نمیشود دولتی پس از 8 سال اشتباه، در ماههای پایانی عذرخواهی کند/ مجمع نمیخواست FATF سیاسی شود/اگر کاندیدا شوم یک نفر هم بیکار نخواهد ماند
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی روز (چهارشنبه) در نشست خبری گفت: مسئله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شدهایم کاملاً متفاوت با دهه دوم سوم انقلاب است. همه فرصتها و تهدیدهای این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است با فرصتها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دو سال از این دهه گذشته است و در همین دو ساله نیز میتوانیم وضعیت را مقایسه کنیم. آینده را در این دو سال از نظر تهدیدات مشاهده کنیم. هرچند فرصتسوزی شده است اما میتوان هشت سال آینده را مشاهده کرد. در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذیها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصتها و تهدیدات زیادی داریم.
وی ادامه داد: مسائل بسیار مهمی داریم که باید به آنها رسیدگی شود یکی از فرصتهایی که داریم، سرمایه عظیم رسانهای در داخل کشور است که هیچ کدام از ۲۵ کشور منطقه عظمت و گستردگی و توسعه رسانههای ایران را از صداوسیما گرفته تا فضای مجازی سایتها و روزنامهها ندارند. این فرصت بسیار بزرگی است که اگر از آن استفاده نشود، دیگران بهعنوان تهدید از این فضا استفاده میکنند. همچنین در زمینه اقتصاد و مسائل دیگر نیز فرصتهای بزرگ و تهدیدات بزرگی داریم که در آینده با آن مواجه هستیم.
رضایی در پاسخ به اینکه چه تفکری و با چه برنامه و مدیریتی میخواهیم این دهه پنجم را مدیریت کنیم؟ تصریح کرد: آیا با تفکر گذشته مدیریت گذاشته و برنامهریزی گذشته میتوانیم این دهه را مدیریت کنیم تحلیلها و کارهای کارشناسی که صورت گرفته است نشان میدهد که ما نیازمند یک تغییر اساسی هستیم؛ یعنی برای دهه پنجم تکرار دولتهای گذشته سم مهلکی است که کشور را با خطرهای بزرگی مواجه میکند ما نمیتوانیم دولتهای گذشته را در آینده تکرار کنیم.
وی در مورد تبعات عدم تصویب FATF اظهار کرد: بحث اینکه کشورهای همکار مانند چین و روسیه گفتند با شما همکاری نمیکنیم توسط ظریف مطرح شد و عدهای گفتند چنین موردی حقیقت ندارد و پرسیدند که آیا مشکلات اقتصادی ایران و تحریمها با تصویب این دو لایحه حل میشود یا خیر. لذا این تبدیل به خلطی در افکار عمومی شده است. کسانی که با FATF مخالفت میکنند میگویند مفاد داخل آن شامل موارد موشکی و هستهای هم میشود. همچنین دغدغه بعدی این است که میگویند در شرایط تحریمی مشکل داریم و مربوط به FATF نیست. البته از داخل مجمع نمیخواستیم این قضیه به مسئله سیاسی تبدیل شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دو مسئله مهم در دهه پنجم داریم یکی از آنها مشکلات مزمن اقتصادی است همچنین باید برای آینده برنامهریزی را داشته باشیم. برای انجام این دو مهم، حل مشکلات مزمن اقتصادی و مسائل فرهنگی و سالمسازی این گذشته و پایهریزی برای آینده دو وزنه خیلی بزرگ و کار عظیمی هستند. ملت، دولتمردان، بخش خصوصی، عمومی، ایرانیهای داخل و خارج از کشور همه ما را در دهه سرنوشتساز کشور قرار داده است.
رضایی با تأکید بر اینکه دولتهای گذشته در چارچوب جمهوری اول شکل گرفتند، یادآور شد: جمهوری اول بیشتر یک پارادایم سیاسی بوده و دولتهایی که تاکنون بودند دولتهای جمهوری اول و گام اول انقلاب بودهاند. آیا در این دولتها میتوانند مدل خوبی برای آینده باشند؟ معتقد هستم که نمیتوانند. من معتقد به جمهوری دوم و گام دوم هستم یعنی بهطورکلی باید نحوه اداره کشور عوض شود تا اینکه بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.
هیچ عملیاتی برای اقتصاد و فرهنگ نداشتهایم
وی متذکر شد: در حال حاضر هیچ عملیاتی برای اقتصاد و فرهنگ نداشتهایم و همه کارها بر اساس ذوق و خواست افراد شکل گرفته است. بهطور مثال بهصورت ذوقی کارخانه فولاد یا ذوبآهن زدهاند که رودخانهای یک شهر را خشک کرده است؛ بنابراین پروژههای عظیم بدون برنامه اقتصادی و تفکر اقتصادی در کشور انجام شده که غالباً نیز هدف سیاسی و ذوقی بوده است. هر کسی کار را به سلیقه خود انجام داده است، لذا پروژههای دولتهای قبلی نیمهکاره مانده و دولت جدید پروژههای جدیدی را شروع کردند.
دبیرکل مجمع تشخیص افزود: فضای گام اول فضای سیاسی بوده است اما در گام دوم انقلاب نیاز به جمهوری دوم داریم یعنی مسائل اقتصادی و فرهنگی باید در اولویت اول دولتهای آینده قرار گیرد. همانطور که سیاست و دفاع را بهخوبی ساماندهی کردیم، چهره دوم انقلاب باید اقتصادی و فرهنگی باشد.
وی گفت: بدون فرهنگ و اقتصاد به راه سختی در پیش داریم؛ بنابراین دهه پنجم انقلاب مهم است و باید آینده را پایهریزی کنیم. دولت آینده اولین دولت گام دوم انقلاب است. البته برنامه هفتم در حال تدوین و تنظیم برای تقدیم به رهبر انقلاب است. این اولین برنامه و دولت بعدی نیز اولین دولتِ گام دوم انقلاب است.
رضایی خاطرنشان کرد: دولتها بگویند چه برنامههایی بوده که به آنها اجازه داده نشده است که کار کنند، تکرار دولتهای گذشته جز اینکه انباشتگی مشکلات را بیشتر کند، هیچ سودی نخواهد داشت.
وی تأکید کرد: به بسیاری از دوستان سیاسی میگویم باید الگو ارائه بدهید بهطوریکه رئیسجمهور، دولت و برنامه آن مشخص باید، چرا که دیگر مردم زیر بار شعارهایی که عمل نمیشود، نخواهند رفت. مردم میخواهند از آینده اطمینان پیدا کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اینکه بهعنوان کاندیدا وارد انتخابات ۱۴۰۰ میشوید؟ گفت: بحث در مورد کاندیداتوری انتخابات زود است و بعداً در مورد آن صحبت میکنیم. موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیتپذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.
دولت بعدی نباید از رانتخواران بترسد/کاری میکنیم کسی انتقاد نکند
وی ادامه داد: دولت آینده باید قوی باشد و از رانتخواران و بازیگران سیاسی نترسد. در حقیقت دولت سیزدهم باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به گردن دیگران نیندازد. نمیشود دولتی هشت سال در رأس باشد و در هفت هشت ماه پایانی خود بیاید بگوید معذرت میخواهم.
رضایی با تأکید بر اینکه نمیشود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از این افرادی که کاندیدا هستند باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند. لذا اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام کاندیداتوری کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلاً کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.
رضایی در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت لوایح مرتبط با FATF خاطرنشان کرد: هیچکسی از دولت و مجلس نخواسته که مجمع به FATF بپیوندد یا نپیوندد و یا درباره آن تصمیمگیری کند، نه مجلس و دولت خواسته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: در اینجا بحث دو لایحه یا دو توصیه از ۴۱ توصیه FATF مطرح است دبیرخانه FATF، چندین توصیه برای ایران داشته و گفتند ایران باید ۴۱ توصیه انجام دهد که دو توصیه یکی لایحه پالرمو و یکی هم CFT در مجمع است که این دو لایحه را بررسی میکنیم.
وی با اشاره به دلایل تأخیر در بررسی لوایح مذکور گفت: دو مسئله بررسی این لوایح را به تأخیر انداخت. بعدازاینکه ترامپ آمد، هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال میکرد. انباشتگی تحریمها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریمها تشدید میشود، ما میتوانیم همه اطلاعات را بدهیم آیا باید این دو لایحه تصویب بشود یا نشود.
رضای ادامه داد: یکی از آقایان وزرا گفتند که شما آن را تصویب کنید تا ما بتوانیم به FATF بپیوندیم چون هر آن ممکن است تحریمها را بردارند و ما آماده باشیم و بتوانیم تلاش کنیم. بعضی از آقایان گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریمها را کی برمیدارند اگر فروردین ماه است، به محض اینکه تحریمها را بردارند ما بحث میکنیم و نظر موافق میدهیم ولی خود این هم ابهام دارد یعنی هیچ کس به اعضای مجمع نمیگوید که تحریمها کی برداشته میشود و این گام بعدی چیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتیها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردینماه میافتد آن را بررسی کنیم. البته ما میخواستیم اسفندماه به نتیجه برسیم. الآن منتظر مستندات مکتوب دولت هستیم که در جلسات بعدی مجمع آنها را بررسی کنیم و به هر نتیجهای رسیدیم آن را اعلام میکنیم.
رضایی در مورد اتفاقات بورس گفت: در بورس دو اتفاق صورت گرفت. از مهر ۹۸ تا اسفند ۹۸ یک رویداد شکل گرفت. بهاینترتیب که گروه اول آمدند ارزان خری کردند عده دیگر گرانفروشی و این افراد سود بانکی هم دریافت کردند. اینها افراد باتجربه هستند و میدانند که چه زمانی سهام گران میشود. این گروه مهر ۹۸ آمدند که درنتیجه تا اسفند ماه ظرف ۶ ماه حجم بورس را افزایش دادند بعد از آن در فروردین و اردیبهشت قشر متوسط آمدند و در تیر و مرداد قشر ضعیف وارد بورس شدند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این افراد و مؤسسات یک مرتبه سهام را در بورس فروختند و ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و به مردم عادی سیلی محکمی زدند. بهطور دقیقتر حدود ۱۵۰ نفر هستند که بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارند که پولها را آماده در بانک میگذارند و سود میگیرند و وقتی چیزی میخواهد گران شود، پولهای خود را به آن سمت سوق میدهند و به واسطه تجربهای که دارند زودتر از دولتیها متوجه این ماجرا میشوند.
وی با تأکید بر اینکه تیمی را برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم، گفت: متخلفان بازار بورس کاملاً برای ما مشخص هستند. قوه قضائیه به دادستان دستور داده این موضوع را بررسی کند و در مجلس شورای اسلامی امیرحسین قاضیزاده پیگیر این موضوع است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر سرمایههای مردم در بورس تبدیل به تولید میشد، ارزش سهام کاهش نمییافت، اظهار کرد: مسئله بورس قابل حل است، اما از این دولت کاری بر نمیآید و امیدی ندارم که این دولت بتواند بورس را به شاخصهای گذشته بازگرداند.
رضایی در پاسخ به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا در رابطه با اینکه، پیوند زدن اقتصاد کشور به مسائلی نظیر FATF تا چه اندازه به ضرر کشور است؟ تصریح کرد: چه مخالفین و چه موافقین این دو لایحه مطرح میکنند که پیوستن و نپیوستن به FATF با مسئله اقتصاد ارتباط دارد. مخالفین میگویند اگر بپیوندیم دیگر نمیتوانیم تحریمها را خنثی کنیم. چراکه در حال حاضر برخی از کشورها حاضر هستند با پنهانکاری معیشت مردم را حفظ کنیم و بهوسیله آنها تحریمها را دور میزنیم. لذا اگر به این لوایح را بپذیریم این راهها لو میرود و به معیشت مردم آسیب وارد میشود.
وی افزود: از طرف دیگر موافقین میگویند اگر به FATF نپیوندیم معاملات بانکی ما انجام نمیشود، که البته در حال حاضر وضع به همین ترتیب است و در لیست نظارتهای سخت قرار گرفتیم و تراکنشها با نظارت سخت صورت میگیرد. لذا این عده میگویند اگر بپیوندیم اقتصاد رشد میکند و بهتر میشود اما مخالفین میگویند اگر تحریمها نباشد این رشد اتفاق میافتد اما تا زمانی که تحریمها باشد، رشدی صورت نمیگیرد. به همین دلیل روند بررسی آن طول کشیده است و علت این طول کشیدن صحبتهای منطقی طرفین است. البته در حال حاضر به چند پیشنهاد رسیدیم و باید منتظر ماند که رأی اکثریت کدام پیشنهاد مورد قبول واقع میشود
رضایی درباره مسائل رخ داده در جمهوری آذربایجان و مسائل قرهباغ اظهار کرد: ما اهل شعار نیستیم؛ گفتیم خرمشهر را آزاد میکنیم و چنین شد؛ اعلام کردیم کمتر از سه ماه به حکومت داعش پایان میدهیم و تحقق یافت. ما گفتیم اگر از آمریکا غلطی سر بزند، پایگاهشان را با موشک میزنیم که این کار را انجام دادیم. دفاع ما از جمهوری آذربایجان شعاری نیست و ما با آذربایجان، یک ملت در دو کشور هستیم.
انتهای پیام/4158/پ
انتهای پیام/