دانشگاه آزاد اسلامی چگونه انتخاب نخست داوطلبان میشود؟/ آغاز جذب مهارتآموز در مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش
گروه استانهای خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجانشرقی از جمله دانشگاههای پیشرو است که در ابعاد گوناگون توانسته با نقشآفرینی در بخشهای مختلف افقهای نوینی را مقابل دانشجویان و جویندگان علم باز کند. برگزاری پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز از جمله مهمترین فستیوالهای علمی بود که محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی عیار علمی خود را در آن به نمایش گذاشتند.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور آشنایی بیشتر با برنامهها، اهداف و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال 1400 و برجستهترین فعالیتهای این دانشگاه در سال 99 با عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانشرقی و تبریز گفتوگو کرده است که ماحصل آن در ادامه می آید.
آنا: شاخصترین فعالیت و دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانشرقی بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چیست؟
جوانپور: دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانشرقی در ابعاد مختلف قابل بررسی است که اخذ گواهی استاندارد مدیریت آزمایشگاه مبتنی بر ISO 17025، تمدید گواهی آزمایشگاه همکار استاندارد، تمدید گواهی استاندارد مدیریت کیفیت مبتنی بر ISO 9001 و ارائه خدمات آزمون استاندارد بروندانشگاهی درآمدزا به بیش از ۱۵ واحد صنعتی ازجمله فعالیتهایی است که در واحدهای مختلف در حال پیگیری و انجام است.
آنا: درباره اهم برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانشرقی برای سال ۱۴۰۰ توضیح دهید.
جوانپور: ایجاد حداقل چهار آزمایشگاه مرکزی در چهار ناحیه دانشگاهی استان و اخذ گواهی همکار سازمان غذا و دارو و نظام دامپزشکی برای حداقل سه آزمایشگاه در دو ناحیه دانشگاهی استان از مهمترین برنامههایی است که سال جاری در دستور کار قرار دارد، البته برنامههای دیگری نیز در این بخش در دستور کار قرار دارد.
ایجاد آرشیو الکترونیک پایاننامه، بهروزرسانی بارگذاری نسخه الکترونیک پایاننامهها، تأمین فضای الکترونیک مورد نیاز برای ایجاد کتابخانه دیجیتال و بارگذاری آزمایشی نسخه المارونیک قریب به ۵۰۰ جلد کتاب لاتین، حضور فعال در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهمنظور غنیسازی مخزن منابع چاپی و خرید کتب مورد نیاز با ارزشی تقریبی یک میلیارد و دویست میلیون ریال از جمله اهداف و برنامههای دانشگاه در این بخش است؛ البته تکمیل آرشیو الکترونیک پایاننامههای سنوات قبل، راهاندازی کتابخانه دیجیتال و ارتقای نرمافزار مدیریت کتابخانه به منظور ارائه خدمات تحت وب نیز در دستور کار برنامههای مهم سال ۱۴۰۰ است.
آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم، واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
جوانپور: دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانشرقی در این زمینه فعالیتهای چشمگیری داشته است بهطوریکه تولید ماسک سهلایه به میزان ۵ هزار عدد و ماسک N95 به تعداد ۳ هزار عدد در روز توسط شرکت دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گوشهای از این فعالیتها بوده است.
تولید بیش از ۳۰۰ لیتر مواد ضدعفونی توسط مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، اخذ مجوز و تولید لباس ایزوله توسط شرکت دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ساخت نمونه اولیه تبسنج دیجیتالی و اقدام برای اخذ مجوز، ساخت نمونه اولیه اتوکلاو پلاسمایی و اقدام برای اخذ مجوز، تهیه طرح کسب و کار تولید کیت تشخیص covid-2019 توسط مرکز تحقیاتی بیوتکنولوژی، طرح تحقیقاتی بررسی اثر لیزی بر روی ویروس covid-2019 توسط مرکز تحقیقاتی بیوفوتونیک واحد تبریز با همکاری گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیگر اقدامات انجام شده است.
طرح ساخت ژنراتور ضدعفونیکننده با آب پلاسمایی توسط مرکز تحقیقات روباتیک و فناوریهای نرم، طرح تحقیقاتی بررسی وضعیت شبکههای برق در شرایط کرونا تسط مرکز تحقیقاتی روباتیک و فناوریهای نرم، ایجاد کمیته علمی مدیریت بحران، توسعه پایدار و مسائل اجتماعی محیطزیست توسط مرکز تحقیقاتی مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه ذیل کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونای استانداری آذربایجان شرقی، تهیه محتوای آموزشی کرونا و آلودگی هوا توسط کمیته دانش نظام پایش حوضه آبریز دریاچه ارومیه و برگزاری کارگاههای علمی باشگاه پژوهشگران جوان به شکل وبینار نیز از دیگر فعالیتهایی بوده که در این راستا انجام شده است.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال 1400 دارید؟ آیا رشتههای جدیدی در راه هستند؟
جوانپور: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال 1399 در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشتههایی به عنوان رشتههای جدید ایجاد شده که مهمترین آن ایجاد پردیس بینالملل ارس واحد تبریز است.
در این پردیس حدود 96 رشته- گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ایجادشده و بهدنبال گسترش بیشتر تعداد رشته-گرایشها نیز هستیم.
با توجه به ارتقای مرتبه علمی استادان تماموقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال 1400 بهدنبال ایجاد رشته- گرایشها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هستیم که در این میان برای رشتههای میانرشتهای نیز اقدامات لازم صورت گرفته است. با توجه به ظرفیت استادان تماموقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و سیاستهای اجرایی در نظام آمایش استان آذربایجانشرقی با جابهجایی رشتهگرایشها میان واحدهای دانشگاهی استان بهدنبال جذب بیشتر و حداکثری دانشجو بر اساس ظرفیتهای اشتغالزایی منطقه هستیم.
پایش رشتههای تحصیلی استان، مطالعه و گردآوری رشتههای تحصیلی فعال کشور و خارج از کشور بنا به شرایط و امکانات موجود کشوری، درخواست پیشنهاد از مدیران گروههای آموزشی و رؤسای دانشکدهها مبنی بر ایجاد رشتههای جدید و مؤثر، مطالعه رشتههای جذاب و کاربردی میان رشتهای توسط تیم خبره از استادان، توجه ویژه به رشتههای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، درخواست تصویب تقریبا 10 رشته تحصیلی جذاب و کاربردی از سازمان مرکزی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری که حاصل مطالعات سال 99 بوده است و تشکیل تیم چهارنفره از استادان خبره برای بررسی رشتههای جدید فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی از اقداماتی بوده که برای راهاندازی رشتههای جدید انجام دادهایم.
آنا: با ورود به سال 1400 و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد به عنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال 1404 چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم.؟
جوانپور: دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه بتواند در سال 1404 انتخاب نخست داوطلبان باشد، باید به موضوع نوآوری اجتماعی ورود کند، یک شبکه حقیقی نوآوری اجتماعی که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. لازمه این تحول، اراده جدی و برنامهریزی است؛ اما برای رسیدن به این هدف نیازمند نگاه سازمانی و اراده جمعی هستیم. برای اینکه بتوانیم انتخاب نخست داوطلبان باشیم باید تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور طرح تحول را رقم بزنند. این طرح تحول، داشتن الگوی رشد و تربیت، نظام کارشناسی، پژوهشی، منابع انسانی مولد و خلاق و زیرساخت پژوهشی نظام نوآوری را طلب میکند.
تنظیم و برنامهریزی در رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و جهتگیری علمی از این اصول است و نیازسنجی علمی و سرمایهگذاری باید روی دانش مورد نیاز انجام شود. تحصیلاتی که بتواند اشتغالزایی را بهطور خودکار برای مردم فراهم و اشتغال ایجاد کند، مهم است. اگر بتوان ثابت کرد دانشگاه آزاد اسلامی به آینده، امید و اشتغال جوانان اهمیت قائل است، این دانشگاه میتواند بهعنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال 1404 تبدیل شود.
باید بستری فراهم شود تا پایاننامهها مشکلات جامعه را حل کنند. برای دانشجو مباحث آموزش، فارغالتحصیلی، آینده شغلی و امنیت اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد؛ بنابراین باید خط مشی و سیاستگذاری دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور از این نقشه راه تبعیت کند. دانشگاه آزاد اسلامی باید به شبکه نوآوری اجتماعی تبدیل شود و غیر از برنامههای آموزشی، پژوهشی و سایر فعالیتهای دیگر، برنامههای علمی نیز داشته باشد. گسترش رشتههای دانشگاهی میانرشتهای که بتواند ارتباط فعال صنعت و دانشگاه را رقم بزند یکی از مهمترین محورهای این بحث است.
اگر ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه با توجه به نیازهای روز صنعت ایجاد شود و به معنای واقعی تحقق یابد دراینصورت داوطلبان، این دانشگاه را به عنوان انتخاب نخست خود در نظر میگیرند؛ بنابراین ارکان دانشگاه از واحدهای سراسر کشور تا ستاد مرکزی دانشگاه باید بهدنبال ایجاد نقشه راهی طبق توضیحات ارائهشده باشند.
آنا: مهمترین پیشنهادهای حوزه معاونت آموزشی برای تسهیل در ارتباط میان صنعت و دانشگاه چیست؟
جوانپور: مهندسی و پایش رشتههای آموزشی در کشور، استان و مرکز استان، بازنگری و مدیریت در فرآیند جذب اعضای هیئت علمی و کارکنان، بررسی و اشراف به بازار آموزشی عالی در کشور، منطقه و فراملی، تشکیل تیم تحول آموزشی در استان و اخذ نظر افراد متخصص، آسیبشناسی ساختار سازمانی و رفع ایرادات ماهوی، مدیریت تخصصی منابع مالی و تشکیل کارگروه اقتصادی در دانشگاه و مراکز استانها و بهروزرسانی مقررات آموزشی ازجمله کارهایی است که در این راستا میتوان انجام داد.
حذف بروکراسیهای زائد آموزشی و اداری و رفع تداخل و تزاحم قوانین از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد. اصلاح سرفصل دروس و بهروزرسانی سرفصلها مطابق استانداردهای بینالمللی با لحاظ فرهنگ اسلامی و ایرانی، بازنگری در ارتقای رتبه و گروه علمی استادان و ایجاد انگیزه مضاعف در اعضای هیئت علمی با روشهای گوناگون مادی و معنوی، کمرنگ کردن مداخلات افراد سیاسی در دانشگاه و علمی کردن دانشگاهها با متدهای علمی، حذف و یا ادغام مراکز آموزشی و برخی از واحدهای زیانده غیرعلمی در سراسر کشور و حفظ جایگاه واقعی دانشگاه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مکانیزه کردن اغلب خدمات آموزشی و دانشجویی بهطوریکه مانع حضور فیزیکی در دانشگاه باشد، جمعبندی دستاوردها و موفقیتهای دانشگاههای استان و کشور و انعکاس آن از طریق صدا و سیما بهطور ماهانه، برگزاری جلسات مستمر با مدیران آموزش و پرورش استانها توسط واحدهای مراکز استان، ترمیم حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه برای ایجاد انگیزه و جلوگیری از بیتوجهی و اشتیاق کم همکاران به سازمان متبوع هم پیشنهاد میشود.
آنا: در حوزه مدارس سما چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد.؟
جوانپور: در تفاهمنامه همکاری میان معاونت سمای تبریز و دانشکده زبانهای خارجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در تمام مقاطع مدارس سما با بهرهگیری از استادان برتر زبانهای خارجه، آموزش زبان بهصورت مدون و منظم برگزار میشود.
در تفاهمنامه همکاری میان معاونت سمای تبریز و مؤسسه دارالتحقیق شهید مطهری، برنامههای غنی و متنوع فرهنگی با رویکرد ورزشی، هنری و سبک زندگی در مدارس سما تبریز برگزار میشود.
با توجه به راهاندازی جدی و موفق کلاسهای مجازی در تمام مدارس سمای تبریز، در صورت ریشهکنی همهگیری ویروس کرونا، این بستر و ظرفیت حفظ شده و از آن در برگزاری کلاسهای تقویتی، فوقبرنامه و زبان استفاده تا مشکل ایاب و ذهاب مجدد دانشآموزان به مدرسه و اتلاف زمان برطرف شود.
برگزاری دورههای علمی و کاربردی در مرکز روباتیک سما و کسب مقامهای علمی و مهارتهای عملی، راهاندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش و شروع جذب مهارتآموز در این مدرسه در سالتحصیلی جدید، تبدیل آموزشکده سمای تبریز به دانشکده مهارت و کارآفرینی و راهاندازی دورهها و رشتههای مهارتی، برگزاری دورههای ضمن خدمت ادارات و دورههای کوتاهمدت مهارتی و کاربردی از جمله برنامهها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برای سال آینده در حوزه سما است.
آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز میکنید.؟
جوانپور: تدوین و اجرای برنامه عملیاتی در سطوح متفاوت، از مراکز، واحد و ناحیه تا استان، ساماندهی سرمایههای انسانی با اولویت اعضای هیئتعلمی، اجرای طرح تحول تدریجی بهمنظور حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب، توسعه بخش بینالملل، تقویت توسعه و زیرساختهای آموزش الکترونیک، تقویت و توسعه طرحهای اقتصادی با هدف کسب درآمدهای غیرشهریهای، ایجاد، گسترش و تنوع خدمات رفاهی از طریق تعاونیهای مصرف از اولویتهای دانشگاه در آذربایجانشرقی در سال 1400 است.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/