معاهده CFT در تعارض آشکار با قانون اساسی قرار دارد/ FATF در پی تحریم سپاه از داخل است
گروه بینالملل خبرگزاری آنا- مسعود براتی؛ مشکل جدی کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) تعریف تروریسم است که کاملاً غربی و مبتنی بر گفتمان و تفکرات غرب بهشمار میرود. این موضوع در بطن معاهده قید شده است که بههیچوجه نباید محدودیتهایی مانند موضوعات نژادی، مذهبی، قومی و موارد دیگر تعریف تروریسم را محدود کند. طبعاً این نوع تعریف با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کاملاً مغایرت دارد.
در قانون اساسی یکسری اقدامات مانند مبارزه با استعمارگری، نژادپرستی، اشغالگری و ... تروریستی بهشمار نمیروند و مشروع هستند، ولی معاهده آنها را اجازه نمیدهد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اینگونه اقدامات را خرابکارانه یا تروریستی نمیداند. لذا تعارض جدی میان معاهده مقابله با تأمین مالی تروریسم و قانون اساسی وجود دارد که حلشدنی نیست، زیرا معاهده حق شرط نمیپذیرد و این نکته در معاهده قید شده است.
این معاهده از کشورها میخواهد برای مقابله با تأمین مالی تروریسم به همدیگر تعهد بدهند. وقتی در زمینه تعریف تروریسم با آنها تعارض داریم، طبعاً تعهد دادن به همکاری برای مقابله با تروریسم نیز محل تأمل است.
بیشتر بخوانید:
امتیازات ناچیز FATF درقبال اقدامات ایران
اصرار بر پذیرش FATF بر مبنای تحلیل غلط رفع تحریمها به واسطه برجام
ایران هیچگاه از لیست اقدامات مقابلهای FATF تعلیق نشده است
پیوستن ایران به معاهده پالرمو چه تبعاتی خواهد داشت؟
با وجود چنین تعارض آشکاری، برخیها با کیاست نقطه فریبی طراحی، مطرح کردهاند و میگویند در بحث بینالملل قطعنامههایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مقابله با تروریسم وجود دارد که در مصداق تروریسم مشکلی نیست. آنها میگویند درست است که در تعریف تروریسم با یکدیگر مشکل داریم، ولی در مصداقهایی که در نظام بینالملل بهعنوان گروههای تروریستی شناخته شدهاند، مشکلی با نظام بینالملل نداریم، لذا بیهوده حساسیت به خرج ندهیم و آن را بپذیریم.
نکتهای وجود دارد و آن این است که این گروه عامدانه یا جاهلانه در حال پنهان کردن موضوعی هستند، آن چیست؟ در معاهده مقابله با تأمین مالی تروریسم بیان نشده قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کنیم. این توصیه شماره 6 FATF است و توصیه شماره 36 کارگروه ویژه اقدام مالی با توصیه قبلی متفاوت است.
در معاهده CFT کشورها دارای لیست ملی تلقی شدهاند و وقتی کشوری عضو معاهده میشود به کشورهای عضو که حدود 190 کشور هستند تعهد میدهد در مقابله با تأمین مالی تروریسم در لیست ملی خود، با دیگر کشورها همکاری کند که این همکاری بر مبنای قطعنامههای شورای امنیت نیست.
جمهوری اسلامی با مصادیق قطعنامههای شورای امنیت مشکلی ندارد؛ القاعده، داعش و طالبان جزو گروههای تروریستی هستند، اما لیستهای ملی کشورها در زمینه گروههای تروریستی چنین وضعیتی ندارد. نمونه آشکار آن آمریکاست که در این کشور لیست ملی سازمانهای تروریستی خارجی (FTO) وجود دارد که در آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمان تروریستی خوانده شده است.
تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا چه معنایی دارد؟
اگر جمهوری اسلامی عضو معاهده مبارزه با تأمین مالی تروریسم باشد، آمریکا از ایران درخواست میکند در راستای اجرای تعهدش در ذیل معاهده، در زمینه مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای تأمینکننده مالی برای این گروه همکاری کند. اگر چنین شود چه کار میخواهیم انجام دهیم؟
علاوه بر این، بسیاری از کشورهای غربی مانند آلمان، انگلستان، استرالیا و کانادا گروههای محور مقاومت را بهعنوان گروه تروریستی شناسایی کردند و در این زمینه دیگر موضوع فقط آمریکا نیست، بلکه با بخشی از کشورها در تعارض قرار میگیریم.
مشکل مهم جمهوری اسلامی با معاهده مقابله با تأمین مالی تروریسم این است که تعریف و مصادیقش غربی است و در صورت پذیرش، وارد دنیایی پر از مطالبات از سوی غربیها میشویم؛ آنوقت است که میبینیم نمیتوانیم همه آنها را تدبیر کنیم؛ لذا بهتر است به هیچ عنوان وارد این فرآیند نشویم.
انتهای پیام/4033/
انتهای پیام/