دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1399 - 14:00

نانوذرات با قابلیت سفر در جریان بالادست خون ساخته شد

محققان نانومهره‌های حاوی دارویی توسعه داده‌اند که توانایی سفر در جریان رو به بالای خون را دارد.
کد خبر : 565469
dddddddd.PNG

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، گروه‌های تحقیقاتی مختلفی در خصوص نانوذرات با قابلیت دارورسانی مستقیم از طریق خون کار می‌کنند. اکثر این نانوذرات به نحوی طراحی می‌شوند که با شرایط جریان خون تطابق داشته باشند. حال محققان سوئیسی موفق به توسعه و ساخت نانوذراتی شدند که قادر است در جریان بالادست خون سفر کند.


این نانوذرات جدید که در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ ساخته شده، درواقع مهره‌های مغناطیسی بسیار ریزی از جنس اکسید آهن و نوعی پلیمر است. این نانومهره‌ها تنها سه میکرومتر بوده و کارشان حمل دارو است. در فاز آزمایشی، این مهره‌ها در لوله‌هایی به اندازه 150 تا 300 میکرومتر (به اندازه عرض یک رگ خونی) ریخته شدند که حاوی مایعی مانند خون است. زمانی که این نانومهره‌ها در معرض میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، به صورت یک دسته درآمده که عرض آن به 15 تا 40 میکرومتر می‌رسد.


 در مرحله بعدی، با استفاده از پالس‌های سونوگرافی دسته نانومهره‌ها به سوی دیواره رگ‌ها حرکت داده می‌شود.  سپس با بکارگیری یک میدان مغناطیسی نانومهره‌ها شروع به حرکت در خلاف جریان خون می‌کنند. قرارگیری دسته نانومهره‌ها در مجاورت دیواره رگ، اصطکاک بین مایع و دیواره را کاهش داده که این امر جریان را ضغیف‌تر می‌کند. در قایقرانی نیز برای حرکت به سوی بالادست رودخانه از ترفند مشابهی استفاده می‌شود؛ جریان آب در خط ساحلی کندتر است و به همین دلیل قایقران‌ها در نزدیکی این خط حرکت می‌کنند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب