دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1400 - 12:00
نشریه هندی:

چابهار می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود/ لزوم اتصال ریلی بندر چابهار به دریای سیاه

یک روزنامه هندی در گزارشی با بیان اینکه چابهار می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود، نوشت: به این دلیل که چابهار به اقیانوس هند مشرف است، راه را برای استفاده از این بندر به‌عنوان دالان تجارت خارجی فراهم می‌کند.
کد خبر : 572964
بند چاربهار

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، نشریه حبل‌المتین کلکته چاپ هند پس از حادثه کشتی «اور گرین» (Ever Green) متعلق به کمپانی تایوانی Evergreen Marine، در گزارشی به موضوع امکان استفاده از چابهار به جای کانال سوئز پرداخت و نوشت: اتصال بندر چابهار به دریای سیاه از مسیر راه‌آهن از اهمیت کانال سوئز می‌کاهد. چابهار از شهرهای استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده است و دروازه آب‌های ایران به آب‌های آزاد بین‌المللی است، زیرا تنها بندر ایرانی به‌ شمار می‌رود که به اقیانوس هند مشرف است.


طبق این گزارش، تجربه نشان داده است بر هم خوردن ترافیک کانال سوئز به کشتی‌های تجاری که قصد عبور از این کانال را دارند خسارت زیادی وارد می‌کند؛ درحالی‌که این کشتی‌ها می‌توانند محموله‌های خود را در چابهار تخلیه کنند و سپس آن‌ها را از مسیر زمینی به دریای سیاه برسانند.  عبور از کانال سوئز حدود ۱۵ روز طول می‌کشد؛ طبعاً با اتصال ریلی بندر چابهار به دریای سیاه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مسیر ترانزیتی کوتاه‌تر می‌شود و درآمد قابل‌توجهی را برای ایران به همراه خواهد داشت.



این گزارش می‌افزاید: کانال سوئز از بندر سعید در دریای مدیترانه (شمال) تا شهر بندری سوئز (جنوب) امتداد دارد و اختلال در ترافیک آن ضربه‌ای دردناک بر اقتصاد مصر و تجارت جهانی وارد می‌کند.


عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در اظهاراتی از احتمال جایگزینی کانال سوئز با دالان چابهار خبر داد. این موضوع گواه چشم‌انداز مدنظر وی برای دستیابی به درآمد سرشار در آینده و بر مبنای اسناد تاریخی است که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد. او می‌خواهد اثبات کند ایرانی‌ها باید با تصمیم قاطع، روحیه جهادی و استفاده از همه امکانات و پشتیبانی‌ها، این محور فوق‌العاده راهبردی را ایجاد کنند؛ کاری که می‌بایست حدود یک قرن پیش انجام می‌شد.


این روزنامه هندی می‌نویسد: با توجه به امنیت سرزمین ایران از سویی و احتمال مسدود شدن مجدد کانال سوئز در آینده از سوی دیگر، ارائه راه‌حل جایگزین و ایمن برای دور زدن کانال سوئز ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که بازرگانان به‌خوبی از این موضوع آگاه هستند.


اتصال راه آهن منطقه آزاد چابهار به خط آهن سراسری کشور باعث کاهش نگرانی تجار، کاهش مسیر طولانی دریایی، توسعه بنادر و در نتیجه افزایش درآمد ارزی کشور می‌شود.


حبل‌المتین کلکته در ادامه گزارش خود آورده است: به این دلیل که چابهار به اقیانوس هند مشرف است، دروازه ورود به کشورهای همسایه و نیز آسیای میانه، قفقاز و افغانستان به‌ شمار می‌رود که راه را برای استفاده از خاک ایران و بندر چابهار به‌عنوان دالان تجارت خارجی فراهم می‌کند.


انعقاد قرارداد سه‌جانبه چابهار


این روزنامه هندی نوشت: در سال‌های اخیر ایران با هدف اتصال شرق کشور با کشورهای همسایه و رونق اقتصادی به‌وسیله این منطقه آزاد، زیرساخت‌های اصلی چابهار را تقویت کرد تا بستر مناسبی برای گسترش مبادلات تجاری فراهم شود. تلاش‌های ایران برای امضای توافق‌نامه سه‌جانبه چابهار میان تهران، کابل و دهلی‌نو و همچنین همکاری با افغانستان برای تأمین نیازهای این کشور و پیوند آن به آب‌های آزاد در این راستا انجام شده است.





بیشتر بخوانید:


ابراز نگرانی پنتاگون از تأثیر مسدود شدن کانال سوئز بر عملیات نیروی دریایی آمریکا





حبل‌المتین کلکته افزود: ارزش توافق‌نامه امضاشده میان ایران و هند بالغ بر ۸۵ میلیون دلار و هدف آن توسعه و راه‌اندازی فاز نخست بندر شهید بهشتی در چابهار است.  این موضوع زمینه تقویت زیرساخت‌ها را در منطقه آزاد تجاری چابهار فراهم می‌کند. نباید از نظر دور داشت که بندر چابهار دروازه هند به آسیای میانه است و افغانستان آن را دروازه اصلی خود به آسیای جنوبی می‌داند.


چابهار، گزینه سومین مرکز خرید برتر ایران


این روزنامه هندی نوشت: بندر چابهار به‌دلیل زیرساخت‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیاد، علاوه بر موقعیت مهم راهبردی، می‌تواند گزینه سومین مرکز تجاری ایران باشد و می‌توان آن را از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌هایش با بندرعباس و بندر امام خمینی مقایسه کرد.


در پایان این گزارش آمده است: با وجود تحریم‌های آمریکا، اقدامات توسعه‌محور چند سال اخیر در شهر چابهار و سواحل مکران، باعث غرور و افتخار ایرانیان است، زیرا این بندر راهبردی نه‌تنها برای ایران، بلکه متعلق به کل منطقه است. بندر چابهار نقش مهمی در ترانزیت شرق به غرب و جنوب به شمال دارد و این موضوع ضرورت توسعه آن و اتمام پروژه‌هایی را که برای ایفای نقش بهتر و مؤثرتر در حال اجرا هستند، نشان می‌دهد.


 انتهای پیام/۴۰۳۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته