تولید ماسک شیشهای مخصوص ناشنوایان/ مدرسه مهارتی صنایع دستی و گردشگری ایجاد میشود
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید از ظرفیت منطقه آزاد ارس که یکی از مهمترین مناطق تجاری، صنعتی و کشاورزی و گردشگری بوده و تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در منطقه نوردوز بوده مطلع شوند؛ چراکه این منطقه میتواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران با این اتحادیه تبدیل شود و با برنامهریزی درست و نقشآفرینی در این عرصه میتوان موجب شکوفایی اقتصاد برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شد.
از طرفی یکی از رسالتهایی که دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر برای خود ترسیم کرده است، تمرکز بر مهارتآموزی، کارآفرینی و تربیت دانشآموختگانی است که توانایی ورود به بازار کار را داشته باشند.
محمدحسین صادقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه مرند با توجه به این ظرفیتها و در تشریح فعالیتها و دستاوردهای این دانشگاه در سال 99 و برنامهها و دستورکارهای سال 1400 آن به گفتوگو نشسته که در ادامه میخوانیم.
آنا: شاخصترین فعالیت و دستاورد واحد دانشگاهی متبوع شما بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چیست؟
صادقی: مهمترین هدف هر سازمانی ارتقای کیفیت است؛ بنابراین همه اقدامات و برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه مرند با استفاده از ارزیابی کیفیت و عملکرد برنامههای آموزشی پژوهشی مد نظر بوده و در شرایطی که کشور نیاز به حضور دانشآموختگان متخصص و کارآمد دارد، هدف دانشگاه رساندن آنان به اهداف و آرمانها والای خود و کشور است. در این راستا با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب و برای تلاش مستمر علمی، ایجاد تحول در نظام آموزش عالی در کشور و منطقه و گسترش همکاری و تعامل فعال و سازنده در حوزه علم و فناوری سرلوحه فعالیتهایمان بوده است.
آنا: درباره شاخصترین فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند توضیح دهید.
صادقی: شاخصترین فعالیت و دستاورد این واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چاپ مجله علمی کشوری با عنوان مدیریت عملیات در گروه مدیریت، قرارداد با شرکت مخابرات به ارزش 200 میلیون تومان، کشت نهال از طرح مرکز رشد به متراژ 700 متر مربع و چاپ 30 مقاله در مجلات خارجی و ISI و چاپ 50 مقاله در مجلات داخلی از شاخصترین برنامههای سال گذشته در حوزه پژوهش بوده است.
آنا: واحدهای مرند، هادیشهر، جلفا و مرکز خاروانا در سال 98 تجمیع شد، بهدنبال این اتفاق چه ظرفیتهایی ایجاد شد؟
صادقی: سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای مرند، هادیشهر، جلفا و مرکز خاروانا به نام ناحیه مرند تجمیع و با این اقدام بر ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شد. از سوی دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید از ظرفیت منطقه آزاد ارس که یکی از مهمترین مناطق تجاری، صنعتی و کشاورزی و گردشگری بوده و تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در منطقه نوردوز بوده مطلع شوند؛ چراکه این منطقه میتواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران با این اتحادیه تبدیل شود و با برنامهریزی درست و نقشآفرینی در این عرصه میتوان موجب شکوفایی اقتصاد برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شد.
آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس پشت سر گذاشتیم، دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه مرند در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
صادقی: فعالیتهای استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه مرند مانند سایر اقشار جامعه در راستای کمک به اقشار آسیبپذیر جامعه و کمکهای مؤمنانه بود، تعدادی از استادان گروه معارف دانشگاه بهعنوان طلاب جهادی در راستای خدمت به مردم اقداماتی مانند ضدعفونی ماشینها و معابر داخل شهر، دوخت ماسک، توزیع مایع ضدعفونی و پخش آن در منازل، تکفین فوتشدگان کرونایی، کمک به پرستاران در رسیدگی به بیماران کرونایی و تهیه اقلام معیشتی به خانوادههای کمدرآمد انجام دادند.
دستاورد مهم و محصول تولیدشده که در نمایشگاه ربع رشیدی تبریز مورد توجه بازدیدکنندگان هم قرار گرفت، تولید ماسک شیشهای مخصوص ناشنوایان بود که آنان با به کارگرفتن زبان اشاره از لبخوانی هم برای برقراری ارتباط استفاده میکنند. مواد ضد عفونی هم برای مصارف محیط و دست توسط دانشگاه تولید شد. دانشگاه امروزی باید دانشگاه بیخاصیت نباشد، دانشگاه باید قادر باشد مشکلات جامعه خود را حل و فصل کند.
آنا: با ورود به سال 1400 و تاکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد به عنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال 1404 چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم.؟
صادقی: دانشگاهها باید نوآور باشند و با نوآوری و فناوری نو میتوان دانشجویان بیشتری جذب دانشگاه کرد، بارها تأکید کردهام ما دانشگاه بیخاصیت نمیخواهیم و پایاننامه دانشجویان باید بر اساس توسعه اقتصاد دانشبنیان باشد و در شرایط کنونی، کارآفرینی بهعنوان پدیدهای نوین در اقتصاد، نقش مؤثری در پیشرفت کشورهای توسعهیافته داشته است؛ بنابراین با حرکت به این سمت و سو میتوانیم دانشگاه را در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان قرار دهیم.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در ناحیه مرند در سال 1400 دارید؟
صادقی: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از بزرگترین ظرفیتهای آموزش عالی تقریباً ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور را برعهده دارد، این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاههای استان است، یکی از اهداف مهم دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه مرند پرورش دانشجویان انقلابی، خلاق و کارآفرین است و سعی کردیم دانشجویان در کنار مهارتهای آموزشی، مهارت فنی مرتبط با رشته تحصیلی خود را آموزش ببینند و در پایان تحصیلات خود مهارتی قابل توجه در کسب کار داشته باشند.
گسترش رشتههای علوم پزشکی و فنی و مهندسی در اولویت هستند
هدف دانشگاه در ناحیه مرند تربیت نیروهای پزشکی متعهد، مسئول و با دانش در سطوح کارشناسی و در آینده کارشناسی ارشد است، لازمه این امر فراهمآوردن زمینههای مناسب برای رشد استعدادهای علمی دانشجویان در رشتههای مختلف و نیز ارتقای شاخصهای انسانی و اخلاقی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند به لحاظ ظرفیتهای موجود، توان علمی و داشتن امکانات لازم استحقاق جذب دانشجویان علوم پزشکی در سطح دارد.
آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ میدهد.؟
صادقی: یکی از رسالتهایی که دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر برای خود ترسیم کرده است، تمرکز روی مهارتآموزی، کارآفرینی و تربیت دانشآموختگانی است که توانایی ورود به بازار کار را داشته باشند.
در تشریح اهداف مدارس عالی مهارتی باید گفت که با توجه فرمایش مقام معظم رهبری در راستای تحولخواهی، تصمیم بر آن است که با گذر از دوره مدرکگرایی، دانشآموزان در این مدارس یک مهارت و تخصص را فرابگیرند، در این راستا در حوزه مدارس سما در سال 1400 راهاندازی مدرسه عالی مهارت مبل و مدرسه مهارتی صنایع دستی و گردشگری را در دستور کار داریم.
آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز میکنید.؟
صادقی: اولویت اصلی دانشگاه در سال 1400 راهاندازی مدرسه عالی مهارتی و گسترش رشتههای تحصیلی در سطح ارشد و دکتری در علومپزشکی و فنیمهندسی، راهاندازی مدرسه مهارتها و فعالکردن مرکز رشد و شرکتهای دانشبنیان در بخش کشاورزی و احداث گلخانه و ارائه زمینهای دانشگاه به شرکتهای دانشبنیان و مرکز رشد واحدهای فناور است.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/