دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1399 - 15:18
سهم مادران شاغل در مدیریت کرونا؛

سیما فردوسی: اضطراب بالای مادران شاغل در دوران شیوع کرونا یک مسئله است/ پدر و مادرها اختلافات را کاهش دهند

یک روانشناس گفت: استرس‌های دوران کرونا در مادران شاغل نسبت به مادران خانه‌دار دوچندان است چراکه هم باید مسائل شغلی را مدیریت کنند و هم باید نگران زمان‌هایی باشند که در منزل حضور ندارند.
کد خبر : 563774
1_IMG_0083.JPG

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، هدی قبادی؛ کرونا به‌عنوان یک بحران اساسی و نوظهور در همه زمینه‌ها چالش‌های زیادی را با خود به همراه آورده است.


این بحران در اساسی‌ترین نهاد اجتماع یعنی خانواده نیز چالش‌های زیادی را با خود به همراه آورده است و تا حدود زیادی سبک زندگی خانواده‌ها را دستخوش تغییر و آسیب کرده است. در این میان بیشترین آسیب شاید سهم مادران شاغل است که اگرچه پیش از شیوع این ویروس نیز مشکلات بیشتری از مادران خانه‌دار برای مدیریت خانواده داشتند اما هم اکنون نیز با شیوع این بیماری مشکلات آن‌ها دو چندان شده است.


از آنجا که توجه به سلامت روحی و روانی نهاد خانواده در نهایت سلامت روحی و روانی جامعه را در پی خواهد داشت. توجه به این امر مهم و آموزش در این زمینه همواره در اولویت قرار داشته باشد.


در این راستا خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به سراغ برخی روانشناسان و جامعه‌شناسان رفته و نظر آنان را  در این رابطه در پرونده‌ای تحت عنوان «سهم مادران شاغل در مدیریت کرونا» جویا شده است که اولین گفت‌وگو از این سلسله مصاحبه‌ها را در زیر می‌خوانید.


سیما فردوسی، روانشناس در این رابطه  با اشاره به اینکه در ایام کرونا سبک زندگی خانواده‌ها متفاوت شده است و تا حدی استرس‌های بیشتری به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، گفت: در مورد مادران شاغل نسبت به مادران خانه‌دار این استرس‌ها دوچندان است چراکه هم باید مسائل شغلی را مدیریت کنند و هم باید نگران زمان‌هایی باشند که در منزل حضور ندارند.


وی ادامه داد: برخی مادران از افراد بزرگسال و نزدیکان و خانواده‌ها کمک می‌گیرند و تا حدی این مشکل را برطرف می‌کنند یا با پدر خانواده تقسیم وظایف می‌کنند که تقریباً در صورت قابل اعتماد بودن آن فرد بزرگ‌سال راهکار مناسبی به نظر می‌رسد.


این روانشناس اظهار کرد: البته برخی به دلیل دوری از خانواده دسترسی به افراد قابل اعتمادی که کودک خردسال و یا فرزند مدرسه‌ای خود را به او بسپارند ندارند؛ در این شرایط بهتر است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرزندان خود را به اولیا مدرسه که قابل اعتماد هستند بسپارند، چراکه مرتباً گفته می‌شود که مدارس تعطیل نیست و صرفاً اجبار برای حضور در مدارس وجود ندارد.


فردوسی افزود: اگر والدین نتوانند فرزندان خود را به مدارس بسپارند و از سویی خود نیز وقت و امکان رسیدگی به اوضاع تحصیلی کودکان و نوجوانان خود را نداشته باشند این مسئله هم برای دانش آموزان و نوجوانان و هم برای والدین اضطراب‌زاست.


بهترین کمک برای خانواده‌ها در شرایط فعلی مدارس هستند


وی افزود: بهترین کمک برای خانواده‌ها در شرایط فعلی مدارس هستند و خانواده‌ها و مادران شاغل نیز می‌توانند در پایان روز کاری بعد از استراحت از برنامه‌های آموزشی شبکه شاد استفاده کنند و به آموزش کوکان و نوجوانان در این فرصت اهتمام ورزند.


این روانشناس با بیان اینکه مادران وقتی به منزل می‌آیند باید در این زمان در دسترس کودکان و نوجوانان باشند، اظهار کرد: خانواده‌ها باید آرامش خود را حفظ کنند و در مسائل پیش‌بینی‌ناپذیر و کنترل تمرکز نکنند بلکه بر مسائل قابل کنترل توجه داشته باشند.


نباید مسئله کرونا را به سمت مسئله‌دار شدن و آسیب دیدن خانواده‌ها پیش برد


وی افزود: تمرکز بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیشتر از تمرکز بر اینکه چه دارویی برای درمان کرونا می‌آید یا کی مدارس باز می‌شود مفیدتر است. اگر مادران این استرس و وسواس را داشته باشند که نتوانند با محدودیت‌ها خود را سازگار کنند از نظر روحی دچار اضطراب می‌شوند.


فردوسی بیان کرد: نباید مسئله کرونا را به سمت مسئله‌دار شدن و آسیب دیدن خانواده‌ها پیش برد و باید تلاش کرد سبک زندگی را با شرایط تطبیق و سازگاری را افرایش داد.


والدین در دوران کرونا از اختلافات، بگومگوها  پرهیز کنند


وی تاکید کرد: پدر و مادرها باید در دوران کرونا از اختلافات، بگومگوها و کش‌مکش‌ها پرهیز کنند؛ چراکه در دوران مدرسه بچه‌ها با مشاور معلم و دوستان در ارتباط بودند و تا حدودی این هیجانات و فشارها را تخلیه می‌کردند اما در حال حاضر این مسائل بحران روحی کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهد.


به نظر می‌رسد، مادران باید بیشتر از اینکه تحت کنترل شرایط و آسیب‌های غیرقابل پیش‌بینی بر بیایند می‌توانند با استفاده از یک مشاوره یک‌ساعته با یک روانشناس بتوانند به برنامه دقیق و درستی متناسب با شرایط خانوادگی خود برای مدیریت خانواده در دوران کرونا دست پیدا کنند و از خانواده خود در برابر آسیب‌های احتمالی آینده و اکنون محافظت کنند و صد البته این مهم جز با همکاری پدر خانواده و فرزندان امکان‌پذیر نخواهد شد.


انتهای پیام/4159/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته