احتجاج دانشجویان در کرسیهای آزاداندیشی با تأکید بر 3 اصل/ جریان گفتوگو در مسابقات ملی نهادینه شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هدف غایی انقلاب اسلامی را تحقق تمدن نوین اسلامی بیان کردند. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به قله تمدنسازی باید علاوه بر تولید نظریه در راستای تربیت نیروی انسانی گامهای محکم و مهمی بردارد.
حال سؤال این است که چگونه میتوان به تمدنسازی با ترکیب تربیت نیروی انسانی رسید؟ پاسخ روشن است؛ آزادی بیان. جامعه برای تحقق بلوغ فکری نیازمند آزادی است و همانطور که اشاره شد بدون آزادی بیان، تمدنسازی نیز هرگز اتفاق نخواهد داد.
انسانها برای دستیابی به آزادی ممکن است با گردنههای دشوار مواجه شوند؛ اما شرط تحصیل عقلانیت در آزادی بیان پرهیز از بیحوصلگی و حاکم کردن منطق و اخلاق بر ذهن و روان است.
از سوی دیگر تحقق بلوغ فکری جز از راه آزادی بیان ممکن نخواهد بود و نحوه دستیابی به این هدف همان کرسی آزاداندیشی است.
دانشگاه محلی برای آزمون و خطای دانشجویان است
البته ذکر این نکته ضروری است که دانشگاهها نباید اسیر تحجر و وادادگی مقابل نظر افراد شوند و دانشجویان و استادان نیز باید از جنجال در حسن ارائه نظر خود دوری کنند که این مهمترین نکته است.
اینکه هر فردی تلاش کند نظر خود را به هر طریق ممکن به کرسی بنشاند و مخاطبان را با خود همراه کند، دور از عقلانیت و شأن دانشجو و استاد است؛ بلکه باید این نظر بهصورت مستند و پرهیز از هرگونه جعل تاریخ و واقعیات جامعه باشد.
هدف اصلی کرسی آزاداندیشی اظهارنظر علایق و سلایق است و مخاطب خود باید افکار حسنه را تشخیص دهد، بدون اینکه جار و جنجالی در میان باشد.
دانشگاه محلی برای آزمون و خطای دانشجویان است و برای رشد جامعه و کشور این آزمون و خطاها امری طبیعی است و باید وجود داشته باشد.
نکته مهم دیگر عنوان کرسیهاست که باید برای مخاطب موضوعیت داشته باشد و مخاطب بتواند با اشتیاق پای نظر دانشجویان و استادان بنشیند، اینکه دانشجو در کرسی آزاداندیشی صرفاً دنبال پیروزی باشد، جامعه را به رشد نخواهد رساند.
تنوع حوزهها در موضوعات نکته دیگری است که برگزارکنندگان کرسی آزاداندیشی باید به آن توجه جدی داشته باشند، بهطوری که تمام علائق باید امکان سخن گفتن داشته باشند.
تخصصگرایی نیز موضوع مهمی است که در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی باید مدنظر مسئولان قرار داشته باشد، بهعنوان مثال اگر تیمی در حوزه اقتصادی ثبتنام کرده، باید صرفاً در همان حوزه نظر خود را ابراز کند. انتقاد فردی به یک موضوع مشخص دلیل بر مخالفت او نیست و نباید به کلمات «منتقد» و «مخالف» به یک چشم نگریست.
مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگتر کنند.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی را پیش از عید نوروز بهصورت استانی برگزار کرد و تیمهای راه یافته به مرحله کشوری مشخص شدند.
بر این اساس، مقرر شده از نیمه دوم فروردین مرحله کشوری این رویداد آغاز شود و دانشجویان باید رقابت نفسگیری را در این مرحله برگزار کنند و به رقابت بپردازند.
نکتهای که در مرحله استانی رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزارهها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب میشد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.
مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگتر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.
آغاز کرسیهای آزاداندیشی بسیار خوب و پرقوت بود
خبرگزاری آنا در سلسله گفتوگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی فعالیتهای این واحدها را با تأکید بر کرسی آزاداندیشی بررسی میکند.
در این بخش از گفتوگو بهسراغ سعید شریفی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان رفتیم تا اقدامات و فعالیتهای این معاونت را در راستای توسعه و گسترش کرسیهای آزاداندیشی در این دانشگاه جویا شویم.
مشروح گفتوگوی آنا با شریفی در پی میآید:
آنا: با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی، وضعیت دانشگاه و استان متبوع شما در چه شرایطی بوده و استقبال دانشجویان از این کرسیها و موضوعات تعیین شده چگونه است؟
شریفی: خوشبختانه استان اصفهان در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی پیشگام بوده است و موفق شد در موعد مقرر کرسیهای ثبت و اخذ مجوز شده از شورای نظارت را برگزار کند.
کرسیهای آزاداندیشی با استقبال گستردهای در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مواجه شد، بهگونهای که تقاضاها برای استمرار این کرسیها از حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی بیشتر شد.
اعضای هیئت علمی تقاضای توسعه این کرسیها در سطح استادان با رویکردهای ترویجی و آزاداندیشی را داشتند که امسال در دستور کار خواهد بود.
آغاز کرسیهای آزاداندیشی بسیار خوب و پرقوت بود و در اوج محدودیتهای کرونایی موفق شدیم کرسیها را بهصورت حضوری و با رعایت پروتکلها برگزار و همزمان در سامانههای مجازی دانشگاه پخش کنیم. اولویت ما علاوه بر رعایت دستورالعملها، توجه به شیوهنامههای بهداشتی هم بود.
آنا: چه راهکاری دارید تا کرسیهای آزاداندیشی از حالت تشریفاتی خارج شده و به گفتوگوی آزاد و جدی تبدیل شود؟
شریفی: واقعیت اینجاست که استمرار کرسیها به شکل هدفمند میتواند انگیزه بخش حرکت گفتوگویی و تلاش برای قوام اندیشههای جریانساز باشد.
تمایل دانشجویان برای توسعه جریان گفتوگو در حوزه عمومی
بهعنوان مسئول و داور در برخی از مسابقات از نزدیک مشاهده کردم که تمایل و رغبت دانشجویان به حضور در کرسی آزاداندیشی بسیار بالا بود و ما حتی نگران بعد از برگزاری این رویداد بودیم؛ اما در عمل فضا و نقدهای بعد از برگزاری بسیار خیلی مفید و سازنده بود و حتی برخی کرسیها تا چند روز بعد از برگزاری همچنان در فضای مجازی بازتاب داشت که این نشان از توان کرسیهای دانشجویی برای ورود به پیکره اجتماعی است.
آنا: چگونه میتوان از ساختارشکنی، شالودهشکنی و بر هم زدن پایههای هویت ملی در کرسیهای آزاداندیشی جلوگیری و نتیجه آن را در جامعه ساری و جاری کرد؟
شریفی: باید صبر کرد و با دانش کافی و بهدور از جانبداری مقابل ایدههای ساختارشکنانه با گشادگی سینه پاسخگو بود.
واقعیت این است که دانشجویان با ادب و پایبندی به احترام متقابل و آداب گفت و شنود مؤثر بهخصوص به اندیشه مقابل و مخالف بودند؛ اما در آغاز کار قرار داریم و باید در استدلالها و شیوههای مباحثه پختگی لازم ایجاد شود و چنین قابلیتی با استمرار و تعهد به جریان آزاداندیشانه و آداب گفتوگوی چندجانبه تقویت خواهد شد.
آنا: محور منطق و عقلانیت تا چه اندازه در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی رعایت میشود؟
شریفی: موضوعات مطرح شده در رویداد استانی کرسیهای آزاداندیشی عمدتاً واجد عنصر عقلانیت بود و بسیاری از تیمها استدلالهای قوی و محکمی برای دفاع از فرض خود اقامه میکردند؛ اما آنچه بیشتر مدنظر بوده، نهادینهسازی جریان گفتوگو است و به نظر میرسد این جریانسازی که از دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد در آینده نزدیک به بدنه جامعه بسط یابد، مهمتر از توسعه باید زیرساختهای اصلی جریان گفتوگو که بسترسازی برای ظرفیتهای پذیرش فرهنگی است در اجتماع تقویت شود.
آنا: یکی از مؤلفههای اصلی کرسیهای آزاداندیشی تضارب آرا است، این تضارب آرا بر فضای کرسیهای آزاداندیشی تأثیر منفی میگذارد یا مثبت؟
شریفی: تضارب آرا و اندیشهها تا حد زیادی کمک میکند تا سطح دانش، آگاهی و جریان فکری به سمت احتجاج عقلانی سوق یابد، افزایش راهها و سویههای غلبه عقلانیت در فضای دانشگاهی به توسعه اتحاد و تقویت سرمایههای عاطفی نیز منجر خواهد شد که از لوازم بیبدیل تقویت هویت ملی است.
جریان گفتوگویی بین دانشجویان نمونه کوچکی از تمایل برای توسعه گفتوگو در حوزه عمومی است. وجود و بیان چنین قابلیتی بر ظرفیت قوه عاقله اجتماعی میتواند بهویژه در شرایط بحرانی مقوم اتحاد و انسجام ملی و ظرفیتسازی برای انطباق با تحولات بیرونی باشد.
امیدوارم این حرکت ارزشمند و قابل تحسینی (برگزاری کرسی آزاداندیشی) که به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی احیا شد در سطح ملی و بینالمللی استمرار یابد و شاهد فضای پرنشاط مباحثه علمی و تضارب اندیشههای فراررو باشیم.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/