خودتحریمی جایگزینی تخصیص گاز مایع به خودروها بهجای صادرات آن
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محسن جوهری، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا امروز مصرف غیرقانونی و غیر ایمن LPG بهعنوان سوخت خودروها در کشور، از معضلاتی بود که منجر به آتشسوزیهای متعدد در مکانهای غیراستاندارد عرضه LPG و آتشسوزی مهیب مخازن در زمان تصادفات و بهتبع آن خسارتهای جانی و مالی شده است که این معضل بهکرات در رسانهها منتشر شده است.
وی افزود: با طرح جدید مجلس برای تخصیص سالانه 2 میلیون تن سوخت LPG به خودروها، بهجای حل معضلات گذشته، با دست خود معضلات جدیدی را با ظاهر قانونی ایجاد میکنیم که زیانهای گستردهای برای کشور به دنبال دارد.
جوهری با اشاره به تصویب طرح توسعه CNG در مجلس دهم، طرح عرضه LPG را مغایر با این مصوبه قانونی دانست و گفت: یکی از ادله موافقان طرح تخصیص LPG به سبد سوخت خودروها، جایگزینی LPG با بخشی از مصرف بنزین کشور است در حالی که این جایگزینی در صورت تحقق، اقتصادی نیست و حتی اگر LPG به سبد سوخت خودروها ورود کند، برخلاف تصور این قشر، بهجای کاهش مصرف بنزین، از سهم مصرف CNG کاسته میشود چرا که بخشی از مالکان خودروهایی که مایل به دوگانه سوز کردن خودروی خود هستند، بهجای مصرف CNG به مصرف LPG تمایل پیدا خواهند کرد.
وی افزود: به نظر میرسد پیشنهاددهندگان این طرح توجهی به سرمایهگذاری و تلاشهایی که برای توسعه CNG کشیده شده نداشتهاند و علاوه بر این به موضوع مهم، امکان صادراتی LPG در مقایسه با CNG توجهی نشده است.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به وجود منابع عظیم گاز و شبکه گسترده خطوط انتقال گاز و ظرفیت عرضه حدود 50 میلیون مترمکعبی CNG در کشور و محدودیتهای صادرات گاز طبیعی به دلیل تحریمهای آمریکا، اجرای این طرح موجب جایگزینی LPG با CNG بهعنوان سوخت خودروها و نوعی خود تحریمی در کشور توسط مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود 2500 جایگاه CNG در کشور داریم در حالی که جایگاههای استاندارد LPG کمتر از انگشتان دست است و برای احداث جایگاههای LPG سرمایهگذاری بسیار زیادی نیاز است؛ برای احداث جایگاههای CNG این ظرفیت با سرمایهگذاری دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است و در حال حاضر 50 درصد ظرفیت عرضه جایگاههای CNG کشور بلااستفاده مانده است.
وی افزود: جایگاه داران CNG در سالهای اخیر به دلیل تبعات ناشی از تحریمهای آمریکا با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودهاند و علیرغم شعارهای مسئولین ذیربط و نامگذاری CNG بهعنوان سوخت ملی توسط وزیر محترم نفت همچنان این جایگاهها فاقد صرفه اقتصادی میباشند؛ در این شرایط اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودروها و احتمال جایگزینی آن با بخشی از میزان عرضه فعلیCNG موجب نگرانی شدید جایگاه داران CNG شده است و در صورت تصویب این طرح، تغییرات ناگهانی در برنامههای حوزه سوخت، موجب عدم اعتمادبخش خصوصی به سرمایهگذاری در کشور خصوصاً در حوزه CNG خواهد شد.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: ارزش صادراتی LPG بهمراتب از بنزین و گاز طبیعی بیشتر است و بهعنوان یک سوخت لوکس در جهان شناخته میشود.
وی افزود: متقاضیان LPG در بازار جهانی بیشتر از متقاضیان گاز طبیعی و بنزین هستند چرا که ارزش حرارتی بالای این سوخت و همچنین کاربردهای متنوع آن بهخصوص در صنعت پتروشیمی، این فرآورده را به فرآوردهای پر تقاضا تبدیل کرده است؛ اگر ما بهجای تخصیص گاز مایع به پتروشیمی و یا صادرات آن، بخشی از گاز مایع تولیدی خود را در موتور خودروها بسوزانیم، درواقع کمارزشترین راه مصرف گاز مایع را انتخاب کردهایم.
جوهری با بیان اینکه "میانگین قیمت صادراتی گاز مایع 328 دلار و میانگین قیمت صادراتی بنزین 294 دلار در هر تن است"، گفت: اگر 2 میلیون تن در سال گاز مایع را بهجای صادرات، به سوخت خودروها تخصیص دهیم و با فرض اینکه تمام این 2 میلیون تن، از مصرف بنزین بکاهد و ما بنزین صرفهجویی شده را صادر کنیم، به معنای آن است که درآمد 588 میلیون دلاری را جایگزین درآمد 656 میلیون دلاری کردهایم و این به معنای آن است که ضرر سالانه حاصل از مابهالتفاوت قیمت گاز مایع صادراتی با بنزین صادراتی با احتساب دلار 25 هزار تومانی، 1.7 هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: درحالی که طبق پیشبینیها، با اضافه شدن 2 میلیون تن در سال سوخت LPG به سبد سوخت خودروهای کشور، به همین میزان از مصرف CNG کم کرده و تأثیر قابلتوجهی در مصرف بنزین نداشته باشد، به جز زیانهایی که به صنعت CNG کشور وارد میشود، با احتساب فروش 2 هزار میلیارد تومانی گاز مایع در داخل کشور، زیان سالانه کشور از عدم صادرات گاز مایع و فروش آن در داخل، بیش از 14 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
جوهری از جایگزینی تخصیص گاز مایع به خودروها بهجای صادرات آن با عنوان خودتحریمی یاد کرد و گفت: وقتی در صادرات گاز طبیعی مشکلات متعددی ناشی از تحریمها داریم، در حالی که فروش گاز مایع نهتنها مشکلات مشابه فروش گاز طبیعی را ندارد بلکه از فروش بنزین نیز پردرآمدتر و به علت تقاضای بالا، آسانتر است، کاهش صادرات گاز مایع با هدف مصرف در سبد سوخت خودروها، چیزی شبیه به خودتحریمی است.
وی افزود: بحث زیرساخت ارائه LPG به خودروها، بحث بسیار مهمی است؛ دولت در یک مرحله در سالهای گذشته جایگاههای عرضه LPG را تعطیل کرده و همه برنامهها را برای توسعه CNG متمرکز کردیم، حال چرا باید با بازگشت به گذشته، زیرساختهای ایجاد شده و هزینههای ملی در صنعت CNG را نادیده بگیریم و به دنبال آغاز ایجاد زیرساخت در عرضه LPG باشیم؟
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: در شرایطی که هیچ زیرساختی برای عرضه LPG بهصورت استاندارد وجود ندارد و استانداردی نیز برای تبدیل خودروها به دوگانه سوز LPG نداریم؛ آغاز عرضه LPG به معنای خسارت پشت خسارت است.
وی ادامه داد: برای تحقق تخصیص 2 میلیون تن در سال LPG به سبد سوخت خودروها، باید 150 جایگاه فعال LPG داشته باشیم که میانگین هزینه احداث هر جایگاه با استاندارد جهانی بدون هزینه زمین جایگاه، بالغ بر 50 میلیارد تومان است.
جوهری با بیان اینکه "کل هزینه ایجاد جایگاههای اتوگاز در کشور با استاندارد جهانی به 7.5 هزار میلیارد تومان میرسد"، گفت: به این هزینه باید هزینه 20 هزار میلیارد تومانی تبدیل 2 میلیون دستگاه خودرو به دوگانه سوز LPG و هزینه 500 میلیارد تومانی حمل گاز مایع با تانکر در جاده های کشور را اضافه کرد.
وی افزود: کل هزینه این طرح با احتساب هزینه احداث جایگاههای استاندارد جهانی، 28 هزار میلیارد تومان میشود که این سوال مطرح است آیا محل تأمین این هزینه و محل بازگشت سرمایهگذاری در چنین طرحی دیده شده است؟
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG با اشاره به حوادث متعدد سوخت گیری و تردد خودروهای LPG سوز غیزمجاز در کشور گفت: احتمال آتشسوزی سوخت LPG از بنزین و CNGبیشتر است و وقتی بخواهیم در نبود استانداردها، به خودروهای LPG سوز رسمیت بدهیم، اینکار به معنای افزایش حوادث است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، سوخت ایمن CNG هم اکنون با توجه به زیرساختهای ایجاد شده، با نیمی از ظرفیت اسمی در حال خدمات دهی است و در حالی که می توانیم با کمترین هزینه، سهم سوخت CNG را بهعنوان یک سوخت پاک و ایمن، در سبد سوخت خودروها افزایش دهیم، تصویب طرحی برای آوردن LPG به سبد سوخت خودروها و کاهش بیش از پیش سهم CNG هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی، کاری اشتباه و اقدامی زیان آور برای کشور خواهد بود.
وی افزود: سئوال اینجاست در شرایطی که حتی کارشناسان وزارت نفت هم مخالف اجرای این طرح هستند، پیشنهاد این طرح از طرف چه کسانی مطرح شده و چرا با این سرعت درصدد تصویب طرحی هستند که موجب جلوگیری از صادر نشدن این محصول استراتژیک و ضرر حدود ۱۴ هزار میلیارد تومانی سالانه به اقتصاد کشور میشود.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان محترم و دلسوز مجلس با جلوگیری ازاجرای این طرح ، از هدر رفتن بیت المال و اختلال در امنیت سوخت رسانی کشور ممانعت نمایند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/