دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1399 - 09:15
آنا بررسی می‌کند؛

چالش جدید مانکن با چاشنی ابتذال/ کدام چهر‌ه‌های معروف از کلیپ جدید «ساسی» حمایت کردند

ی
کد خبر : 569827

به گزارش خبرنگار خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چند روز پیش کلیپی در فضای مجازی مانند بمب فضای مجازی را پر کرد،  فیلمی با محتوا زننده با حضور یک خواننده و یک بازیگر فیلم پورن منتشر شد که کمتر از چند روز رکورد بازدید را زد،  ساسی مانکن با نام واقعی ساسان حیدری  خواننده پاپ اهل ایران است که آهنگ‌های او این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و باعث شد تا کاربران فضای مجازی نظرهای مختلفی را در مورد کلیپ او ارائه دهند؛  نکته قابل تامل این است که  نوجوانان و جوانان طی چند سال اخیر فقط با چند موزیک ویدئو بیشترین تاثیر را از ساسی مانکن پذیرفته‌اند و او نیز از عباراتی در ترانه‌هایش استفاده می‌کند که چندان برای نسل کوچکتر قابل استفاده نیست و متاسفانه بخش عظیمی از جامعه را مورد هدف خود قرار داده است.



ماجرا چه بود؟


ماجرا از تیزر یک قطعه موسیقی آغاز شد،  کلیپی که  نزدیک به 6 میلیون نفر از این تیزر 28 ثانیه‌ای بازدید کرده‌اند، در همان دقایق نخست حدود 120 هزار کامنت زیر این پست دیده می‌شد که اکثر آنها تعریف و تمجید از این قطعه است و در میان آنها بازیگران و چهره‌های مشهوری دیده می‌شوند که داخل ایران فعالیت می‌کنند و در پست‌ها و استوری‌های خودشان از اخلاق و هنر فاخر و توجه به نسل‌های جدید می‌گویند،  موضوعی که یک بار در سال 97 با انتشار آهنگ «جنتلمن» و سپس در سال 98 با کلیپ «دکتر» نوجوانان و جوانان را مورد هدف خود قرار داد و با کلیپ آخر خود که چند روز یش منتشر شد با آوردن یک پورن استار تیر خلاص را به جامعه زد.


کدام چهر‌ه‌های معروف از کلیپ جدید «ساسی» حمایت کردند


نکته قابل توجه در مورد ساسان حیدری یا ساسی مانکن این است که در میان افرادی که اوراغ دنبال می‌کنند اسامی افرادی به چشم می‌خورد که برای بسیاری از مردم اشنا هستند،  هنرمندان و یا ورزشکارانی که از محبوبیت شدیدی برخوردار هستند و ساسی نیز آنها در فضای مجازی دنبال می‌کند و قطعا از میان 95 نفر با اکثر این افراد در ارتباط است،  موضوعی که می‌تواند زنگ خطری برای الگو‌های جامعه ما باشد و سوال اصلی اینجاست که چرا این افراد باید فردی که بی بند و باری را ترویج می‌کند را مورد حمایت خود قرار دهند.


این کلیپ مصرف داخلی داشت


امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و محقق در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد انتشار کلیپ گفت: من کلیپ آخر این خواننده را دیدم و چیزی که متوجه شدم این بود که او هیچ محتوای مناسبی برای کودکان و نوجوانان ما تولید نکرده است و متاسفانه این آهنگ از سوی این قشر مورد استقبال قرار گرفت؛  نکته قابل توجه این است که کلیپ آخر منتشر شده توسط ساسی مانکن در ایران و توسط نوجوانان داخل ایران مورد توجه قرار گرفت.


وی افزود: متاسفانه نبود سواد رسانه ای در جامعه ما می‌تواند ضربات جبران ناپذیری داشته باشد؛  برای مثال ما شاهد بلوغ زود رس در میان قشر نوجوان و جوان جامعه هستیم، در واقع بلوغ زود رس به صورت متوسط در کشور به 13 سال رسیده است و در دسترس بودن فیلتر شکن در میان نوجوانان می‌تواند عواقب جبران ناپذریری داشته باشد.
 
جامعه شناس و محقق بیان کرد: متاسفانه خانواده‌های ایرانی نیز با دیدن این کلیپ‌ها کودکان و نوجوانان را تشویق می‌کنند که به دنبال دیدن این فیلم‌ها بروند و باید رسانه ها در زمینه بالا بردن سواد رسانه ای خانواده‌ها اقدام کنند تا دیر نشده،  منظور از دیر شدن این است که این خواننده هر سال گام به گام پیش می‌رود و از جاهای خالی در جامعه استفاده می‌کنند و دقیقا فرهنگ را مورد هدف قرار می‌دهند.


 باید با زبان قشر جوان تولید محتوا کرد


 


امیرحسین شمشادی استاد دانشگاه و محقق سواد رسانه‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد مقابله با هجمه‌های فرهنگی در میان قشر نوجوان و جوان و انتشار کلیپی از سوی خواننده مقیم خارج از کشور و درگیر کردن قشر جوان جامعه در فضای مجازی اظهار کرد: کارهای قبلی این خواننده نشان می‌دهد که او تلاش دارد تا چهارچوب‌های اخلاقی را میان قشر جوان جامعه تحت تاثیر قرار دهد، استقبال از ویدئو کلیپ این اثر نیز قابل پیش‌بینی بود و روند کارهای وی در سال‌های اخیر نشان می‌داد که این خواننده با ایجاد جنبه‌های جنسی تلاش می‌کند مخاطب جذب کند.


 


وی افزود: یکی از دلایل  استقبال از این کلیپ این است که ما موسیقی و موزیک ویدئو مناسب در داخل کشور برای قشر جوان و به زبان جوانان کم داریم و باید ضمن پرهیز از سختگیری‌های بعضا غیر ضروری در این مورد، در زمینه سیاستگذاری های فرهنگی گذشته تجدید نظر صورت بگیرد تا بتوانیم از نظر رسانه‌ای به ادبیات نوجوانان و جوانان نزدیک تر شویم و برای آنها محتوای مناسب تولید کنیم.


این استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات گفت: مطابق نظریات اندیشمندانی چون آدورنو و هورکهایمر تبدیل شدن فرهنگ به یک صنعت پول ساز  و شکل گیری "صنعت-فرهنگ" امروز به وضوح در دنیا دیده می شود. امروز تولید موسیقی و آثار سینمایی در عرصه جهان تبدیل به یک فعالیت اقتصادی شده است و کسانی که به دنبال جذب مخاطب هستند با رد کردن خط قرمزها و پررنگ کردن جاذبه‌های جنسی در تلاش هستند به جذب مخاطب بیشتر و تولید آثار کم محتوی اما پرمخاطب اقدام کنند.


این استاد دانشگاه افزود: به نظر میرسد به جای عملکرد منفعلانه میتوان سه راهکار را برای اصلاح وضعیت موجود مد نظر قرار داد. ابتدا باید تجدید نظر در زمینه سیاستگذاری فرهنگی را مد نظر قرار دهیم. اکنون در کشور بیش از ۵۰ نهاد و ارگان و دستگاه مختلف عهده‌دار سیاستگذاری و اجرای سیاست‌های فرهنگی هستند که این وضع ایجاد انسجام میان این نهادها و سنجش اعتبار و میران اثرگذاری آنها را غیر ممکن کرده است. بنا بر این تولید محتوای فرهنگی با سیاستگذاری و اولویت بخشی متفاوت انجام می شود و در نتیجه این سیاستگذاری‌های غیر واحد و بدون فرماندهی مناسب ما شاهد موازی کاری و کم اثری در برخی از برنامه‌ها و تولیدات فرهنگی هستیم.


شمشادی بیان کرد: ما باید به سمت یک سیاستگذاری واحد برویم، همچنین باید بودجه فرهنگی کشور برای پاسخ به نیازهای واقعی جامعه بویژه نوجوانان و جوانان متمرکز شود و تولیدات مناسب فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه زیر نظر متخصصان فرهنگی انجام پذیرد.


وی ادامه داد: در حال حاضر سریال هایی در گستره نمایش خانگی و پلتفرم‌های آنلاین عرضه داده می شود که مخاطبان میلیونی دارند در حالی که این آثار به هیچ عنوان امکان پخش در صدا و سیما را نداشته اند، اما می‌بینیم که امروز مخاطبان را جذب کردند و  بنابراین راهکار دوم تولید و عرضه محتوا سرگرم کننده و جذاب با هدف مخاطب قراردادن طیف وسیعی از نوجوانان و جوانان است تا با تولید انبوه و متنوع محتوای فرهنگی در دسترس، فرصت را از رقبایی که در خارج از کشور برای مخاطبین ایرانی محتوای ضد فرهنگی تولید می‌کنند بگیریم.


وی گفت: سومین راه‌کار این است که در حوزه اینترنت که با زندگی و اوقات فراغت مردم ایران و جهان  ارتباط مستقیم دارد باید در سیاست فیلترینگ تجدید نظر کنیم و از فیلتر کردن نرم افزار های کاربردی که لزوما کارکرد غیر اخلاقی ندارند خودداری کنیم و به جای آن بیشتر تولید محتوا مناسب مورد توجه قرار دهیم تا فیلتر کردن. زیرا فیلتر کردن نرم‌افرارهای کاربردی باعث استفاده وسیع از فیلترشکن در میان جوانان و نوجوانان می‌شود و ناخواسته فضایی غیر قابل کنترل در اختیار نوجوانان قرار میگیرد که نظارت بر عملکرد آنها در فضای مجازی را بسیار دشوار می‌سازد.


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب