برای طراحی استیکر «عمو نوروز» به فکر مخاطبان جهانی بودم
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فراگیری و رواج استفاده از پیامرسانها در سطح جهان، استفاده از شکلکها (اسمایلیها و ایموجیها) و استیکرها را هم به همراه خود گسترش و توسعه داده است. کاراکترهای کوچک و جذابی که نه تنها حامل و گویای احساسات فرستنده هستند بلکه به همراه خود انبوهی از اطلاعات و پیامهای فرهنگی هم منتقل و القا میاین شکلکها از جذابیت های حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم محسوب می شوند.
در حالی که چند سالی است که تلاش هایی برای تولید و بهینه سازی پیام رسان های داخلی در دستور کار قرار گرفته است به ابتکار یکی از این پیامرسانهای داخلی، جشنوارهای هم برای تشویق و ترغیب هنرمندان پویای ایرانی به تولید استیکرهای بومی می پردازند طراحی شده است. در دومین سال برپایی این جشنواره یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان شرکت کننده کاراکترهای نوروزی همچون عمونوروز، حاجی فیروز، ماهی قرمز و حتی ننه سرما بود.
حامد مرادمند طراح استیکر «عمو نوروز» یکی از همین هنرمندان راه یافته به نمایشگاه دومین جایزه استیکر سال است. وی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا پاسخ به این پرسش که چه شد که به فکر طراحی این کاراکتر افتاده و اینکه آیا واقعا یک کاراکتر ایرانی قابلیت تبدیل به یک استیکر جذاب را دارد؟ گفت: در آستانه عید نوروز بهترین سوژه برای این روزها هم عمو نوروزاست که کمتر در قالب استیکر به تصویر کشیده شده بود. مسلما استفاده از استیکر در پیامرسانها به تمام مخاطب جهان در راستای معرفی فرهنگ های بومی از جمله فرهنگ غنی ایرانی کمک میکند، مخاطبان ایرانی از این قائده مستثنا نیستند اما استیکرهای ایرانی کمتر به چشم میخورد. جشنواره ای که در ان شرکت کردم بهانهای بود تا من هم سهم کوچکی برای نشان دادم استیکرهای ایرانی داشته باشم.
استیکرهایی برای معرفی فرهنگ آیینی
وی افزود: استیکر میتواند نقش مهمی در فرهنگ و اموزش داشته باشد؛ استیکرهایی که شاید بتواند بخشی از آیین ایرانی را نشان دهند، چون مخاطبان آن نه تنها بزرگسالان هستند بلکه کودکان و نوجوانان نیز از آنها استفاده می کنند.
این هنرمند در مورد موانعی که ممکن است باعث شوند تا یک استیکر ایرانی فراگیر نشود و یا برعکس عواملی که می توانند باعث شود تا این استیکرها دست به دست شوند گفت: یک استیکر ویژگی های تصویری مهمی دارد که هر تصویرگر برای به تصویر درآوردن آن به سبک خود، باید رعایت کند؛ مانند قواعد طراحی و اصول تصویرسازی در یک استیکر. اما به غیر از آن هر استیکر مفاهیم فرهنگی هنری را نیز در خود به همراه دارد. همین امر به فراگیر شدن یک استیکر می تواند کمک کند.
ظرافتهای طراحی استیکرهای مناسبتی و توجه به مخاطبان جهانی
طراح استیکر عمو نوروز در پاسخ به اینکه آیا مناسبتی بودن یک استیکر استفاده از آن را محدود به زمان خاصی نمی کند؟ گفت: گاهی مشاهده میشود این استیکرها در مناسبت های خاص بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد مانند عید نوروز، شب یلدا و... اما اینکه یک تصویرساز چگونه از مفاهیم فرهنگی در استیکر خود بهره مند شود بستگی به تجربیات و سبک کاری او دارد. در واقع مناسبتی بودن یک استیکر ممکن است محدودیت ایجاد کند ولی من در طراحی این کار، سعی کردم به گونه ای آن را طراحی کنم که بتوان از ان در مناسبت ها و موقعیتهای مختلف استفاده کرد .
مرادمند در پاسخ به اینکه آیا هنگام طراحی این استیکر به مخاطب جهانی و امکان جهانی شدنش هم فکر کرده است اظهار داشت: بله فکر کردم و سعی کردم از تکنیک و سبک خودم و استایل روز دنیا در کارم استفاده کنم.
این تصویرگر در پاسخ به این سوال که آیا پیش از این در جشنواره ای با موضوع استیکر شرکت داشته و اصولا برپایی یک جشنواره با این موضوع را چقدر مناسب می داند گفت: خیر، در جشنواره دیگری شرکت نداشتم و جشنواره استیرکر سال آیگپ تنها جشنواره با این موضوع بوده که در آن شرکت کردم. اما می خواستم از این فرصت استفاده کنم و جمله ای کوتاه راجع به جشنواره های هنری در ایران به طور کلی بگویم که به نظر می رسد در بسیاری از آنها با تبعیض و استفاده از موقعیت های داوری، جایگاه های هنری سنجیده میشود و این موضوع باعث می شود تعداد کثیری از هنرمندان شاخص ایرانی در جشنواره ها شرکت نکنند.
وی در پایان اظهار کرد: جشنوارهها و مسابقات هنری به شرط رعایت و اصول جهانی در داوری، انگیزه طراحان را برای شرکت در این مسابقات زیاد می کند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/