دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1399 - 12:16
تاریخچه و کارویژه‌های «گروه ویژه اقدام مالی»-16؛

پیوستن ایران به معاهده پالرمو چه تبعاتی خواهد داشت؟/ بن‌بست دور زدن تحریم‌ها در صورت تبعیت از FATF

اگر ایران بخواهد به معاهده پالرمو بپیوندد مسیرهای دور زدن تحریم‌‌ها بسته می‌شود و اگر ملحق شود اما همکاری نکند، طبق این کنوانسیون این موضوع در حوزه‌های حقوقی، سیاسی و... پیگیری شده و جمهوری اسلامی کشوری غیرهمکار تلقی خواهد شد.
کد خبر : 561426
FATF Report Takeaways (1).png

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- مسعود براتی؛ سؤالی که بعضی از مدافعان FATF مطرح می‌کنند این است، تفاوت معاهده پالرمو با مریدا (کنوانسیون مبارزه با فساد) که پیش‌تر ایران عضو آن بوده و تأیید شده است، چیست و چرا موضوع سیاسی می‌شود؟


معاهده پالرمو به سال 2001 مربوط است ولی کنوانسیون مبارزه با فساد چهار، پنج سال بعد از آن تصویب شد. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا جامعه جهانی نیز مانند مدافعان FATF فکر می‌کرد و می‌گفت این دو معاهده مانند هم و کار بیهوده‌ای است؟


معاهده پالرمو


طبعاً تفاوت‌هایی وجود دارد و ساده‌اندیشی است اگر این دو را مانند هم تصور کنیم و بگوییم به این دلیل که یکسان هستند، پالرمو را هم تصویب کنیم. این محل تردید و اشکال است.


تفاوت دو معاهده چیست؟


تفاوت را می‌توان در ماده یک کنوانسیون پالرمو دانست که عنوان می‌شود هدف کنوانسیون یا معاهده پالرمو، ارتقای همکاری بین‌المللی برای مقابله با جرائم سازمان‌یافته است. یعنی توجه معاهده پالرمو به موضوع همکاری‌های بین‌المللی و گسترده‌تر کردن آن‌ها معطوف است. با توجه به بررسی‌ها مشاهده می‌شود در بخش‌های مختلف معاهده پالرمو بر همکاری‌های میان کشورها تأکید شده است.



کشورهای عضو پالرمو تعهد می‌دهند همکاری‌های بین‌المللی را ارتقا دهند که شامل همکاری‌های قضایی و غیرقضایی می‌شود.



وقتی در معاهده پالرمو تعهد می‌دهید همکاری‌های بین‌المللی را ارتقا دهید، یعنی در مباحث مربوط به حوزه قضایی مانند استرداد مجرمان، همکاری‌های قضایی و در موارد غیرقضایی مانند همکاری‌های اطلاعاتی باید تعامل کنید.




بیشتر بخوانید:


امتیازات ناچیز FATF در قبال اقدامات ایران


ایرادات FATF به قانون داخلی مبارزه با تأمین مالی تروریسم چه بود؟


اصرار بر پذیرش FATF بر مبنای تحلیل غلط رفع‌ تحریم‌ها به واسطه برجام


ایران هیچ‌گاه از لیست اقدامات مقابله‌ای FATF تعلیق نشده‌ است




در این موضوع «واحد اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی» (FIU) بیان می‌کند واحد باید دسترسی داشته باشد و در تعاملات بین‌المللی‌ بدون محدودیت عمل کند و طبعاً خیلی مهم است وقتی وارد معاهده پالرمو به‌عنوان یک کنوانسیون بین‌المللی می‌شویم، بدانیم برخی تکالیف را در قبال تمام اعضا برعهده داریم و تمام اعضا نیز تکالیفی در قبال ما برعهده دارند.


البته در زمان عملیاتی شدن باید تکالیف‌مان را انجام دهیم و معمولاً دیگر طرف‌ها تکالیف‌شان را در قبال ما انجام نمی‌دهند، نمونه آشکار آن برجام است که تعهدات‌مان را بعد از گذشت یک سال از امضای توافقنامه انجام دادیم، ولی آمریکا از آن خارج شد، کاری انجام نداد و حتی از سوی اروپایی‌ها محکوم نشد.


تعریف جرائم سازمان‌یافته فراملی


نکته مهم دیگر این است که کنوانسیون پالرمو بر موضوع جرائم سازمان‌یافته فراملی تمرکز دارد. در تعریف‌ این نوع جرائم بیان کرده‌اند، جرمی است که به‌وسیله سه نفر یا بیشتر طبق توصیفات خاصی انجام می‌شود. فراملی‌ نیز به این دلیل می‌گویند که چند کشور یا منطقه درگیر آن هستند.


اف ای تی اف


یکی از مصادیق دور زدن تحریم‌ها در این موضوع می‌گنجد. دور زدن تحریم یعنی طرفی که می‌خواهد از تبعات تحریم‌ها خارج شود، مجموعه‌ای تشکیل می‌دهد که معمولاً بیشتر از سه نفر است و با انجام اقداماتی که در قوانین معمول، مجرمانه تلقی می‌شود، به دور زدن تحریم مبادرت می‌کند. این حق ماست که تحریم‌های ظالمانه را دور بزنیم. تحریم‌ها مجرمانه و ظالمانه است، اما در کشورهای دیگر تغییر سند اقدامی مجرمانه به‌شمار می‌رود.


تبعات پیوستن ایران به معاهده پالرمو


جمهوری اسلامی ایران در صورت پیوستن به معاهده پالرمو باید همکاری بین‌المللی انجام دهد. به‌عنوان نمونه کشوری به جمهوری اسلامی می‌گوید می‌خواهم پرونده‌ای دنبال کنم که در آن قاچاق، پولشویی و جعل اسناد رخ داده است و با گروه در کشور مرتبط می‌شود. ایران بررسی می‌کند تا متوجه شود آیا این شرکت یا گروه، تحریم‌ها را دور زده است یا خیر.


در اینجا با یک دوراهی مواجه می‌شویم؛ اگر بخواهیم همکاری کنیم مسیرهای دور زدن تحریم‌ را می‌بندیم و اگر  همکاری نکنیم، طبق این کنوانسیون به تعهدمان عمل نکرده‌ایم و آن کشور حق خواهد داشت موضوع را پیگیری حقوقی، سیاسی و... کند و ایران کشوری غیرهمکار تلقی خواهد شد.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: FATF تحریم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته