دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1394 - 17:07

دومین دوره مسابقات چالش گرانش زمین در واحد نجف‌آباد برگزار شد

دبیر انجمن علمی دانشجویی هوافضای واحد نجف‌آباد از برگزاری سومین دوره مسابقات چالش گرانش زمین با عنوان «نجاتگر تخم مرغ» در دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه خبر داد. 
کد خبر : 57426

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، دبیر انجمن علمی هوافضای این دانشگاه گفت: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مهندسین هوافضا در طراحی سامانه‌ها و کاوشگرهای فضایی، طراحی و تولید سیستم و سازه‌ای است که بتواند محموله فضایی را هنگام بازگشت به زمین به‌طور کامل حفاظت کند. در مسابقات نجاتگر تخم مرغ، شرکت کنندگان سازه‌هایی با مواد و مصالح از قبل مشخص شده می‌سازند و در آنها تخم مرغ قرار می‌دهند و آن را از ارتفاع معین به سمت زمین‌‌ رها می‌کنند. سازه حامل تخم مرغ باید در محدوده معیین فرود امده بدون آنکه تخم مرغ درون سازه آسیب ببیند.


مهران مختاری ادامه داد: دانشجویان باید روشی را طراحی کنند که نحوه فرود نجاتگر به گونه‌ای باشد که ضربه ناشی از برخورد آن با زمین باعث شکستگی تخم مرغ نشود و برای این کار باید شتاب گرانش، زاویه پرتاب و پارامترهای سطح تخم مرغ و زمین، مورد بررسی و محاسبه دقیق قرار گیرد. این سازه‌ها باید طبق قوانین خاصی ساخته شوند. شرایط ساخت این سازه‌ها، هم از نظر مواد و مصالح بکار گرفته شده در سازه و هم از لحاظ حجم و اندازه، تابع قوانین خاصی هستند. برای شرکت در این مسابقات باید سازه به گونه‌ای ساخته شود که تخم مرغ در درون آن جاسازی شده وبا سقوط سازه از ارتفاعی مشخص، تخم مرغ از آن خارج شده و کمترین آسیب را ببیند، ابتکار و خلاقیت در ارائه ایده‌ای نو برای محافظت تخم مرغ و همچنین داشتن طرح فنی و مهندسی و از پیش طراحی شده به سالم ماندن تخم مرغ کمک می‌کند.


وی افزود: در این راستا انجمن علمی و پژوهشی هوا فضای واحد نجف‌آباد اقدام به برگزاری دومین دوره این مسابقات کرد، که ۱۱ گروه دانشجویی به همراه ۱۳ سازه شرکت کردند. بعد از اجرای مسابقات و ارزیابی نتایج عملکرده نجاتگر‌ها توسط هیات داوران، گروه‌های سیمرغ، فراز و ققنوس به ترتیب موفق به کسب مقام‌های اول تا سوم این مسابقات شدند.


سازه‌های سیمرغ (مقام اول) و ققنوس (مقام سوم) توسط رضا امینی، سید محمد حسینی، پویا واهری و مهشید خداوردیان و سازه فراز (مقام دوم) توسط پوریا کرمی، یوسف صالحی و محمدرضا پناهی ساخته و در مسابقات شرکت کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب