گوگل از حریم شخصی شانه خالی میکند/ اعتراض مخالفان همچنان ادامه دارد
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، گوگل این هفته، به ارائه اطلاعات کاربران به گروههای ثالث با اهداف تبلیغاتی پایان داد اما مخالفان میگویند طرح جایگزین آن دست کمی نسبت به طرح پیشین ندارد. با وجود رقبایی مانند اپل که از حریم خصوصی به عنوان یک امتیاز استفاده میکنند، طرح گوگل تا چه اندازه مورد توجه قرار میگیرد؟
گوگل یکی از چندین شرکت بزرگ فناوری است که چیزهای زیادی در مورد مردم میداند. بخش زیادی از این اطلاعات از طریق ردیابی کاربران در سراسر وب جمع آوری میشود، بنابراین شاید تعجب کنید که گوگل اعلام کرده است که این عمل نقض حریم خصوصی را متوقف خواهد کرد.
اقدام به حذف کوکیهای شخص ثالث در مرورگر کروم اولین بار در ژانویه ۲۰۲۰ اعلام شد
مارشال ویل(Marshall Vale)، مدیر محصولات گوگل این هفته در وبلاگ خود، از حرکت به سمت «اولین وب مبتنی بر حریم خصوصی» استقبال کرد و تصمیم شرکت را برای متوقف کردن استفاده از کوکیهای شخص ثالث برای ردیابی افراد هنگام استفاده از اینترنت توضیح داد: «استفاده از کوکیهای شخص ثالث برای ردیابی افراد باعث از بین رفتن اعتماد شده است. اگر تبلیغات دیجیتالی برای رفع نگرانیهای فزایندهای که مردم درباره حریم خصوصی خود و نحوه استفاده از هویت اختصاصی دارند هنوز تکامل نیافته است، ما نمیتوانیم آینده وب رایگان و آزاد را به خطر بیاندازیم.»
گوگل میداند اعتماد عامل اصلی در تصمیمگیریهای کاربران است، فقط به مسئله حریم خصوصی اپل نگاه کنید. آنها روی این زمینه تبلیغات زیادی کردهاند. کلمه کلیدی در اینجا «اعتماد» است. مردم نسبت به شرکتهایی مانند گوگل و فیسبوک که هر حرکت کاربر خود را ردیابی میکنند بیشتر حساس میشوند و بیتردید چنین رفتاری را دوست ندارند. این امر منجر به ابتکارات مختلفی از سوی اپل شده است که از جمله آنها میتوان به ویژگی iOS ۱۴,۵ اشاره کرد که مبتنی بر پروژه پایان شناسه برای تبلیغ دهندگان(IDFA) است.
رویکرد اپل در بحث حریم خصوصی محبوبیت زیادی پیدا است. اپل خود را ابرقهرمان حریم شخصی جلوه داده است و گوگل که در زمینههای دیگری موفقیت کسب کرده است ترجیح میدهد کمی از موفقیت مالیاش بکاهد تا اینکه جایگاه خود را نزد کاربرانش از دست بدهد.
گوگل برخلاف چیزی که بسیاری گمان میکردند، ردیابی کوکی شخص ثالث را با «شناسههای سطح کاربر» جایگزین نخواهد کرد. مدیر محصولات گوگل میگوید: «امروز صریحاً توضیح میدهیم که پس از حذف تدریجی کوکیهای شخص ثالث برای ردیابی افراد در هنگام استفاده از اینترنت، شناسههای دیگری نخواهیم ساخت و از آنها در محصولات خود استفاده نخواهیم کرد.»
گوگل از چه چیزی به جای کوکیهای شخص ثالث استفاده خواهد کرد
بدیهی است این پرسش ایجاد میشود که گوگل پس لغو طرح قبلی، به جایش از چه چیزی استفاده خواهد کرد؟ گوگل در بیانیه خود گفته است که قصد دارد از چیزی به نام Federated Learning of Cohorts (FLoC) استفاده کند محصولی که ادعا میشود «می تواند افراد را در میان جمعیت زیادی از افراد با علایق مشترک پنهان کند.»
طبق مقالهای که در Inc.com نوشته شده است اطلاعات مربوط به فعالیت وب شما - فقط در مرورگر جمعآوری میشود تا شما را به عنوان بخشی از یک گروه شناسایی کند. دیگر خبری از نگهداری اطلاعاتتان در سرورهای گوگل نیست.
جیسون آتن(Jason Aten) در Inc.com میگوید: «به جای اینکه یک شبکه تبلیغاتی بداند شما در حال جستجوی باشگاههای جدید گلف هستید و سپس به شما تبلیغات مربوط به باشگاههای گلف را در اینترنت نشان میدهد، کروم نمایهای از علایق شما ایجاد میکند و سپس شما را به عنوان بخشی از FloC معرفی میکند. سپس تبلیغکنندگان میتوانند پیشنهاد دهند تا تبلیغات خود را برای پدران ۴۰ سالهای که دوست دارند گلف بازی کنند نشان دهند.»
منتقد اصلی این طرح، سازمان متمرکز بر حریم خصوصی EFF است که میگوید FloC ایدهای وحشتناک است. این نهاد در بیانیه خود میگوید: « FLoC فقط یک روش جدید برای ایجاد پروفایلی است که گروههای ثالث قبلاً خودشان انجام میدادند. در این حالت، به فعالیتهای اینترنتی اخیرتان یک برچسب رفتاری الصاق کرده و سپس آن را با وبسایتها و تبلیغکنندگان به اشتراک میگذارید. این فناوری اگرچه از خطرات حفظ حریم خصوصی کوکیهای شخص ثالث جلوگیری خواهد کرد اما در این روند معضلات جدیدی ایجاد میکند. کار برای تبلیغکنندگان راحتتر میشود و اطلاعات گوگل دقیقتر خواهد شد. همچنین ممکن است برخی از بدترین مشکلات مربوط به عدم حفظ حریم خصوصی رقم بخورد مسائلی مانند تبلیغات رفتاری که از جمله برجستهترین آنها تبعیض و کلاهبرداری است.»
آیا افراد میتوانند سرنوشت خود را خودشان کنترل کند؟
مقاله Inc.com همچنین به این نکته اشاره دارد که بسیاری از این موارد مربوط به بحث عدم کنترل افراد است: گوگل در مورد توسعه فناوریهای پس از ردیابی شخص ثالث شتابزده عمل کرده و فناوری جدیدی که مورد استفاده قرار گرفته است در عمل تفاوت بارزی ایجاد نمیکند.
مارشال ویلمدیر مدیر محصولات گوگل میگوید: «حریم خصوصی تلاشی برای این است که افراد از بابت ردیابی توسط گروههای ثالث خیالشان راحت شود و از وب رایگان و آزاد استفاده کنند. ما در گوگل تلاش کردیم این موضوع را مورد استفاده قرار دهیم.»
وی میگوید FLoC اصلاً از کوکیهای شخص ثالث استفاده نمیکند و تنها پیشنهادی برای تبلیغات مبتنی بر علاقه ارائه میدهد که آن هم مبتنی بر گروههای بزرگ ناشناس انجام میشود و بنابراین ایرادگیری مخالفان بهانهجویی است. ویلمدیر میگوید: «برعکس چیزی که مخالفان میگویند FLoC گروههایی که ممکن است دستههای حساس براساس نژاد، جنسیت یا مشکلات شخصی ایجاد کنند را بدون اعلام عمومی مشخص میکند بنابراین حساسیت برانگیخته نمی شود.»
انتهای پیام/۴۱۶۰
انتهای پیام/