سی و نهمین جشنواره فیلم فجر؛ پرواز سیمرغها زیر سایه شوم کرونا
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سالی که همه فعالی های فرهنگی و هنری تحتالشعاع شیوع کرونا قرار گرفته بود در همان موعد همیشگی از دوازدهم تابیست ودوم بهمن ماه سال 1399 برگزار شد. اظهارنظرها و نارضایتیها، تحسینها و تقدیرها و انتقادات از تصمیم هیئت داوران و روند اعطای سیمرغها، روال هرساله این جشنواره است. وضعیتی که امسال هم با اعلام نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین وسپس صاحبان آن بار دیگر تکرار شد.
حواشی کرونایی جشنواره سی و نهم
اما علاوه بر این حواشی همیشگی، امسال به خاطر شرایط کرونایی و محدودیتهای ناشی از آن خبرسازی این جشنواره جنس و رنگی دیگر نیز داشت. از همان روز اول جشنواره، اخبار و تصاویری مبنی بر رعایتنشدن شیوهنامههای بهداشتی در سالنهای مردمی و سالن اهالی رسانه منتشر شد. این وضعیت با واکنش مدیران ستاد ملی مقابله باکرونا و وزارت بهداشت همراه شد و در نهایت متولیان برگزاری جشنواره را به حساسیت بیشتر و نظارت در این زمینه ملزم کرد.
درگذشت مرحوم علی انصاریان بر اثر ابتلا به کرونا در چهارمین روز برگزاری جشنواره باز هم این ویروس ناخوانده را به صدر اخبار حاشیهای جشنواره کشاند. فوتبالیست محبوبی که پس از چند تجربه بازیگری در سینما و تلویزیون، امسال با فیلم «رُمانتسیم عماد و طوبا» برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و البته هرگز فرصت دیدن فیلمش را نیافت.
اما تنها یکی دو روز پس از برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره خبر ابتلای ایمان امیدواری و مارال جیرانی به کرونا منتشر شد. دو چهرهای که به ترتیب برنده سیمرغ بلورین چهرهپردازی و طراحی لباس این دوره از جشنواره شده بودند. این خبر به شکل غیر رسمی در رسانهها دست به دست چرخید، چند بار تأیید و تکذیب شد و درنهایت هم مشخص نشد که کم و کیف و صحت آن تا چه اندازه است.
این حواشی کرونایی درحالی رقم خورد که بسیاری از کارشناسان از مدتها قبل نسبت به برگزاری این جشنواره به صورت فیزیکی ابراز نگرانی کرده بودند. آنها معتقد بودند که در شرایط شکننده کنترل کرونا، برگزاری این رویداد هنری ضرورتی ندارد. بهویژه این که پیش از آن، جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی مختلف یا لغو شده و یا همچون «سینما حقیقت» و «جشنواره فیلم کودک و نوجوان» و «جشنواره تئاتر فجر» به صورت مجازی برگزار شده بودند. اتفاقی اکه این روزها برای جشنواره موسیقی فجر هم افتاده است و این رخداد هنری به صورت کاملا ًمجازی در حال برگزاری است.
بااینحال استدلال مدیران سینمایی کشور این بود که جشنواره فیلم فجر ماهیت متفاوتی از سایر رویدادهای فرهنگی دارد و هنوز زمینههای فنی و فرهنگی لازم برای برگزاری آن به صورت مجازی آماده نیست. از طرف دیگر روشن نگهداشتن چراغ سینما، جلوگیری از تلنبارشدن آثار تولیدی پشت سد جشنواره در سالهای بعد و دادن انگیزه به اهالی سینما از دلایل دیگر آنها برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به هر کیفیت ممکن بود که آن هم در جای خود قابل نقد و بررسی است.
جشنواره فیلم فجر با اعمال برخی محدودیتها برگزار شد.از جمله این محدودیتها میتوان به کاهش تعداد آثار منتخب برای نمایش، کاهش ظرفیت تماشاگران، لغو مراسم افتتاحیه و برگزاری آیین اختتامیه با حداقل تعداد مدعوین و... اشاره کرد. با این حال این راهکارها هم نتوانست مانع از خبرسازی کرونایی جشنواره فیلم شود.
کامیابان جشنواره سی و نهم
جشنواره فجر 39 در حالی برگزیدگان خود را شناخت که شانزده فیلمی که در بخش مسابقه سودای سیمرغ اکران شدند، همه فیلمهایی بودند که در بخشهای مختلف کاندیدا داشتند.
فیلمهای «یدو» با پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار، «بیهمهچیز» با پنج سیمرغ، «ابلق» با چهار سیمرغ، «زالاوا» با سه سیمرغ و یک دیپلم افتخار، «تکتیرانداز» و «روشن» هرکدام با دو سیمرغ و دو فیلم «مامان» و «روزی روزگاری آبادان» با یک سیمرغ، آثار موفق این دوره از جشنواره بودند. فیلم «مصلحت» نیز با یک دیپلم افتخار در کنار آثار موفق این دوره قرار گرفت.
«یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است و با 13 نامزدی پیشتاز دریافت جوایز بود. این فیلم در بخشهای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین نقش اول زن، بهترین نقش اول مرد،بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین صدابردار، بهترین طراحی صحنه، بهترین چهرهپردازی و جلوههای ویژه میدانی کاندیدا شد که از این میان سیمرغ بلورین بهترین صدابردار، بهترین صداگذار، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.
فیلم «بی همهچیز» آخرین ساخته محسن قرایی در مقام کارگردان است که به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی تولید شده است. این فیلم که جزو پنج فیلم پرمخاطب سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت. فیلم در شاخههای جلوههای بصری، طراحی لباس، طراحی صحنه، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی متن، تدوین، فیلمبرداری، نقش مکمل مرد، نقش اول مرد، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی و بهترین فیلم کاندیدا شده و جوایز بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، بهترین فیلمنامه اقتباسی و جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد.
فیلم «زالاوا» نخستین ساخته ارسلان امیری، به تهیهکنندگی روحالله و سمیرا برادری که در 10 شاخه طراحی لباس، صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری، نقش مکمل مرد، نقش اول مرد، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی، بهترین فیلم و کارگردانی اول نامزد دریافت جایزه شده بود نیز یکی از فیلمهای موفق این دوره بود. «زالاوا» دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری ، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین کارگردان فیلم اولی و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.
فیلم «ابلق» آخرین ساخته نرگس آبیار به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی هم در 9 شاخه جلوههای بصری، چهرهپردازی، طراحی صحنه، صدابرداری، نقش مکمل زن (برای دو بازیگر زن)، نقش اول زن، کارگردانی و بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شد که توانست سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری، بهترین چهرهپردازی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند.
فیلم «روشن» به تهیهکنندگی و کارگردانی روحالله حجازی در بخشهای بهترین جلوههای ویژه میدانی، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین نقش اول مرد نامزد شد که توانست جایزه بهترین فیلمبرداری و نقش اول مرد را به دست بیاورد.
فیلم «تکتیرانداز» ساخته علی غفاری و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری هم در بخشهای بهترین جلوههای ویژه میدانی، بهترین صدابردار و بهترین صداگذار کاندیدا شده بود که توانست در بخش جلوههای ویژه میدانی و بهترین فیلم از نگاه ملی سیمرغ بلورین دریافت کند.
فیلم «روزی روزگاری آبادان» اثر حمیدرضا آذرنگ به تهیهکنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی نیز در بخشهای طراحی صحنه، صداگذاری، فیلمبرداری، نقش مکمل زن، نقش اول مرد، فیلمنامه اقتباسی و کارگردانی اول نامزد دریافت جایزه بود که توانست جایزه بهترین طراحی صحنه را بگیرد.
فیلم «مامان» ساخته آرش انیسی نیز در پنج شاخه نقش مکمل مرد، نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه و کارگردانی اول نامزد دریافت جایزه شد. این فیلم که تهیهکنندگی آن به عهده مجید برزگر بود، توانست جایزه بهترین نقش اول زن را از آن خود کند.
«مصلحت» ساخته سیاوش سرمدی و به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه در بخشهای طراحی لباس، طراحی صحنه، موسیقی، تدوین، نقش مکمل مرد، نقش اول زن و کارگردانی نامزد شد و توانست دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم اول را از آن خود کند.
فیلمهای «ستاره بازی»، «شیشلیک»، «خط فرضی»، «گیجگاه»، «رمانتسیم عماد و طوبا»، «تی تی» و «منصور» هفت فیلمی بودند که علیرغم کاندیدا شدن در بخشهای مختلف موفق به دریافت هیچ جایزهای نشدند.
برگزیدگان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در یک نگاه:
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: «ابلق»
بهترین فیلم از نگاه ملی: «تک تیرانداز»
بهترین فیلم: «یدو»
بهترین کارگردانی: مهدی جعفری برای «یدو»
جایزه ویژه هیئت داوران: محسن قرایی برای «بی همه چیز»
بهترین فیلمنامه: آیدا پناهنده و ارسلان امیری و تهمینه بهرام برای «زالاوا»
بهترین کارگردان اول: ارسلان امیری برای «زالاوا»
دیپلم افتخار: حسین دارابی برای «مصلحت»
بهترین فیلم اول: «مامان» به کارگردانی آرش انیسی
بهترین بازیگر نقش اول زن: رویا افشار برای فیلم «مامان»
دیپلم افتخار: ستاره پسیانی برای فیلم «یدو»
بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا عطاران برای فیلم «روشن»
بهترین بازیگر مکمل زن: گلاره عباسی برای فیلم «ابلق»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: پوریا رحیمی سام برای فیلم «زالاوا»
بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای فیلم های «روشن» و «یدو»
دیپلم افتخار: محمد رسولی «زالاوا»
بهترین تدوین: عماد خدابخش برای «بی همه چیز»
بهترین موسیقی متن: حامد ثابت برای «بی همه چیز»
بهترین صداگذار: امیرحسین قاسمی برای «یدو»
بهترین صدابردار: رشید دانشمند برای «یدو»
بهترین طراحی صحنه: سهیل دانش اشراقی برای «روزی روزگاری آبادان»
بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی برای «بی همه چیز»
بهترین چهرهپردازی: ایمان امیدواری برای «ابلق»
بهترین جلوههای ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی برای «ابلق»
بهترین جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان برای فیلم «تک تیرانداز»
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/