لزوم اصلاح ساختار در دانشگاههای جهان/ دانشگاهها به مدیریت چابک نیاز دارند
به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در سال 2020 دانشگاههای جهان با آمدن ویروس کرونا با تغییرات ناگهانی مواجه شدند. به همین دلیل نیاز داشتند که بهسرعت با این تغییرات انطباق پیدا کنند. دانشگاهها روشهای جدید تعامل با دانشجویان و کارکنان را طراحی کردند. برخی از دانشگاهها در این زمینه موفق عمل کردند اما برخی دیگر ضعیف بودند و زیرساختهای لازم را برای ایجاد انطباق را نداشتند.
این در حالی است که پیش از این با حرکت به سمت ساختارهای عظیم در بسیاری از دانشگاههای جهان باعث شده بود که بوروکراسی بهصورت بیوقفه افزایش پیدا کند. قطعاً در این رویکرد چابکی، کارایی یا نوآوری تشویق نمیشد و تصمیمگیری بهموقع و با کیفیت را نمیتوانست به بار آورد.
حال با گذشت بیش از یکسال چالش فراگیر در همه دانشگاههای بسیاری از فعالان دانشگاههای بینالمللی سؤالاتی را مطرح میکنند. آنها میگویند چگونه دانشگاهها میتوانند چابکتر شوند؟ چگونه ممکن است بهموقع به تغییرات واکنش نشان دهند؟ چگونه دانشگاهها میتوانند بهسرعت با ایدههای جدید سازگار شوند؟
اداره نامناسب سلسله مراتبی در دانشگاهها
ساختار دانشگاهها در جهان معمولاً سلسله مراتبی است که از نظر طراحی کاملاً سفتوسخت است. اینگونه تصمیمات در بالای «سلسلهمراتب» گرفته میشوند و با مدیران اجرایی کنترل میشوند. این ساختار اغلب اوقات مشارکت اصیل افرادی را که تحت تأثیر تصمیمات قرار میگیرند، ایجاد نمیکند و در نتیجه بسیاری از ذینفعان دانشگاهها اغلب تعهد کمی نسبت به موفقیت خود و دانشگاه دارند.
با این حال، تغییر ساختار سازمانی یک ایدهآل بزرگ است، ممکن است لزوماً به نتایج عملکردی و مترقیتر تبدیل نشود اما حداقل میتوان آن را امتحان و نتایج آن را نظاره کرد.
آنچه باید تغییر کند و اولویتبندی شود نحوه عملکرد ساختار است. این تعهد باید مبتنی بر ایجاد فرهنگ عمومی، مسئولیتپذیری مشترک، ارتباطات باز و چند وجهه و تصمیمگیری بهموقع باشد.
چگونگی ایجاد مدیریت چابک
باید بر این موضوع تمرکز شود که ساختار فعلی دانشگاههای جهان به چه تغییراتی نیاز داند تا همگی برای دستیابی به اهداف مشترک و تحقق آنها مشارکت داشته باشند. اینگونه دانشگاهها بهراحتی با موقعیتهای جدید سازگار میشوند و میتوانند ایدههای جدید ارائه دهند و بهسرعت وارد عمل شوند.
بسیاری از فعالان حوزه آموزش عالی جهانی معتقدند که اینگونه اگر مشخص شد که راهحلی کار نمیکند میتوان آن را متوقف کرد و در پی فهمیدن آن برآمد.
در قلب دانشگاه چابک میتوان بهخوبی مدیریت کرد. مدیری که متعهد است و میتواند با موفقیت افراد و اصلاح رویکردها، دانشگاه را به سمت نتایج بهتر سوق دهد. این مدیر دانشگاهی میتواند راهی برای پرورش یک فرهنگ جامعه سالم که در آن مردم احساس تعلق میکنند، بیابد.
در این روش موانع لایه به لایه حذف میشود البته این امر به بهبود روشهای اشتراک اطلاعات و کانالهای ارتباطی نیاز دارد که باید مقدمات آن را فراهم کرد.
نتایج اصلاح ساختار دانشگاهها
وقتی ساختار دانشگاهها اصلاح شود میتواند بر اساس نیازهای جوامع حرکت کند و حتی برنامههای علمی خود را کاربردیتر تعریف کند. اینگونه بسیاری از جوامع میتوانند به آینده امیدوار باشند چراکه توسعه از دانشگاهها آغاز میشود اگر ساختار دانشگاهها اصلاح شود میتوان به اصلاح بقیه ساختارهای جامعه امیدوار بود.
البته در این میان برخی از دانشگاههای برتر جهان توانستهاند بخشهایی از ساختار خود را اصلاح کنند و این تغییر ساختار توانسته موفقیت علمی آنها را راحتتر کند. این دانشگاهها سازگاری خوبی دارند چراکه میتوانند مشکلات را بهموقع شناسایی کنند و راهحل لازم را در نظر گیرند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/