«خبرنگاری معارفی» خواندنی شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، رسانهها بر اساس جهانبینی، ایدئولوژی و ارزشهای خود دست به تولید محتوا میزنند و واقعیتها را بازآفرینی میکنند. در این فضا رسانهای که قدرت اثربخشی بیشتری دارد توان بالاتری برای خلق واقعیت بر اساس نگاه خود و یا آنچه را درصدد القای آن است دارد. با پدیدآمدن فناوریهای جدیدِ رسانهای و ابداع شبکههای اجتماعی هر کاربری فرصت دارد تا با ایفای نقشی فعال در حکم تولیدکننده محتوا در دهکده جهانی و در فضای جهانیشدن فزاینده سهمی در تأثیر رسانهای داشته باشد، اما در این فضا گوی سبقت از آنِ متصدیان فعالیتهای حرفهای در عرصه رسانه است.
کتاب «خبرنگاری معارفی» تلاش میکند تا سایه آموزههای دین سعادتآفرین اسلام را در عرصه فعالیت حرفهای در حوزه رسانه بنمایاند تا مصرف رسانهای مردم انطباقی از واقعیت با حقیقت باشد. این اثر تلاشی برای معرفی ظرفیتهای دین حیاتبخش اسلام در حوزه رسانه است. پدیدهای که از مهمترین مؤلفههای قدرت و امنیت در زمانه ما به شمار میرود.
از سویی دیگر آموزش سرآغاز بلوغ فکری و تعمیق قدرت تفکر و تحلیلهای ذهنی در افراد و ابزار استراتژیک تحول و توسعه اجتماعی است و تجارب جهانی حاکی از آن است که آموزش یکی از مؤثرترین عوامل در تغییر رفتار و روزآمد کردن مهارت، توسعه تخصص، بینش و نگرش منابع انسانی و تحول انسان است. همچنین در عصر تغییر و تحولات روزافزون سازمانهایی قادر به ماندگاری و ادامه حیات هستند که منابع انسانی آنها بهطور مستمر تواناییهای خود را افزون سازند تا به نتایج موردنظر دست یابند، الگوهای جدید آموزش در آنها رشد یابد، اندیشههای جمعی و گروهی ترویجشود و افراد چگونگی آموختن و در پی آن آموزش به دیگران را با مشارکت یکدیگر بیاموزند.
این کتاب در سه فصل قرآن و خبر که بیشتر مباحث تئوریک خبررسانی قرآنی و شاخصهای تولیدات رسانهای از منظر قرآن کریم را ترسیم کرده، تعاریف و مفاهیم خبری که ضروریترین مباحث فنون خبرنگاری را مطرح کرده و آشنایی با ساختار قرآنی کشور به همت حمیدرضا یونسی، سردبیر سابق خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) و مصطفی آجرلو، معاون سابق خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) تدوین شده است.
از مزیتهای این اثر اینکه برمبنای دورههای آموزشی تدوین شده که منشعب از طرحی پژوهشی باهدف تدوین سرفصلها و تعیین منابع چهار دوره آموزشی با عناوین «خبرنگاری قرآنی»، «عکاسی حرفهای در رسانه قرآنی»، «سواد رسانهای مدیران قرآنی» و «مدیریت رسانهای قرآنی» برای تحقق توسعه فرهنگ و معارف قرآنی در بستر رسانههای مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی، دانشافزایی، مهارتبخشی و اشتغالزایی برای افراد تحت تعلیم و تقویت استعدادهای بالقوه و فراهم کردن بستر رسانههای معارفی برای علاقهمندان است.
این دورههای آموزشی در پی حرکت به سمت تحقق توسعه فرهنگ و معارف قرآنی در بستر رسانههای مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی، دانشافزایی، مهارتبخشی و اشتغالزایی برای افراد تحت تعلیم و تقویت استعدادهای بالقوه و فراهم کردن بستر رسانههای معارفی برای علاقهمندان است.
طرح پژوهشی تدوین سرفصلهای یاد شده در مرکز مطالعات میانرشتهای قرآن کریم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی با مشارکت کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی انجام پذیرفته است.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/