بررسی چالشها و فرصتهای پیش روی قطعهسازان/ اروپاییها فقط شعار میدهند
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، صنعت قطعهسازی با سهم 3.3 درصدی در تولید ناخالص داخلی و سهم 12 درصدی در میزان اشتغالزایی میتواند در افزایش قدرت اقتصادی کشور بهویژه در جهش تولید ملی نقش چشمگیری داشته باشد چرا که تقویت تولید داخلی منجر به کاهش وابستگی به خارج، افزایش تقویت پول ملی، افزایش نرخ اشتغالزایی، افزایش درآمدهای مالیاتی شده و در نهایت قدرت آن کشور افزایش مییابد.
اهمیت صنعت قطعهسازی به حدی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با سران قوا و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی «افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعهسازان داخلی» را ظرفیتی برای تحقق اهداف «جهش تولید» عنوان کردند و موضوع «جهش تولید» را یکی از 4 محور لازم برای تقویت اقتصاد دانستند.
در این گزارش خلاصهای از فرصتها و چالشهای صنعت قطعهسازی را از زبان یکی از مدیران این بخش مطرح میکنیم.
احمد مختار، مدیرعامل یکی از شرکتهای قطعهسازی میگوید با آغاز دور جدید تحریمها و خروج کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ژاپن و کره در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعهسازی دچار مشکل شدیم از اینرو تصمیم به داخلیسازی مواد اولیه مورد نیاز گرفتیم.
به گفته وی تیمی متشکل از دانشگاههای شریف، اصفهان و مرکز پژوهشهای پلیمر برای بومی سازی مواد اولیه قطعات «اکسپندد پلیپروپیلن» یا پلیپروپیلن انبساطی تشکیل دادیم.
مدیرعامل یکی از شرکتهای قطعهسازی میافزاید با تلاش صنعت و دانشگاه موفق به تولید مواد اولیه مورد نیاز در مقیاس آزمایشگاهی شده و توانستیم یک قطعه را با استفاده از مواد اولیه بومیسازیشده تولید کنیم.
به گفته مختار هماکنون وارد فاز تجاریسازی تولید مواد اولیه قطعات «اکسپندد پلیپروپیلن» (Expanded polypropylene ) یا پلیپروپیلن انبساطی شدهایم.
وی در تشریح نیازمندی خودروسازان به قطعات «اکسپندد پلیپروپیلن» ( Expanded polypropylene ) یا پلیپروپیلن انبساطی میگوید از این قطعه به عنوان دیاق سپر برای ضربهگیر بین سپر و شاسی، استخوانبندی و ستون سپر خودرو، عایق، کفی های صندوق عقب، آفتابگیر و صندلی استفاده میشود.
مدیرعامل یکی از شرکتهای قطعه سازی میافزاید هر چه خودرو به روزتر و استانداردتر باشد نیازش به قطعات «اکسپندد پلیپروپیلن» ( Expanded polypropylene) یا پلیپروپیلن انبساطی بیشتر میشود.
نقش قطعهسازان در جهش تولید ملی
مختار با اشاره به بیانات رهبری در خصوص نقش قطعهسازان در جهش تولید میگوید به عنوان یکی از فعالان عرصه قطعه سازی که سالهای بسیاری است در این بخش فعالیت میکنم معتقدم این صنعت ظرفیت و توان بسیار زیادی برای تقویت اقتصاد کشور دارد.
به گفته وی با توجه به میزان تقاضای خودرو در کشور و تعداد تیراژ تولید خودروسازان با بهبود شرایط قطعه سازان امکان راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در این صنعت افزایش یافته و امکان تولید قطعات با کیفیت و برخوردار از تکنولوژی روز فراهم میشود.
مدیرعامل یکی از شرکتهای خودروسازی معتقد است تکمیل زنجیره تامین و فعالیت منطبق بر اصول و دانش روز در بین قطعه سازان ضمن تقویت امنیت شغلی این صنف، باعث افزایش اشتغال و پیشرفت خودروسازان میشود.
3 چالش مهم قطعه سازان
مختار ضمن انتقاد از نبود واحدهای تحقیق و توسعه در بین بیشتر قطعه سازان میگوید باید به سرعت خلأ موجود در زمینه ساخت قطعات منطبق بر دانش روز را در بین تمامی خودروسازان پُر کنیم. به عنوان نمونه واحد تحقیق و توسعه شرکت ما توانست با بومی سازی یک نوع مواد اولیه و استفاده از آن، نمره منفی خودروی 206 را در زمینه طاقچه عقب آن با ایجاد سروصدا آرامش سرنشینان را مختل کرده بود، رفع کند.
وی انحصار در قطعه سازی را دیگر چالش این صنعت معرفی کرد و میافزاید سایه سنگین قطعه سازان بزرگ بر سر قطعه سازان کوچک باعث شده است که خودروسازان همواره به علت بدهیهای سنگین خود به قطعه سازان بزرگ، گوش به فرمان آنها باشند و به هنگام عقد قرارداد طرف امضا کننده خودروسازان هستند درحالیکه در معاملات بین خودروسازان و قطعه سازان کوچک، این قطعهسازانند که فرم همکاری را گرفته و امضا میکنند.
مدیرعامل یکی از شرکتهای قطعهسازی کمبود نقدینگی را سومین و مهمترین چالش این صنعت دانست و در تشریح آن میگوید کمبود نقدینگی موجب غفلت از ظرفیتهای موجود، عدم تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل، کاهش تولید و حتی ورشکستگی واحدهای قطعه سازی شده است.
اروپاییها فقط شعار میدهند
مختار میافزاید متأسفانه کشورهای اروپایی فقط شعار میدهند، بهرغم اینکه این کشورها شعار تجارت آزاد جهانی را سر میدهند چند سال پیش مانع از انتقال تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز واحد قطعه سازی ما شدند.
به گفته وی سال 88 پلیس ضد تحریم اروپا در آلمان مانع از واردات تجهیزات خریداری شده ما شد، به همین دلیل مجبور شدیم پس از انتقال به 2 کشور دیگر، تجهیزات مورد نیازمان را وارد کشور کنیم و همین فرآیند هزینه انتقال را افزایش داده و شرکت ما را به مرز ورشکستگی رساند.
مدیرعامل یکی از شرکتهای قطعهسازی میگوید با دور زدن تحریمها و افزایش هزینه واردات دستگاههای مورد نیاز دچار کمبود نقدینگی شدیم بهطوریکه توانایی تولید قطعه را نداشتیم، با این حال قرارداد جدیدی را به امضا رساندیم و برای تامین نقدینگی سراغ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام رفتیم.
مختار معتقد است ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با همکاری بنیاد برکت، نقدینگی مورد نیاز شرکت ما را مهیا کردند.
وی میگوید در صورت هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت صنعت قطعهسازی شاهد تبدیل ظرفیتهای بالقوه این صنعت به ظرفیتهای بالفعل شده و میتوانیم شاهد جهش تولید در این بخش باشیم.
انتهای پیام/4133/پ
انتهای پیام/