دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1399 - 01:43

جنبش «خودمختاری» در انتخابات پارلمانی کوزوو پیروز شد

کمیسیون انتخابات کوزوو بر اساس اولین نتایج غیر رسمی خود اعلام کرد که جنبش خودمختاری به رهبری «آلبین کورتی»، نخست وزیر پیشین، با کسب حدود ۴۵ درصد آرا در این دوره از انتخابات پارلمانی به پیروزی رسید.
کد خبر : 564212
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در کوزوو نشان می‌دهد که حزب دموکراتیک کوزوو با کسب حدود ۱۹ درصد آرا و جامعه دمکراتیک کوزوو با ۱۳.۹۵ درصد و پیمان برای آینده کوزوو  با حدود ۱۰ درصد آرا از دیگر احزاب سیاسی آلبانی تبار در کوزوو هستند که می‌توانند وارد ترکیب جدید پارلمان شوند.


صرب‌های کوزوو که در ۳ لیست انتخاباتی در این انتخابات شرکت داشتند ۴.۲۸ درصد آرا را به دست آوردند، به این ترتیب ۱۰ کرسی در مجلس کوزوو را برای خود تضمین کردند.


«آلبین کورتی»، رهبر جنبش خودمختاری نخست وزیر پیشین که بیش‌ترین آرا را در انتخابات روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه بدست آورد، انتظار می رود دولت جدید را در ائتلاف با دیگر احزاب تشکیل دهد.


وی در مراحل تبلیغات انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروری در انتخابات مبارزه با فساد مالی از اولویت های دولت وی خواهد بود.


مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پارلمانی ۴۶.۹ درصد یعنی ۸۱۲ هزار و ۹۸۴ رأی دهند اعلام شده است. برای تشکیل دولت نیاز است که حزب و یا ائتلاف از حمایت ۶۱ کرسی در پارلمان برخوردار باشد.  انتظار می رود که دولت جدید کوزوو از ائتلاف ۳ حزب بزرگ نشکیل شود.


در این دوره از انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد، رأی دهندگان ۱۲۰ نماینده خود را از بین افرادی که در ۲۸ لیست انتخاباتی برای ورود به پارلمان به رقابت پرداختند، انتخاب کردند.


تعداد افراد رای دهنده بنا بر اطلاعیه کمیسیون انتخابات پارلمانی در کوزوو حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است.


طبق قوانین کوزوو، نامزدهای احزاب سیاسی آلبانیایی تبار برای یکصد کرسی پارلمان رقابت کردند و این در حالی است که ۲۰ کرسی دیگر برای جوامع اقلیت های ملی محفوظ و از این تعداد ۱۰ نماینده برای نمایندگان صرب تضمین شده است. این انتخابات هشتیمن انتخابات پارلمانی در کوزوو پس از درگیری های سال ۱۹۹۹ میلادی در این منطقه است.تمامی انتخابات گذشته در کوزوو به صورت انتخابات زودهنگام برگزار شده است.


آلبانیایی تبارهای کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷) اعلام استقلال کردند.


بلگراد با ادعای این که کوزوو را استان جنوبی صربستان می‌داند، اعلام استقلال یکجانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز است.


تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته اند و این در حالی است که فدراسیون روسیه، چین و صربستان از کشورهایی به شمار می‌روند که اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته