دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

معماری دارای هویت و تعلق‌های زمانه است

عاملی در نشست خبری نخستین جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی گفت: معماری دارای هویت و تعلق‌های زمانه است و بدون این مولفه‌های دچار نوعی بی‌هویتی است.
کد خبر : 577426
سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست خبری نخستین جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت مجازی و حضوری با حضور کارشناسان و اساتید حوزه معماری روز شنبه ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


اولین جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی با حضور عاملی رئیس این جشنواره کار خودش را رسما آغاز کرد و طی برنامه‌ریزی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده  این روند تا پایان سال ادامه دارد و در نهایت منجر به اعلام جوایز می‌شود.


معماری دارای هویت و تعلق‌های زمانه است


عاملی در ابتدای جلسه گفت: روز معمار که ۳ اردیبهشت  است را به همه تبریک می‌گوییم و باعث افتخار است که شاهد آغاز به کار جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی باشیم و این زمینه‌های را فراهم می‌کند که توجه بیشتری به جامعه فکری حوزه معماری به وجود بیاید و شاهد شکوفایی بیشتر این حوزه فکری و اندیشه‌های کشور باشیم.


عاملی با اشاره به اینکه به عنوان فردی فعال در حوزه ارتباطات  که از منظر ارتباطات و فرهنگ به معماری نگاه می‌کند، ادامه داد: معماری هم در جهان ذهن و هم در جهان عین وجود دارد و اگر ما شکوفایی و زیبایی را در جهان عین در قالب بناها و آثار عینی معماری مشاهده می‌کنیم، محصول شکوفایی، زیبایی و زیبایی نگری در ذهن است.


وی خاطر نشان کرد: اگر ذهنی دارای چارچوب، نظم و قاعده‌مندی و دارای اصول به تعبیر شما مودولار باشد ظهور این ذهن منظم و فاخر در عینیت‌های بیرون و در شهرسازی و معماری و در مبلمان شهری ظهور پیدا می‌کند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد:  زیبایی در درجه اول محصول اندیشه است و اندیشه که باشد اتفاقات بیرونی هم زیبا خواهد بود.




عاملی گفت: ذهن انسان‌گرا و الهی، بنای انسان‌گرا و الهی تولید می‌کند و شاید اگر با یک نگاه مادی‌گرا و سکولار به بنا نگاه کنیم ساختمان ساخته می‌شود ولی از آن روح همه جانبه‌نگر برخوردار نیست. مولفه‌هایی مثل عدالت‌گرایی، معنویت‌گرایی، مردم‌داری، توجه به دیگران در ساخت بنا وجود دارد که اصول آن از یک اندیشه الهی برگرفته می‌شود.



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این موضوع را معمارهای بزرگ گفته‌اند که معماری یک موجود زنده است و می‌تواند همانند انسان که یک موجود زنده است، دچار مرگ و آشفتگی و یا بی‌قاعدگی شود. این موجود زنده مثل انسان است و نظیر انسان است که تعین بیرونی پیدا کرده و دارای ابعاد متعالی و انگیزه‌مندی است. انگیزه‌های بزرگ است که بناهای بزرگ با جزئیات زیاد و آثار فاخر ماندگار در تمدن بشری خلق می‌کند.


عاملی تصریح کرد: معماری مانند خود جامعه انسانی دارای تنوع و رشد است و لذا نباید ناراحت تنوع باشیم. تنوع از خصیصه‌های زندگی انسانی و اجتماعی است که بروز آن در معماری در ساخت‌ها و نمایش‌های متنوعی وجودی شکل می‌گیرد. تنوع و در عین حال نظم عنصر بسیار مهمی است ولی هم اکنون به لحاظ چینش و ظاهر در معماری کنونی نوعی آشفتگی وجود دارد.



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معماری دارای هویت و تعلق‌های زمانه است که می‌توان از روی آن مشخص کرد که این معماری متعلق به چه تمدن، ملت و دوره زمانی است و اگر معماری از چنین مشخصه‌های تاریخی و هویتی برخوردار نبود یعنی دچار نوعی بی‌هویتی شده است.



عاملی ادامه داد: نکته دیگری که درباره معماری اهمیت دارد این است که معماری پاسخ به یک نیاز چند وجهی است و قاعدتا چیزی که امروز تحت عنوان معماری بنا شکل می‌گیرد حتما باید به  محیط زیست توجه داشت باشد  و محیط زیست بر چگونگی معماری بنا تاثیر بگذارد.


در ادامه ابعاد چند وجهی معماری، ایشان تاکید کرد که معماری به عناصر سلامت جسمی و روحی باید توجه کند و در عناصر معماری جامع‌نگر باید به سلامت روحی افراد توجه شود. توجه به قوانین اسلامی در معماری عصر انقلاب اسلامی مهم است و باید تبدیل به استانداردهایی شود. معماری یک نمادی است که بیانگر توانایی یک کشور است و توانایی‌های ملی یک کشور را از فاخر بودن بناها می‌توان دریافت کرد.



استاد ارتباطات دانشگاه تهران افزود: بخش قابل توجهی از قدرت و بی‌قدرتی ملت‌ها از روی معماری آن کشور انتزاع می‌شود. معماری شکل‌دهنده با هم‌بودگی یک ملت هم هست و وقتی در چینش بناها یک عنصر همبستگی، همراهی و هم‌توانی را در بنا می‌بینید بیان کننده هویت ملی است. در بیانات مقام معظم رهبری تاکید می‌شود که معماری منشا اعتماد به نفس ملی است.



عاملی گفت: مسئولیت سنگینی بر دوش جامعه معماری است که بودن اجتماعی  یک ملت را شکل می‌دهد. وقتی از معماری ملی صحبت می‌کنیم خلط مبحث می‌شود که کار جهانی نباید بکنیم و یا نباید ترکیب معماری ایرانی با معماری سایر کشورها داشته باشیم که درک غلطی است.



دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد از این دیدگاه افزود: معماری، فاخر است که ظرفیت جهانی داشته باشد و اگر معماری ظرفیت وجود جهانی پیدا کرد در سطح ملی هم پذیرفته می‌شود و معماری جهانی حتما معماری ملی می‌شود ولی معماری‌های ملی ممکن است ظرفیت پیوند خوردن با جهان را نداشته باشند.



عاملی گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در هم‌تنیدگی جهانی هر روز بیشتر می‌شود و به عنوان مثال با انفجار ارتباطات مواجه شده‌ایم و هر روز ۳۰۰ میلیارد ایمیل ارسال می‌شود  و نزدیک ۲ میلیارد وب‌سایت در دنیا به وجود آمده و عوامل مختلفی ما را به یکدیگر گره زده و با گره خوردن ملت‌ها و کشورها با یکدیگر باید به فضای جهانی با حفظ اصالت‌های فرهنگی توجه کنیم. البته همانطور که فرهنگ از یک پیوستگی تاریخی برخوردار است و خط هویت فرهنگی در جریان تاریخی فرهنگی ادامه پیدا می‌کند، معماری نیز دارای یک خط تمدنی باید باشد بگونه‌ای که بازگو کننده تمدن نوین اسلامی باشد و بازگوکننده تحولات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران عزیز باشد. البته این خط تمدنی می‌تواند منقطع شود و یک جایی دچار سردرگمی و چندگانگی‌های منتهی گم گشتگی شود.

 


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  توضیح داد: ما از اینکه با سایرین در معماری همکاری کنیم باکی نداریم اما باید مسیر تمدنی خودمان را دنبال کنیم این مسئله در عصر جهانی شدن جای تاکید دارد. جهانی بودن برای جامعه ما که بر مبنای اسلامی ریشه جهانی و پیام جهانی دارد بسیار مهم است. خصوصا در جهان اسلامی یک وجوه مشترک پنهان و آشکار وجود دارد که بر گرفته از پیام جهانی اسلامی که لازم در مولفه‌های تمدن نوین اسلامی بروز پیدا کند که البته معماری از شاخصه‌های مادی و معنوی تمدنی است. جامعه ایرانی به دلیل سابقه تاریخی خود کاملا جهان‌گرا است و اولین ویژگی جامعه ایرانی که بعد جهانی آنرا نیز تقویت می‌کند، دینی بودن آن است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خصلت دیگر جامعه ایرانی پیشرفت‌گرایی است افزود: مردم کشور ما علاقه‌مند به پیشرفت هستند و عقلانیت متمایل به پیشرفت را می‌پسندند و کوته‌بینی منجر به پسرفت را تقبیح می‌کنند. این مسائل در زمینه تشویق‌های معماری در نظر گرفته شده است.




عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: جهان مجازی خودش دارای معماری است و سه ویژگی معماری شبکه مجازی موژولار بودن، یکپارچگی و شبکه‌ای بودن و لایه ای بودن است. اینترنت هم معماری شبیه به معماری فیزیکی فضای مجازی را دارد. 



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: جنبه نمایشی معماری اینترنت هم خیلی مهم است و در جامعه معماری لازم است که به آن توجه شود. عنصر سادگی محیط  و یا توجه به ناتوانان جسمی، کم بیناها، نابیناها در محیط مجازی در معماری فضای مجازی اهمیت پیدا می‌کند کما اینکه در معماری فیزیکی هم این عنصر مهم و برجسته است. مسابقه ملی معماری به معماری فیزیکی نباید ختم شود بلکه باید به معماری در بستر محیط مجازی هم توجه شود و شاید نوآوری‌هایی در جامعه ایرانی وجود داشته باشد که بتوان قدم مثبتی در این مسیر برداشت.



عاملی گفت: رتبه ایران به لحاظ نسبت مهندسین فارغ‌التحصیل به جمعیت خیلی بالا است و جامعه مهندسی بزرگی داریم و باید بتوانیم از این جامعه مهندسی استفاده کنیم و انشاالله که شاهد همکاری همه‌جانبه در همه رشته‌های مرتبط با معماری باشیم و این جایزه پایه کار اساسی را بگذارد و موسسان این کار از افتخارات ایران هستند و حتما موفق خواهد بود. در دهه فجر محورهای این جشنواره جمع‌بندی خواهد شد.



جشنواره معماری متعلق به همه خانواده معماری است



امیر محمدخانی، دبیر اولین جشنواره جایزه ملی معماری انقلاب اسلامی گفت: بدون هیچ تردیدی امروز نقطه مهم تاریخی و تمدنی در تاریخ معاصر ایران خواهد بود. در آغاز مسیری هستیم که با طلوع سال ۱۴۰۰ شمسی بتوانیم به سمت تغییرات و اصلاحاتی جدی در حوزه معماری و شهرسازی کشورمان حرکت کنیم که جای تقدیر دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی بستر این موضوع  را تائید کردند و دبیر کلی این جایزه را دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته‌اند.



دبیر اولین جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی افزود: ایجاد این موضوع و تصویب آن توسط شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق بی‌نهایت بی‌سابقه‌ای در تاریخ معاصر کشور بوده است.



محمدخانی گفت: زمانی برگزاری این جشنواره از ۳ اردیبهشت تا دهه مبارک فجر هر ساله برگزار می‌شود. این جایزه در چهار بخش اصلی برگزار می‌شود. بخش اول جایزه اصلی معماری عصر انقلاب اسلامی است، بخش دوم جشنواره معماران جوان، بخش سوم همایش علمی و بخش چهارم نمایشگاه ارائه دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه معماری است.



وی درباره مهمترین بخش‌های این جشنواره گفت: در بخش جایزه اصلی معماری عصر انقلاب اسلامی که با مشارکت همه خانواده معماری کشور برگزار خواهد شد، یک هم‌گرایی کاملی رقم خواهد خورد که موجب تحول در حوزه معماری خواهد شد. این جایزه به همه گروه‌های فعال در ساخت شهرها و روستاها اعم از عمران، معماری، سازه، تاسیسات، معماری منظر، طراحی داخلی، طراحی شهری، کارفرمایان، سرمایه گذاران، شهرداری‌ها و سایر مسئولین و نهادهای مرتبط با معماری خواهد بود.

 


محمدخانی توضیح داد: در این بخش آثار ۴۰ ساله ایران ( از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بخش دوم جشنواره نیز به متخصصان جوان، خلاق و دانشگاهی اختصاص دارد و به آینده معماری ایران پرداخته خواهد شد. در بخش سوم همایش نیز کتاب‌ها، مقاله‌ها و ... چهل سال گذشته توسط دانشگاه‌های برتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بخش چهارم نیز نمایشگاه دستاوردهای معماری انقلاب اسلامی است که با مشارکت بخش خصوصی  و دولتی در زمینه معماری و شهرسازی در دهه فجر برگزار می‌شود.

 


محمدخانی درباره برنامه زمانی این جشنواره گفت: از همین اردیبهشت ماه کارگروه‌های تخصصی و علمی برگزار، در تیرماه فراخوان جایزه اصلی، معماران جوان و همایش علمی را خواهیم داشت و در مرداد آغاز انتخاب ملی داوران، مهر ماه آغاز داوری آثار کل بخش، در آبان جشنواره معماران جوان برگزار، در آذر ماه همایش علمی را برگزار، در دی ماه اهتمام داوری جشنواره خواهد بود و اختتامیه نهایی در دهه فجر سال ۱۴۰۰ با برگزاری نمایشگاه خواهد بود. در واقع با ۸ گام فعالیت‌های مختلفی را خواهیم داشت.



معماری باید متناسب با مسائل کشور باشد



محمود گلابچی، رئیس کرسی یونسکو در معماری اسلامی ایران در ادامه نشست گفت: این اقدام برای این است که معماری و شهرسازی کشور را ارتقاء دهیم. هم اکنون در شرایط نامطلوبی از نظر شهرسازی و معماری هستیم. در این مسابقه در بحث مقررات و ضوابط، دقت‌ها و ملاحظاتی را انجام دهیم که معیارهای معماری و شهرسازی مطلوب را برای جامعه تعریف کنیم. می‌توانیم با فرهنگ سازی و شناخت معماری و بهره‌گیری از معماری گذشته و با نگاهی روشن و درست به آینده، به اهداف مطلوب معماری ایرانی- اسلامی دست پیدا کنیم.

 


گلابچی با بیان اینکه ما باید ضمن شناخت معماری گذشته، آسیب‌های این حوزه را نیز واکاویی و مطالعه کنیم توصیح داد: مهمترین ویژگی این جشنواره این است که  برگزاری جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی فرصتی را فراهم کرده تا جهت‌گیری درستی پیرامون این مساله داشته باشیم و ارزش‌های معماری ایران روزآمد کرده و امروز برای کشور خودمان و جهان از آن استفاده کنیم.



رئیس کرسی یونسکو در معماری اسلامی ایران یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید جهت‌گیری درستی پیرامون این مساله داشته باشند همیشه به اینکه آینده معماری را چطور ترسیم کرده و چطور می‌توانیم به معماری مطلوب و مورد نظر خودمان دست پیدا کنیم. بنابراین ضروری است برای برگزاری چنین رویدادهایی علاوه بر مراکز علمی و اساتید این حوزه از نقطه نظرهایی اعضای سازمان‌های حرفه‌ای، شهرداری، انجمن‌های حرفه‌ای و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی نیز بهره گیریم تا اهداف هماهنگی و انسجام بیشتری پیدا کنند.



گلابچی توضیح داد: برای معماری باید مسائلی را تعریف کنیم که مناسب تاریخ کشور ما است. باید برای آینده معماری کشور با این جشنواره کاری بزرگ انجام دهیم. باید معماری ایرانی و منطبق با اسلام و اعتقادات ما باشد.



ضربه مهندسان ساختمان به معماری



حمید میرمیران، رئیس هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران در ادامه این نشست، گفت:  معماری را یکی از بارزترین مظاهر تجلی فرهنگ و هنر تمدن های بشری  در تمام دوران‌ها بوده است. ساختمان‌ها و بناهای معماری با قدمت چندین هزار ساله، نشان از یک دوره تاریخی چندین هزار ساله و اهمیت صد چندان روح و فضای معماری یک کشور است.



میرمیران گفت:  بناهای معماری باقی می‌ماند و نشانه فرهنگ و تمدن یک دوره تاریخی از زندگی بشری خواهند بود. فرم و شکل معماری نشان‌دهنده شیوه زندگی مردم در دوره‌های مختلف بوده و روح و  فضاهای معماری نشان‌دهنده فضاهای فرهنگی آن دوره است. معماری در تمامی جنبه‌های زندگی از اوقات فراغت گرفته تا حکومت، سیاست، اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کنند بنابراین نباید صرفا به معماری و ساختمان کلی یک بنا توجه کنیم بلکه باید معیارها و ارزش های کیفی و هنری یک معماری را نیز مد نظر قرار دهیم.



وی با بیان اینکه فراگیر بودن معماری یکی دیگر از جنبه‌های معماری است افزود: این فراگیری بر همه جنبه‌های زندگی انسانی احاطه دارد.



رئیس هیئت مدیره بنیاد معماری میرمیران  با اشاره به اینکه انسان در هر جایی حضور پیدا می‌کند معماری به عنوان هنر سازماندهی فضا نقش زیبایی به آن فضا اعطا می‌کند ادامه داد: از این نظر نقش معماری و معماران نقش موثر و پیوسته بوده و فقط امر ساختمان و فیزیکی نبوده است.  هرچند طی دویست سال گذشته شاهد تغییر و تحولی در بناهای ایرانی و اسلامی بوده‌ایم اما از بعد و جنبه دیگر، ساختمان‌ها و بناهای زیبایی مانند مسجد سپه سالار، شمس‌العماره و .... در این دوران ایجاد شده‌اند بنابراین نباید کوشش‌های معماران این دوره را نادیده بنگاریم.



وی با بیان اینکه نباید به ساختمان فقط از زاویه کمی و تکنیکی آن نگاه کرد بلکه باید جنبه‌های هنری آن را ارزیابی و ارزش گذاری کنیم اظهار کرد: بی‌توجهی به معماران در دوره‌های مختلف برای تمامی کشورها به وجود آمده است چه بسا در دوره نخست اسلام، شاهد تعامل دو طرفه فرهنگ اسلامی و معماری غربی بوده‌ایم. اکنون صدمه اصلی به معماری را افرادی می‌زنند که مهندس ساختمان تلقی می‌شوند افرادی که کارخانه تولید ساختمان دارند. از این رو با پرداختن معماری ایران و با مدیرت شهری و کشوری در این جشنواره می‌توانیم فرهنگ و بینش معماری خوب سرزمین‌مان را نهادینه کنیم.



معماری در ایران غربگرایانه و دچار هرج و مرج است



عبدالحمید نقره‌کار، رئیس قطب علمی معماری اسلامی در ادامه این نشست، ضمن تشکر از راه‌اندازی این جشنواره گفت: نکته اصلی این است که باید ببینم که معماری و شهرسازی امروز ما از کجا و چگونه شروع شده و یک آسیب‌شناسی از آن داشته باشیم و بدانیم آنچه باید به صورت مطلوب برای جامعه طراحی شود چگونه باید در نظر گرفته شود. بدون تعارف باید گفت که معماری و شهرسازی امروز ما ناشی از رویکردی است که در یک قرن اخیر با ایجاد دانشکده‌های معماری که توسط غربی‌ها برای ما ایجاد شده است. سر فصل دروس، کتاب‌های درسی، اساتید و غیره همگی غربی بودند.

 


نقره کار با بیان اینکه  دانش‌آموختگان این حوزه نیز در چنین بستری رشد پیدا کرده بودند ادامه داد: این در حالی است که رویکرد و محتوای معماری و شهرسازی غرب دچار پوچ‌گرایی است و زیباشناسی بناهای‌شان دچار هرج و مرج است. در سبک معماری نیز هیچ اصول ثابتی ندارند. فلسفه هنر آنها نیز دچار هرج و مرج است.



وی با اشاره به اینکه جدا از اینکه ما هم اکنون از هویت معماری اسلامی و ایرانی فاصله داریم ادامه داد: در زمینه تکنولوژی و فناوری نیز عقب افتاده‌ایم که باید مجهز به مواد و مصالح جدید شویم که امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌ای این مسایل به درستی تبیین و تدابیر اساسی و بنیادی پیرامون این مساله اتخاذ شود.

 


وی گفت: باید در وهله نخست با آسیب‌شناسی معماری و فضای شهری، چگونگی دست‌یابی به معماری مطلوب را پیگیری کنیم. در حال حاضر بیشترین مشکل معماری و شهرسازی کشور ناشی از رویکرد یک قرن اخیر است.


گلابچی با بیان اینکه سیمای امروز معماری با نقطه مطلوب ما تفاوت دارد ادامه داد: به همین جهت امروز نیازمند نوعی بازنگری هستیم و امیدواریم این جایزه در عمل بخشی از دستور کار معماران آینده کشور باشد تا معماری به معیار مطلوب برسد.



با شاخصه‌های معماری و شهرسازی کشورمان فاصله داریم



در ادامه مصطفی بهزادفر، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: ما هم اکنون از دنیای مدرنسیم بهره می‌گیرم و برای اینکه به معماری کشور خودمان و معماری ایرانی اسلامی بپردازیم باید خیلی عمیق‌تر از کاری که در یک قرن گذشته مخصوصا با فرمالیسمی که همچنان ادامه داد باید وارد حوزه ساخت‌ساز متاثر از روح فضا که معماری را برمی تابد شویم.



وی گفت: اگر بخواهیم در این مسیر برویم تاکنون قدم آنچنانی برنداشته‌ایم و می‌توانیم با همین جشنواره و نقد گذشته رو به آینده داشته باشیم. در دهه آخر دانشگاه‌های معماری و شهرسازی کشور در حال تجدید نظر روی برنامه‌های آموزشی، در همه شاخه‌های شهرسازی و معماری هنر که بتواند با ساختارها منطبق باشد، صورت می‌گیرد. اما هم اکنون با شاخصه‌های معماری و شهرسازی کشورمان فاصله داریم.

به دنبال تاسیس نظام معماری جمهوری اسلامی ایران هستیم


محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر اجرایی این جایزه و رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست از آغاز نخستین جشنواره ملی معماری عصر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره حل مسائلی است که طی چند دهه گذشته در حوزه معماری مغفول باقی مانده است.


وی اظهارداشت: با برگزاری این جشنواره پیگیر تاسیس نظام معماری جمهوری اسلامی ایران هستیم. این وظیفه در سند مصوب معماری ایرانی نیز آمده است.


به فیزیک ساختمان بیشتر از روح ساختمان توجه داشته‌ایم


در ادامه حامد مانی‌فر، مدیر کل دفتر مقررات ملی و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: حوزه ساخت‌وساز از این جهت دارای اهمیت است که بیشتر این ساخت‌وسازها مردمی است. در حوزه ضوابط  و مقررات که به آن اشاره شد در مباحث مقررات ملی ساختمان در این سال‌ها به فیزیک ساختمان بیشتر از روح ساختمان توجه کردیم.


وی افزود: شاید یکی از دلیلی که مسائل هویتی در بحث مقررات تئوری ساختمان کمتر در دستور کار است و اهمیت و ظرفیت ساختمان است که به نوعی گرد آوری در قالب مباحث محدودی از ساختمان است.


به گفته‌ این مقام مسئول، معماری مورد بی‌مهری قرار گرفته است  و برخی همچنان می‌خواهند معماری رومی را در کشور راه‌اندازی کنند. باید این مسئله آسیب‌شناسی شده و معماری به درون مردم برده شود و در ساخت سریال‌ها و رویدادها به نوعی عمل شود که برای مردم مهم شود. معماری باید به مطالبه تبدیل شود.


باید ویژگی‌های معماری اسلامی را معرفی کنیم


حمید میرمیران، رئیس هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران در بیان دیگری در این نشست گفت: انقطاع تاریخی که از ۲۰۰ سال پیس داشتیم باعث شده معماری ما دچار تطور شود. البته برخی اوقات در طول تاریخ خودمان هم صدور فرهنگ و معماری اسلامی بوده است ولی  در این تطور هر دوطرف منتفع می‌شده‌اند.


وی ادامه داد: در جامعه چند جریان وجود دارد. یک جریان به دنبال تقلید صرف از معماری است که به میزان افرادی که به دنبال تقلید از معماری سایر کشورها هستند ضربه زننده است، یک جریان فرم‌ها و الگوها را دنبال می‌کند که قبل و بعد از انقلاب وجود داشته و به پست مدرن‌ها مشهور هستند و در واقع یک قدم به جلو هستند، یک جریان هم جریان حرفه‌ای است کا معماری بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد و منکر هر گونه معماری سرزمینی است. یک عده هم فقط ساختمان‌سازی می‌کنند و نمی‌توان نام آن را معماری گذاشت و در نتیجه این جایزه معماری می‌تواند با پرداختن به واقعیت معماری به مردم و جامعه حرفه‌ای و مدیریت شهری و کشوری بگوید که معماری چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد و تغییر این شرایط به زمان ۵ تا ۱۰ ساله نیاز دارد اما باید رفت رفته این بینش را در جامعه حرفه‌ای خودمان راه‌اندازی کنیم.


معماری باید فاخر باشد


در پایان عاملی در جمع‌بندی این نشست اظهار کرد: این جایزه یک نهادسازی جدید برای تقویت معماری عصر انقلاب اسلامی خواهد بود.  پایه این نهاد را رتبه‌بندی معماری ایران است. اگر بتوانیم زیرساخت‌های ساختاری، معیاری و روش‌های ارزیابی و داوری کار را محکم  و قوی با رعایت عدالت و نکات علمی و مهارتی و حرفه‌ای تنظیم کنیم حتما این جایزه می‌تواند نقش‌آفرینی در جهت‌دهی به معماری ایران داشته باشد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوایز مهم بین‌المللی و ملی در جهان مغناطیس اصلی هنجارسازی مهارتی و حرفه‌ای هستند و اگر بتوانیم پایه کار را درست بگذاریم موفق خواهیم بود. جایزه باید در مرحله اول عادلانه باشد و اصول قضاوت تخصصی را رعایت کند و نباید به دولتی و غیر دولتی بودن بنا توجه کرد.


عاملی در ادامه با تاکید بر اینکه چون می‌خواستیم این کار شروع شود، و اساتید محترم تاکید کردند، مسئولیت برگزاری دوره اول جایزه بر عهده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شد، افزود: در ادامه کار باید یکی از معماران بزرگ ایران این مسئولیت را بر عهده بگیرد. هیات داوری علمی مبنای کار خواهند بود و از انجمن‌های مردمی در این کار استفاده خواهد شد.


وی با بیان اینکه معماری لباس تن ما است، افزود: ما داریم در این فضا زیست و زندگی می‌کنیم و در هر کجاز هستیم در فضای معماری هستیم و با معماری زندگی می‌کنیم که آثار خودآگاه و ناخودآگاه دارد. آثار ناخودآگاه معماری بیشتر از آثار خودآگاه آن است.


به گفته استاد دانشگاه تهران، این بستر باید یک فضای فاخر باشد. امروز دو نوع هویت در حال فراگیر شدن است. هویت‌های دو رگه و نامعین که گرفتار تشویش هستند. این تشویش از مسیر عملی زندگی یعنی مسیر گذران اوقات فراغت، بازار، مدرسه‌ای، دانشگاه و معماری شکل می گیرد. در عمل در این مسیر زندگی می‌کنیم که البته خود این مسیر فرهنگ جامعه را شکل می‌دهد.


عاملی با اشاره به اینکه اگر این‌ها نظم داشته باشند انسان‌ها زیست آرامی در آن خواهند داشت خاطر نشان کرد: اگر بی‌نظم باشد انسان‌ها زیست به هم‌ریخته و آشفته‌ای خواهند داشت و به قول استوارات هال دچار یک خواب ناآرام می‌شوند. گاهی اوقات انسان احساس می‌کند که بناها خشونت تولید می‌کنند و البته آرامش هم از بناها ایجاد می‌شود. با زیرساخت قوی، جدی گرفتن موضوع، تعریف استانداردهای دقیق و استانداردها و شاخص‌هایی که می‌تواند مسیر آینده معماری ایران را رقم بزند می توان  در نظام معماری تاثیر گذاری اصلی را داشته باشیم.
 


انتهای پیام/۴۱۰۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب