راهاندازی دانشکده مهارت کارآفرینی در واحد گرگان/ 21 رشته جدید در حوزههای علوم پزشکی و مهارتی ایجاد میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان معتقد است؛ چنانچه داوطلب اطمینان خاطر داشته باشد که با تحصیل در دانشگاه صرفاً صاحب مدرک نمیشود و توانمندی لازم و مهارت کافی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال را بهدست میآورد، بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب نخست او خواهد بود؛ بنابراین اقدام جهادی برای ترویج و توسعه فرهنگ فناوری و کارآفرینی با ایجاد مراکز نوآوری، پارکهای علم و فناوری و اعطای اعتبارات و تسهیلات لازم برای این اقدام از ضروریات برنامهریزی برای سال 1400 است.
حجتالاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا برنامهها و اهداف این دانشگاه در سال 1400 را تشریح کرده و از دستاوردها و فعالیتهای گوناگون سال گذشته سخن گفته است که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
آنا: شاخصترین فعالیتها و دستاوردهای دانشگاه متبوع شما بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چه بوده است؟
طاهری: در بخش ارتباط با صنعت و جامعه، یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان عقد قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی با سازمانها و دستگاههای اجرایی استان است.
ورود دانشگاه به عقد تفاهمنامهها و قراردادهای پژوهشی بهویژه در حل مسائل بومی استان در زمینههای کشاورزی، صنعت گاز، صنعت برق، آب، محیطزیست، چالش دریا و خلیج گرگان، مسائل و مشکلات مربوط به سازمان زندانها، ستاد مبارزه با موادمخدر و مشارکت فعال در تدوین نخستین دانشنامه دفاع مقدس شهدای استان گلستان(یا همکاری سازمان حفظ آثار دفاع مقدس)و... از جمله مواردی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بهعنوان یک دانشگاه مسئلهمحور در سال 99 به آنها ورود داشته و علاوه بر مطالعه و ارائه راهکار برای نیازهای جامعه و صنعت، درآمدزایی غیرشهریهای نیز از این طریق داشته است؛ بهگونهای که در سال اخیر مبلغ 3 میلیارد ریال در اولویتهای تحقیقاتی ذکرشده قرارداد منعقد کرده است.
در بخش تولید و ترویج علم، بزرگترین دستاورد حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان ساماندهی پایاننامهها و رسالههای دکتری در راستای اهداف سامانه پایش(پژوهشهای اثرگذار یکپارچه شبکهای) و پژوهش هدفمند بوده است که خود موجب ورود دانشگاه به حل مسائل و چالشهای اولویتدار کشور است.
ارتقای کیفیت تولیدات علمی از جمله چاپ بیش از 90 مقالات ISI در مجلات معتبر بینالمللی، چاپ و انتشار پنج کتب علمی و فاخر، راهاندازی سه نشریه علمی جدید و افزایش کیفیت سه نشریه علمی معتبر موجود از دیگر دستاوردهای حوزه پژوهش سال گذشته در واحد گرگان بوده است که با رویکرد تولید علم مؤثر به انجام رسید.
توسعه سرای نوآوری کشت و تجاریسازی گیاهان زینتی، ایجاد درآمد پایدار، افزایش شاغلان و افزایش جذب دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی جزء دستاوردهای مهم بخش فناوری بوده است. سال 99 مجوز راهاندازی یک شتابدهنده تخصصی برای سرای نوآوری اخذ شد و اکنون در حال راهاندازی است که امید میرود بتواند فرآیند توانمندسازی دانشجویان و هدایت آنان به سمت کارآفرینی و اشتغالزایی را در این زمینه افزایش دهد.
یکی دیگر از برنامههای سرای نوآوری کشت و تجاریسازی گیاهان زینتی در سال جدید طرح پویش بوده که در دست اقدام است و امیدواریم که با اجرای این طرح علاوه بر احیای رشتههای کم اقبال، هر دانشجو بهصورت یک کارآفرین از دانشگاه خارج شود.
آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس پست سر گذاشتیم، واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
طاهری: سال 99 تعداد کثیری ماسک سهلایه، گان و محلولهای ضدعفونی بهصورت انبوه تولید و در اختیار جامعه دانشگاهی و خارج از دانشگاه قرار داده شد، نانوماسک چهارلایه برای نخستینبار توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تهیه و تولید شد، دستگاههای ضدعفونیکننده دست بهصورت تولید انبوه نیز از دیگر محصولات تولیدشده در این واحد دانشگاهی است.
آنا: با ورود به سال 1400 و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد بهعنوان انتخاب نخست داوطلبان 1404چگونه و با چه سیاستها و برنامهها باید به این هدف نزدیک شویم؟
طاهری: برنامهمحور بودن همه فعالیتهای پژوهشی و فناوری در دستور کار قرار گرفته است، برای تبدیل به دانشگاه انتخاب نخست، نخستین گام عبور از دانشگاههای نسل نخست و دوم و تبدیل به دانشگاههای نسل سوم و چهارم است که این امر در سالهای اخیر آغاز شده و ایجاد اکوسیستمهای فناوری و نوآوری در دانشگاههای آزاد اسلامی رقم خورده است.
چنانچه داوطلب اطمینان خاطر داشته باشد که با تحصیل در دانشگاه صرفاً صاحب مدرک نمیشود و توانمندی لازم و مهارت کافی برایکارآفرینی و ایجاد اشتغال را بهدست میآورد، بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب نخست او خواهد بود؛ بنابراین اقدام جهادی برای ترویج و توسعه فرهنگ فناوری و کارآفرینی با ایجاد مراکز نوآوری، پارکهای علم و فناوری و اعطای اعتبارات و تسهیلات لازم برای این اقدام از ضروریات برنامهریزی برای سال 1400 است.
هدایت فعالیت استادان دانشگاه بهسمت حل مشکلات منطقهای و بومی و ترغیب آنان برای تجاریسازی علوم و دانش فنی خود به همراهی دانشجویان نیز گامی مؤثر و کاربردی در این زمینه است.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد گرگان دارید؟ آیا رشتههای جدیدی در راه هستند؟
طاهری: استان گلستان بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در حوزه علوم پزشکی در 6 رشته و گرایش مقطع کارشناسی و در حوزه مهارتی در ۱۵ رشته مقطع کاردانی و کارشناسی به گسترش رشتههای مهارتی و راهاندازی دانشکده مهارت کارآفرینی اقدام میکند، علاوه بر این در رشتههای تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری نیز قصد افزایش جذب رشتههای جدید را داریم.
آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ میدهد.؟
طاهری: افزایش درآمدهای غیرشهریهای در قالب برگزاری دورههای مختلف آموزشی برای دستگاههای اجرایی، پیگیری امور مربوط به گسترش رشتههای مهارتی در مقاطع مختلف و مطابق با آمایش منطقهای، گسترش پژوهشهای کاربردی در زمینه مهارتآموزی و کسب و کارهای نوین، پیگیری کارگاههای تولیدی و ورود به عرصه کسب و کار از برنامههای خوب در حوزه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در سال ۱۴۰۰ است.
آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز میکنید.؟
طاهری: گسترش زیرساختهای لازم برای برگزاری کلاسها و آزمونهای مجازی، راهاندازی دانشکده مهارت کارآفرینی با رشتههای جدید و افزایش تعداد دانشجویان استان، ادامه روند صعودی جذب دانشجو و تعدیل کارکنان و هیئت علمی از طریق بازخرید و بازنشستگی آنان از مهمترین برنامهها و اهدافی است که سال 1400 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان دنبال میکنیم.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/