حفاظت از جان مردم روی آسمان
گروه سیاسی خبرگزاری آنا-امید فعال؛ ساعت ٢٢:١٠ پنجشنبه ۱۴ اسفند پس از گذشت ۲۰ دقیقه از پرواز، مسافری بنام محمدحسین حقیقتمنش ۴۵ ساله، برگهای را به مهماندار میدهد که روی آن نوشته بود: «من بمبگذاری شدم. ریموت دست شخص دیگری است» و میگوید این برگه را به امنیت پرواز برسان و بگو هواپیما به اهواز برگردد.
روابط عمومی فرماندهی سپاه حفاظت هواپیمایی در اطلاعیهای از خنثیسازی این توطئه هواپیماربایی در مسیر اهواز و مشهد در شب پنجشنبه 99/۱۲/14 خبر داد؛ یک فروند هواپیما فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر که پنجشنبه شب با پرواز شماره ۳۳۴ ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه با تأخیر از فرودگاه اهواز به سمت مشهد مقدس به پرواز درآمده بود که با فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان و دستگیری عامل آن خنثی شد.
بعد از دستگیری هواپیماربا مشخص میشود که جلیقه با چند تکه چوب، چسب پهن و سیم درست شده و قلابی است. هواپیماربا به همراه همسر و دو پسرش سوار هواپیما شده بود و هیچ سوءسابقهای نیز نداشته است.
مسئولان امنیتی معتقدند که افراد با انگیزههای سیاسی، اعتقادی، روانی و اقتصادی دست به هواپیماربایی میزنند.
در فاصله سالهای 1357 تا 1363، هنوز گارد امنیت پرواز در ایران تشکیل نشده بود و انقلاب اسلامی نیز، روزهای پرالتهابی را سپری میکرد؛ پس از خردادماه سال ۱۳۶۰ و عزل ابوالحسن بنیصدر، سازمان مجاهدین خلق هدف خود را مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و انجام اقدامات مسلحانه را در دستور کار خود قرار داد.
نخستین عملیات هواپیماربایی بعد از انقلاب
15 تیر 1362، داریوش دهقان (مهران)، رضا محرمی (توفان)، محمدحسین حامد (نسیم)، مظفر مرادی (بیژن) و احمد صالحی (احسان) با نقشهای از پیش طراحیشده، هواپیما بوئینگ 747 مسیر شیراز- تهران را ربودند.
در نشریه رسمی سازمان مجاهدین خلق «مجاهد» در شماره 161، صفحه 37 خود پیرامون این هواپیماربایی آمده است: «در روز پیش، پنجتن از اعضای یکی از هستههای مقاومت مردمی در شهر شیراز، کنترل جمبوجت - بوئینگ 747 - را که در پروازهای داخلی هواپیمایی ملی ایران عازم تهران بود به دست گرفته و پس از توقف و سوختگیری در کویت عازم اروپا شده و پس از عبور از یونان، یوگسلاوی، ایتالیا و سوئیس اضطراراً در ساعت 7 و 15 دقیقه صبح 16 تیر، در فرودگاه «اورلی» پاریس به زمین نشستند.
سرنشینان هواپیما قریب به 400 نفر بودهاند که 186 تن از مسافرین آن، شامل کودکان، زنان، مردان پیر و بیماران بودند.
ضمناً هسته مقاومت جز دو سلاح کوچک کمری هیچ اسلحه یا مواد انفجاری دیگر به همراه نداشت. لیکن دو مسلسلی که در دست محافظان یکی از آخوندها که در هواپیما حضورداشته بود از آنها گرفتهشده بود».
هواپیماربایی رژیم بعث عراق
در اسناد مربوط به وقایع 15 تیر 1362 نکته جالبی ذکر شده است: «اگر چه این روزها فعالیت مستقیم دشمن [عراق] کاهشیافته ولی فعالیتهای غیرمستقیمش از جمله هواپیماربایی و هلیکوپترربایی افزایشیافته است».
با این اقدام تروریستی سازمان مجاهدین خلق، نخستین هواپیماربایی بعد از انقلاب شکل گرفت.
کمتر از یک سال بعد در ۲۶ خرداد ۱۳۶۳ یک هواپیمای نظامی ایرانی (اف-۲۷) با ۸ سرنشین ربوده شد و ابتدا در بحرین و پس از سوختگیری در فرودگاه مصر بر زمین نشست.
جریان ضدانقلاب در ابتدای انقلاب، سیاست ناامنسازی ایران را در پیشگرفته بود و هواپیماربایی بهمثابه یک ابزار جدی برای قدرتنمایی دائماً به کار گرفته میشد و این اقدامات تبعات سیاسی، نظامی امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای کشور در برداشت.
محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دراینباره میگوید: «در سال 63 منافقین هفتهای 2 هواپیما از ایران میربودند که آمار آنها به 16 هواپیما رسیده بود».
فرمان حضرت امام خمینی (ره) و مأموریت جدید سپاه پاسداران
به همین دلیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به دستور حضرت امام خمینی (ره) در ۵ دیماه ۱۳۶۳ مأموریت جدیدی را عهدهدار شد که همان حفاظت از فرودگاهها و پروازهای داخلی و بینالمللی کشورمان است.
سرهنگ کرمعلی، فرمانده یگان امنیت هوایی کشور با بیان خاطرهای از سردار محسن رضایی گفت: وی میگفت؛ «از جبهه برگشته بودم، حاج احمد آقا زنگ زد و گفت، امام با شما کار دارند. امام فرموده بودند مگر این جامه سبزها نیستند که این هواپیماها را میبرند؟ باید در هرکدام از هواپیماها دو پاسدار جامه سبز وجود داشته باشد و هیچ هواپیمایی بدون پاسدار نباید از روی زمین بلند شود. بروید و حضور سپاه در فرودگاهها را اعلام کنید.»
سردار صفرعلی موسوی، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز درباره نقش سپاه در حفاظت از خطوط هوایی کشور میگوید: «سالانه 50 میلیون مسافر از خطوط هوایی استفاده میکنند و سپاه حفاظت بهخوبی توانسته امنیت خطوط هوایی را تأمین کند. این در حالی است که کویت این مأموریت را به انگلیس واگذار کرده و در عربستان این مأموریت بر عهده رژیم صهیونیستی است».
موسوی تصریح کرد: «ما توانستهایم در 67 فرودگاه و 15 شرکت هوایی که حضور یابیم و با حفظ کرامت انسانی امنیت را به بهترین شکل برقرار کنیم».
در یکی از اقدامات تروریستی در سال 88، در پروازی بمبی جاسازیشده بود که کشف شده و این عملیات تروریستی خنثی شد.
بر اساس کارنامه موفق ایران در امنیت هوایی، سازمان ایکائو، سپاه حفاظت هواپیمایی بهعنوان یکی از قطبهای تأمین امنیت در حوزه هوانوردی معرفیشده است.
مهر تأیید ایکائو بر عملکرد سپاه حفاظت هواپیمایی
محمد سماوی، معاون دفتر منطقهای ایکائو در خاورمیانه معتقد است که امنیت پروازهای عبوری ایران در منطقه بسیار بالاست.
سردار علی رزمجو، فرمانده سپاه امام صادق استان بوشهر نیز پیرامون امنیت پرواز در خطوط ایران میگوید: «با تشکیل این یگان حفاظتی در سال 63 تاکنون هیچ هواپیمارباییِ موفقی در کشور ما صورت نگرفته است. در این مدت حدود 130 درگیری و حادثه در بخش هوا و زمین رخداده که سپاه حفاظت هواپیمایی با تمام قوا با آن مقابله و توطئههای دشمنان را خنثی کرده است».
این میزان از موفقیت در پیشگیری و خنثیسازی هواپیماربایی، نشاندهنده توان بالای سپاه در حفاظت از خطوط هواپیمایی و فرودگاههای کشور است و بهگفته مسئولان سپاه حفاظت هواپیمایی و کارشناسان صنعت هوایی، آسمان کشورمان در زمینه امنیتی و حفاظتی از استانداردهای بالای بینالمللی برخوردار است.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/