای بیدریغ ایشان کمک خوبی به پیشبرد اهداف کلان فناوری و پژوهشی در دانشگاه و کشور کرده است، حوزه پژوهش کشور بهطور کلی با مشکلاتی از قبیل چندگانگی متولیان امور پژوهش کشور و ناهماهنگی در سازمانهای مسئول در امر پژوهش، فقدان یک الگوی مدیریت علمی و پژوهشی مناسب در مراکز علمی و پژوهشی، فقدان ساختار مناسب در نظام آموزشی برای پرورش محقق توانا، شکاف بین مراکز تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی، مشخص نبودن جایگاه تحقیقات غیردولتی و سیاست حمایتی و تعاملی مناسب درباره آنها، فقدان تشکیلات مناسب برای همکاری بین صنعت و دانشگاه مواجه بوده است.
جایگاه مناسب ایران در حوزه پژوهش و فناوری بین کشورهای منطقه
از سوی دیگر در دانشگاه نیز با مشکلاتی مانند ضعف سامانههای ارائه فناوری و تجاریسازی، تعامل ناکارآمد و فضای رقابتی مجموعههای خارج از دانشگاه، خلأهای قانونی در اخذ طرحهای پژوهشی توسط پژوهشگران دانشگاه، رفتار سلیقهای سازمانهای متولی در ارائه معافیت طرحهای تحقیقاتی و ساخت نمونه اولیه محصولات، محدودیت در دسترسی مستقیم به منابع مالی سازمانهای حامی دولتی توسط دانشگاه، تأخیر در فرآیند تصویب و تزریق بودجه به طرحهای دانشگاه، وجود فعالیتهای موازی در بخشهای مختلف دانشگاه در حوزه فعالیتهای پژوهشی، تعدد بخشنامههای پژوهشی و نیاز به بخشنامههای جامع در این حوزه، وجود تفکرات دانشگاه نسل دوم در میان استادان و کارکنان و ناآشنایی مجموعههای خارج از دانشگاه با سیاستها و قوانین حاکم بر دانشگاه وجود دارد.
آنا: کشور در حوزه پژوهش و فناوری جایگاه مناسب سطح بینالمللی و منطقهای دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟
کلانتری: ایران اسلامی بین هشت کشور اسلامی بزرگ در جایگاه بالایی قرار دارد و از نظر میزان مقالههای علمی و بینالمللی طی ۱۰ سال اخیر در جایگاه سوم و سه سال اخیر در جایگاه دوم قرار گرفته است. از نظر فعالیتهای فناورانه با توجه به ورود مجموعههای مختلف دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری دولتی و خصوصی وضعیت قابل قبولی از نظر نحوه و تعداد ارائه حمایت به فناوران و کارآفرینان وجود دارد و از این حیث وضعیت منطقهای و ملی قابل قبول به نظر میرسد.
هرچند همواره کاستیهای فراوانی وجود دارد که در سال جهش تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها انتظار میرود با وفاق و تعامل بیشتر بین بخشهای متولی تا حد زیادی مرتفع شود؛ بنابراین از حیث پژوهش و تحقیقات پایه، متولیان مختلفی در سطح کشور وجود دارد و گاهی اولویتهای پژوهشی سازمانها به دور از نگاههای کارشناسانه و عمیق تعریف و اعلام میشود که نیاز به بررسیهای فنی و تخصصی و وجود متولی مشخص را بیش از پیش آشکار میکند.
دغدغه همیشگی دانشگاه در ارتباط مؤثر با صنعت و جامعه یکی دیگر از چالشهای حوزه پژوهش و فناوری است که انتظار میرود دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به چابکی بیشتر نسبت به همتاهای دولتی بتواند با تغییر رویکرد و میزبانی دفاتر تحقیق و توسعه در دانشگاه بهخصوص از طریق سراهای نوآوری خلأ موجود بین صنایع خصوصی و دولتی و دانشگاه را کمتر کند.
حرکت به سمت پویش کارآفرینی یکی از بایدهایی است که در چشمانداز دانشگاه کارآفرین مورد توجه قرار دارد و از این حیث انتظار میرود استان مرکزی با توجه به مزیتهای منطقهای و صنعتی خود بتواند میزبان خوبی برای این طرح باشد.
آنا: توصیههای شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران و سایر واحدهای دانشگاهی در عرصه پژوهش چیست؟
کلانتری: رهبر معظم انقلاب مکرراً در فرمایش خود ناامید کردن جوانان و تزریق روحیه ناامیدی در جامعه را نهی کردهاند. به دانشجویان و پژوهشگران و جوانان توصیه میکنم که با امید به آینده روشن ایران اسلامی و با شجاعت نسبت به شناسایی موانع و مشکلات پیش رو و تببین آنها اقدام کنند. با انگیزه و کسب دانش برای رفع این مشکلات راهکار ارائه کنند و با روحیه جهادی و اعتماد به نفس برای رفع این مشکلات گام بردارند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/