دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس انجمن کاریابی‌های تهران: تبصره 33 برنامه ششم به نفع بیکاران بازار کار است/ اخراج نیروی کار در کار نیست

رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های استان تهران درباره واکنش‌ها به تبصره 33 پیشنهادی در برنامه ششم توسعه کشور گفت: این تبصره به نفع بیکاران در وضع بحران‌زاده بازار کار کشور است.
کد خبر : 56685

داوود عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تبصره 33 برنامه ششم توسعه کشور در راستای حمایت از فارغ‌التحصیلان فاقد کار است، افزود: دولت در راستای حمایت از نیروهای کارورز و ایجاد انگیزه در کارفرمایان این تبصره را ارائه کرده است تا متقاضیان کار هم صاحب شغل شوند و هم طی این مدت کسب تجربه کرده باشند.


در تبصره 33 پیشنهاد شده حداقل مزد برای کارگران جدید گروه‌های سنی زیر 29 سال به میزان 75 درصد حداقل مزد تعیین شده مصوبه شورای عالی کار، حداکثر تا دو سال با هدف‌ انگیزه بیشتر برای به‌کارگیری نیروی کار جدید پرداخت شود.


عسگری با بیان اینکه به احتمال بسیار نیروهای کارورز پس از طی مدت کارورزی در همان شرکت نیز جذب می‌شوند، تصریح کرد: در این پیشنهاد به علت اینکه تا حدودی از بار مالی کارفرما کاسته می‌شود، از سوی صاحبان مشاغل مورد استقبال قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: طرح کارورزی گذشته به صورت کوتاه‌مدت بود و هیچ گونه هزینه‌ای نیز پرداخت نمی‌شد اما این طرح با هدف ایجاد اشتغال درازمدت پیشنهاد شده است و از این رو به نظر مثبت می‌آید.


رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های استان تهران با تاکید بر بالا بودن آمار بیماری در میان فارغ‌التحصیلان کشور اظهار کرد: به همین علت نیز برای ایجاد انگیزه در راستای جذب نیروی کار برای کارفرمایان این طرح پیشنهاد شده است که علاوه بر ایجاد این انگیزه، زمینه برای اشتغال متقاضیان بازار هم فراهم می‌شود.


وی درباره برخی انتقادها مبنی بر خروج نیروی کار پیشین با این طرح اضافه کرد: اگر وضع بازار کار عادی بود شاید این طرح موجب خروج نیروهای قبل از بازار می‌شد اما اکنون بازار کار وضعیتی بحرانی دارد.


عسگری تاکید کرد: اولا اعتباری محدود برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است و در ثانی احتمال دارد که این طرح با هدف سامان‌دهی حدود 100 هزار نفر و یا کمی بیش‌تر باشد. به عبارت دیگر سازوکار این طرح دارای محدودیت است.


وی با بیان اینکه بازار کار برای فارغ‌التحصیلان آمادگی پذیرش ندارد، بیان کرد: اگر کاری در وضع فعلی بازار کار هم پیدا شود یقینا کارفرما تمایل به جذب نیروی با تجربه دارد. در حالی که فارغ‌التحصیلان می‌توانند با این طرح در ابتدا علاوه بر پیدا کردن شغل و خلاصی از بیکاری چند ساله، تجربه و مهارت مورد نیاز را نیز کسب کنند تا در آینده با تجربه و حقوق مکفی‌تر مشغول به کار شوند.


این فعال بازار کار با اشاره بر ماده 80 در برنامه پنجم توسعه کشور عنوان کرد: بر اساس این ماده اگر کارفرمایی مازاد بر تعداد نیرو‌های تعریف‌شده خود فرد جدیدی را استخدام می‌کرد، می‌توانست از معافیت بیمه‌ای بهره‌مند شود اما متاسفانه این ماده در برنامه ششم توسعه لحاظ نشده است.


عسگری گفت: بر اساس آمارهای رسمی اکنون بیش‌ترین آمار بیکاری برای گروه تحصیل‌کرده و دانش‌آموختگان دانشگاهی است به طوری که قریب به اتفاق فارغ‌التحصیلان رشته‌های انسانی مانند تاریخ، جغرافیا، روانشناسی و... بیکارند.


دستمزدی کم‌تر از حداقل حقوق قانون کار داده نمی‌شود


رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های استان تهران با تاکید بر اینکه علت عمده نبود همخوانی میان عرضه و تقاضا در بازار کار به نداشتن مهارت کارجویان باز می‌گردد، افزود: درست است که در ماهیت تبصره 33 برنامه ششم توسعه کشور، فرد از سطح دستمزد کم‌تری برخوردار است، این امر به علت نداشتن تجربه و مهارت است.


وی ادامه داد: اگر به طور مثال میزان دستمزد یک مهندس با پنج سابقه کار سه میلیون تومان باشد یقینا میزان دستمزد یک مهندس صفر کیلومتر به یک میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد اما این دستمزد به کمتر از حداقل حقوق قانون کار نخواهد رسید.


عسگری با تاکید بر اینکه در این طرح کارفرما نمی‌تواند به صورت اختیاری اقدام به جذب نیروی کارورز کند، تاکید کرد: کارجویان باید در ابتدا در کاریابی‌ها تشکیل پرونده دهند و پس از آن کاریابی در کنار معرفی فرصت‌های شغلی موجود به فرد، پیشنهاد کارورزی را نیز ارایه می‌کند.


وی با بیان اینکه این طرح همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را شامل نمی‌شود، بیان کرد: در تبصره 33 برنامه ششم توسعه کشور شرایط سنی لحاظ شده و بر اساس آن افراد تا سن 29 سال می‌توانند از این طریق جذب کار شوند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته