دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1399 - 15:46
///////////خواجه‌صالحانی در گفتگو با آنا؛

راه‌اندازی یک رشته میان‌تحصیلی که قابلیت مهارت‌آموزی دارد

رئیس سرای نوآوری نوسازی تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: طراحی یک رشته تحصیلی میان‌‌رشته‌ای با تأکید بر مهارت‌آموزی که قابلیت ارائه به صورت دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت و مجزا را دارد از برنامه‌های پیش‌روی این واحد دانشگاهی است.
کد خبر : 562320
IMG_1723.JPG

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اهمیت توسعه فناوری و نوآوری و ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را تأسیس کرد که یکی از کارهای منحصربه‌فرد این معاونت راه‌اندازی سراهای نوآوری در واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور است.


سرای نوآوری ساختاری متشکل از باشگاه‌ها، مراکز رشد، صاحبان سرمایه، شتاب‌دهنده و پارک‌های فناوری است که استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی در آن فعالیت دارند.


به عبارت دیگر سرای نوآوری شامل فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه‌ می‌شود که فضای تبادل، تعامل و کارآفرینی را به وجود می‌آورد و به انسجام‌دهی روند ایده تا محصول کمک می‌کند.


هدف از سراهای نوآوری ایجاد اکوسیستمی برای تمام بازیگران زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان در قالب یک مجموعه واحد است.


در سرای نوآوری همه عوامل کسب‌وکار دانش‌بنیان گرد‌هم می‌آیند تا اکوسیستم استارت‌آپی چابک و باکیفیتی راه‌اندازی شود.


برای آگاهی بیشتر از عملکرد سرای نوآوری نوسازی تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با حجت‌الله خواجه‌صالحانی رئیس این سرا گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.


آنا: دلایل انتخاب واحد دانشگاهی شما برای ایجاد سرای نوآوری چه بود و فعالیت ها از چه زمانی آغاز شد.؟


خواجه‌صالحانی: ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در رشته‌های فنی و مهندسی از نظر تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد رشته‌ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی و فضای کارگاهی و امکانات آزمایشگاهی مناسب و ظرفیت منطقه‌ای که در فاصله 50 کیلومتری از شهرستان تهران قرار دارد و در فواصل 20 تا 30 کیلومتری این واحد هم چند شهرک صنعتی و منطقه صنعتی وجود دارد که همه این موارد باعث شد تا سرای نوآوری نوسازی تجهیزات در این واحد تأسیس شود، سرای نوآوری نوسازی تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند از اواسط خرداد فعالیت خود را شروع کرد.


آنا: از ابتدای آغاز کار سرای نوآوری در واحد متبوع شما چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟


خواجه‌صالحانی: در راستای تأمین و تجهیز زیرساخت‌های سرای نوآوری و تأمین سوله‌های کارگاهی، با توجه پیگیری مدیر‌کل تجاری‌سازی پارک علم و فناوری دانشگاه به منظور تخصیص بودجه‌ای به این منظور فعالیت و پیگیری زیادی انجام شد که هنوز هم در جریان هست و امیدوارم موانع موجود برطرف شود.


فعال‌سازی مرکز رشد و کمک به جذب چندین هسته و واحدفناور با توجه به اینکه در بدو تأسیس سرای نوآوری تقریباً هیچ هسته و واحد در مرکز رشد استقرار نداشتند هم اکنون 6 هسته و دو واحد فناور داریم که بعضی مستقر شدند و تعدادی هم به زودی مستقر می‌شوند. با توجه به اینکه شتاب‌دهنده‌ها یکی از بخش‌های اصلی سراهای نوآوری هستند همکاری نزدیکی با شتاب‌دهنده شمسا داریم که با نهایی‌شدن طرح توجیهی مربوط به شتاب‌دهنده، به زودی مجوز شتاب‌دهنده را از اداره کل دانشگاه و سپس از معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای شتاب‌‌‌دهنده تخصصی بومی اخذ کنیم.


از دیگر اقدامات انجام شده طراحی یک رشته تحصیلی میان‌‌رشته‌ای با تأکید بر مهارت‌آموزی با همکاری اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی برق و افراد صاحب‌فن و مهارت است که قابلیت ارائه به‌صورت دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت و مجزا را هم دارد که درخواست مجوز مدرسه مهارتی را نیز ارائه دادیم.


ایجاد فضای کار اشتراکی، در دانشگاه برای کمک به جذب استارت‌آپ‌ها یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سرای نوآوری این واحد دانشگاهی است،  فعالیت دیگر ما اقدامات ترویجی برای معرفی سرای نوآوری و مرکز رشد در سطح شهرستان و منطقه از طرق مختلف ارتباطی و فضاهای مجازی بوده که در این مدت با توجه به شرایط کرونا در جذب هسته و شرکت‌ها کمک شایانی به ما کمک کرده است.


آنا: نحوه تعامل و همکاری نهادها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری شما به چه صورت بوده و آیا تفاهم‌نامه و یا قراردادی در زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟


خواجه‌صالحانی: در این مورد سعی شده ابتدا تعامل و همکاری نزدیکی با بخش‌های مختلف مربوط به حوزه‌های فناوری و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند داشته باشیم و در این راستا با همکاری سرای نوآوری، مرکز رشد و مراکز تحقیقاتی واحد و با استفاده از تمام ظرفیت و توانمندی‌هایمان با سازمان‌های بیرونی ارتباط برقرار کنیم و از ارتباطات قبلی و تفاهم‌نامه‌هایی که قبل از تأسیس سرای نوآوری امضا شده بود هم استفاده کنیم.


هم اکنون نیز با نماینده‌های سازمان‌های مختلف، مراکز علمی و  صنعتی مرتبط به فعالیت‌های سرای نوآوری و مراکز تحقیقاتی‌مان  ارتباطی برقرار کردیم و البته سعی داریم تا تفاهم‌نامه‌های ما به موازات اقدامات مشترک حاصل شده دنبال شود که از جمله می‌توان ارائه پیشنهاد پژوهشی و پذیرش اولیه آن به موازات تفاهم‌نامه در حال جریان با سازمان نوسازی مدارس استان تهران است.


در راستای مأموریت مشخص شده با سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، قرارداد استقرار یک شرکت قطعه‌ساز با تجربه مناسب در این زمینه نیز آماده شده است که به زودی در کارگاه ماشین ابزار این واحد دانشگاهی مستقر شده و می‌تواند منجر به کسب درآمد مناسب از بخشی از ظرفیت کارگاهی این واحد دانشگاهی شود، در کنار این پروژه، به منظور حمایت از دانشجویان و هسته‌های مشغول در مرکز  رشد و متقاضیان فضای کار اشتراکی تفاهم‌نامه‌ای توسط مرکز رشد با مؤسسه زبان کیش به منظور ارائه تخفیف‌های مناسب به دانشجویان و هسته‌ها و واحدهای فناور فعال در مرکز  رشد و خانواده‌های آنها اختصاص دهد.




وقتی دانش‌آموختگان برای خود کسب‌وکار ایجاد می‌کنند/ کار عملیاتی و تربیت فناوران ماهر در سراهای نوآوری




آنا: با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری چه فعالیتی در سرای متبوع شما صورت گرفته است.؟


خواجه‌صالحانی: در زمینه زیرساخت‌ها، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و ادرای اولیه مناسبی در واحد موجود هست که بخشی از این فضاهای کارگاهی و اداری به سرای نوآوری واحد اختصاص یافته است. سرای نوآوری این واحد مجوز پردیس تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد را دارد و تاکنون نیز از مشاوره‌های همکاران پارک در زمینه بازاریابی محصولات، جذب سرمایه‌گذار برای بعضی ایده‌ها و محصولات بهره برده است، مرکز رشد این واحد دانشگاهی نیز فعال هست و در ذیل مجموعه سرای نوآوری در حال بررسی ایده‌ها و درخواست‌های مختلف هسته‌ها و شرکت‌های فناور است، اقدامات اولیه برای کسب مجوز شتاب‌دهنده و مدرسه مهارت‌آموزی انجام شده و در حال پیگیری و انجام آن هستیم. تاکنون چند دوره آموزشی و مهارتی به صورت مجازی و حضوری (با رعایت پروتکل‌ها) برگزار کردیم و در ادامه نیز ادامه دارد، در آینده نیز با توسعه اقدامات و فعالیت‌ها شاهد تأسیس سایر مراکز مرتبط با موضوع فناوری همچون، مراکز ثبت اختراع و خدمات فناوری نیز باشیم.


آنا: برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری واحد متبوع تان را تشریح کنید.


خواجه‌صالحانی: اقدامات ترویجی درمورد فعالیت‌های فناورانه به منظور جذب و استقرار هسته‌ها و واحدهای فناور و شرکت دانش‌بنیان از بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه، مشارکت با شرکت‌های رشد‌یافته در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در حوزه مأموریت تعریف شده برای سرای نوآوری، کسب مجوز شتاب‌دهنده تخصصی از سازمان مرکزی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری، برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی و تأسیس مدرسه مهارت‌آموزی از مهم‌ترین برنامه‌های مد نظر این سرای نوآوری است.


آنا: تأثیرگذاری سرای نوآوری متبوع شما در دانشگاه(درآمد غیرشهریه و ..)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و .... چگونه بوده است.


خواجه‌صالحانی: تأسیس سرای نوآوری و ارتباط نزدیک آن با پارک علم و فناوری دانشگاه جذابیتی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای استقرار ایجاد کرده است که سعی شده  شرکت‌ها و هسته‌های با فعالیت‌های متناسب با نوع مأموریت تعریف شده برای سرای نوآوری جذب شود. جدا از هسته‌ها و شرکت‌های مستقر، همان‌طور که گفته شد، قرارداد شرکت قطعه‌سازی نیز با مشارکت دانشگاه در کارگاه قطعه‌سازی دانشگاه مستقر می‌شود که علاوه بر کمک به تولید باعث تولید اشتغال مستقیم برای پنج نفر می‌شود که منجر به درآمد‌زایی مناسبی هم برای دانشگاه می‌شود.


آنا: استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟


خواجه‌صالحانی: هر چند به‌واسطه شرایط غیرحضوری و حضور 50 درصدی کارکنان حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان نسبت به قبل خیلی کمتر هست اما استقبال دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی رشته‌های مرتبط خوب بود. درمورد فعالیت‌های فناورانه اعضای هیئت علمی و آئین‌نامه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی‌‌های لازم صورت پذیرفت و برای همکاران و دانشجویان با تجربه فعالیت‌های فناورانه به‌صورت ويژه شرایط تشریح شد که تعدادی از همکاران ایده‌ها و محصولات خود را معرفی کردند یا در حال تهیه کسب و کارهای مربوط به آن هستند تا در قالب یک هسته یا واحد فناور یا شرکت دانش‌بنیان خودشان به همکاری ادامه دهند. بعضی از ایده‌ها تقریبا بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای برای دانشگاه طبق طرح کسب و کار تهیه شده توجیه اقتصادی مناسبی دارد که اطلاعات طرح به پارک علم و فناوری دانشگاه ارائه شده و منتظر پاسخ و اقدام روی این طرح هستیم.


آنا: چنانچه مطالبی قابل بیان هست که در سوالات نیامده تشریح کنید.؟


خواجه‌صالحانی: لازم است اضافه کنم فعالیت در این حوزه بیشتر از امکانات سخت‌افزاری نیاز به فرهنگ‌سازی و باور به محصول، کسب و کار و مهارت‌های مبتنی بر دانش دارد که امیدواریم این باور ابتدا در جامعه دانشگاهی، سپس در مسئولان و سطح جامعه به‌وجود آید.


انتهای پیام/4117/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب